Kolej na kolej - czyli Kolejowe ABC

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27606
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 12 kwie 2010, 22:44

Tak. Przez Jelonki biegnie linia 509.
the only thing that closes quicker than our caskets be the factories

Awatar użytkownika
chester
Posty: 3937
Rejestracja: 25 paź 2009, 22:07
Lokalizacja: Natolin

Post autor: chester » 12 kwie 2010, 23:26

Tutaj: link do całkiem przydatnej strony z bazą danych o liniach/stacjach itp. (link dokładnie do przebiegu linii 20).
Niestety na tej stronie nie ma podanych kategorii dla linii 20.

Tutaj: link do instrukcji D29 (starej) - na dole są załączniki, dzięki którym poznasz kategorie linii. Z zastrzeżeniem, że cosik jednak mogło się zmienić w Id-12 (przede wszystkim niektóre linie wydatnie skrócono...).
Dlaczego pieprzone pierożki są dobre, a pieprzone życie już nie? (B. Schaeffer)
Historia uczy jednego - nigdy nikogo niczego nie nauczyła.

Awatar użytkownika
Siecool
Posty: 4958
Rejestracja: 15 gru 2005, 21:47
Lokalizacja: Warszawa :: Nowe Bemowo

Post autor: Siecool » 13 kwie 2010, 0:57

Wielkie dzięki ;)
[ ... ::: Mądry głupiemu ustępuje... i dlatego ten świat tak wygląda ::: ... ]

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10669
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 13 kwie 2010, 14:26

Czy istnieje techniczna możliwość zmiany napięcia zasilania lokomotywy w ruchu? Jeżeli tak, to do jakiej prędkości?
W szczególności interesuje mnie przejście 3 kV DC <--> 25 kV AC.

Z góry dziękuję.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
Plesim
Posty: 4181
Rejestracja: 18 gru 2005, 21:59
Lokalizacja: Tam gdzie kiedyś kończyła 11

Post autor: Plesim » 13 kwie 2010, 15:11

Zmiana napięcia zasilania w czasie jazdy jest stosowana w wielu miejscach Europy. Prędkość jest uzależniona bardziej nie od samej zmiany napięcia a od tego czy przy okazji nie jest też zmieniany system zabezpieczenia ruchu.
Gdzieś ostatnio czytałem, że nasze Husarze nie mogą zmieniać napięcia zasilania podczas jazdy gdyż nie ma możliwości płynnej zmiany SHP na LZB (systemy zabezpieczanie ruchu w Polsce i Niemczech).

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10669
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 13 kwie 2010, 19:06

Tzn. ja bardziej w kontekście budowy tunelu średnicowego w Łodzi. Z powyższego wynikałoby, że obie pary torów mogłyby być 3 kV DC, tak aby mogły być używane przez tabor tradycyjny. Przynajmniej w sytuacjach awaryjnych.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26936
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 13 kwie 2010, 19:20

Ja prawdę mówiąc wątpię, by zdecydowano się na zakup na KDP taboru niedostosowanego do zasilania 3kV.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10669
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 13 kwie 2010, 19:47

Nie no oczywiście, chodzi o to, żeby zmieniał to napięcie w biegu, i to możliwie szybkim.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26936
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 13 kwie 2010, 19:52

Jeśli to tylko kwestia zabezpieczenia ruchu, to problemu raczej nie będzie.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
chester
Posty: 3937
Rejestracja: 25 paź 2009, 22:07
Lokalizacja: Natolin

Post autor: chester » 13 kwie 2010, 21:27

KwZ pisze:Czy istnieje techniczna możliwość zmiany napięcia zasilania lokomotywy w ruchu? Jeżeli tak, to do jakiej prędkości?
W szczególności interesuje mnie przejście 3 kV DC <--> 25 kV AC.
Ponieważ co napięcie, to inny rodzaj pantografu, więc jeśli już w biegu, to i tak przy opuszczeniu jednego patyka, a następnie podniesieniu innego.
Dlaczego pieprzone pierożki są dobre, a pieprzone życie już nie? (B. Schaeffer)
Historia uczy jednego - nigdy nikogo niczego nie nauczyła.

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10669
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 14 kwie 2010, 10:34

Właśnie to mnie zastanawia. Podstawowymi wymaganiami dla pantografu są jednak siły przenoszone z/na sieć trakcyjną, a one nie zależą (?) od napięcia. Wykonanie samego pantografu w odpowiedniej klasie izolacji napięciowej (na 25 kV) i natężeniowej (na 3 kV) też nie powinno stanowić problemu.
:-k
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
chester
Posty: 3937
Rejestracja: 25 paź 2009, 22:07
Lokalizacja: Natolin

Post autor: chester » 14 kwie 2010, 10:45

Ale różne systemy zasilania wypracowały różne standardy sieci trakcyjnej, gdzie różnić się może np. zakres zygzakowania, a co za tym idzie, długość części roboczej ślizgacza. Są też różne profile ślizgaczy, czy nawet rodzaje wkładek (a tu różnice są nawet w obrębie jednego systemu, vide Polska i Czechy/Słowacja).
Dlaczego pieprzone pierożki są dobre, a pieprzone życie już nie? (B. Schaeffer)
Historia uczy jednego - nigdy nikogo niczego nie nauczyła.

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10669
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 14 kwie 2010, 11:01

Czyli nie istnieje spójny system wymagań, ale co najmniej nie wiadomo, żeby taki nie mógł być opracowany?
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
chester
Posty: 3937
Rejestracja: 25 paź 2009, 22:07
Lokalizacja: Natolin

Post autor: chester » 14 kwie 2010, 11:21

Ja tam wykształcenia inżynierskiego nie mam :-k więc czarować nie będę.
Istnieją przeróżne TSI (Technical Specification of Interoperability), czyli zbiory dobrych chęci w imię ujednolicenia możliwie "wszystkiego" w europejskim [w szczególności normalnotorowym, kontynentalnym] transporcie kolejowym. Skoro ETCS coraz częściej zaczyna być implementowany na modernizowanych/ nowobudowanych szlakach kolejowych, to pewnikiem i do wspólnego standardu patyka (a może kiedyś i zasilania) jakoś to dojdzie...

Tu jest link:
click
do strony UTK, opisującej o co chodzi z tym TSI i skąd to wynika.
Dlaczego pieprzone pierożki są dobre, a pieprzone życie już nie? (B. Schaeffer)
Historia uczy jednego - nigdy nikogo niczego nie nauczyła.

Awatar użytkownika
Michał W.
Posty: 818
Rejestracja: 26 mar 2008, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Michał W. » 27 kwie 2010, 23:30

W Polsce nie ma jednego przewoźnika kolejowego, więc NIE DA SIĘ w hafasie, żeby podróżny mógł sobie zobaczyć ile kilometrów przejedzie i ile za to zapłaci.
Stąd moje pytanie, czy ktoś wie ile kolejowo jest kilometrów:
Z Międzylesia do Lichkova
Z Wrocławia Głównego do Zgorzelca, przez Węgliniec
Z Wrocławia Głównego do Drezna Hbf, przez Zgorzelec


Jeśli ktoś posiada to byłbym wdzięczny za skan tego co można znaleźć w starych cegłach o linii 254 (kolej nadzalewowa)

Koniec ogłoszeń parafialnych. Dziękuję O-)
after da równik

www.fotokolej.waw.pl

ODPOWIEDZ