Gazeta Wyborcza pisze:W piątek kończą się konsultacje z pasażerami w sprawie zmian w komunikacji podczas budowy drugiej linii metra. Zarząd Transportu Miejskiego ma nowe propozycje dla mieszkańców Bemowa, Stegien, poprawi dojazd na Powiśle i do BUW. Będzie też nowa linia na lotnisko.
Dziś mija termin konsultacji w sprawie zmian w komunikacji podczas budowy drugiej linii metra. Przez niemal miesiąc Zarząd Transportu Miejskiego przyjmował uwagi pasażerów. Według szefa ZTM Leszka Ruty odebrano setki maili, telefonów i listów. Wczoraj dyrektora Rutę i głównego autora nowych tras Dobiesława Kadloffa zaprosiliśmy do studia telewizyjnego portalu Gazeta.pl na podsumowanie. Nagranie obszernych fragmentów rozmowy będzie można wkrótce zobaczyć na naszej stronie internetowej warszawa.gazeta.pl.
Wiadomo już, które opinie pasażerów ZTM uwzględni na pewno. Np. mieszkańcy Bemowa protestowali przeciw planom wycofania trzech linii przyspieszonych. Dobiesław Kadloff przypomina, że 506 zastąpią na Jelonkach skierowane tam od 1 marca autobusy 422. Zamiast linii 501 z os. Górczewska na Dworzec Centralny pojedzie co 4 min w szczycie nowa linia 109. Z kolei brak 507 skróconej do odcinka między Gocławiem a Dworcem Centralnym ma zrekompensować - i to jest nowość - linia 523. Po zmianie trasy autobusy ruszą nie ze Starego, ale z Nowego Bemowa przez ul. Wrocławską, Radiową, Powstańców Śląskich do Górczewskiej i dalej jak teraz w stronę Trasy Łazienkowskiej i Olszynki Grochowskiej. Żeby przyspieszyć przejazd 523, ZTM zamierza zlikwidować niektóre przystanki. Przypomina też, że Nowe Bemowo zachowa ekspresową linię E-2 na pl. Bankowy i Trakt Królewski. Co jednak zamiast 523 na Starym Bemowie? Tam ZTM planuje dodatkowe kursy linii 122 i przywrócenie tramwajów, które zapewnią bezpośredni dojazd na Trasę W-Z i Pragę.
Mieszkańcy Stegien przekonali urzędników, by mniej drastycznie skracać trasę linii 501 - autobusy dojadą więc z tego osiedla do Dworca Centralnego (miały zawracać na pl. Konstytucji). Na nowej pętli przy Królewskiej koło Zachęty trasę skończy tylko linia 174 z Mokotowa. Za to dalej pojadą autobusy 105 z Jelonek i Woli - przez Krakowskie Przedmieście, Tamkę i Dobrą do BUW i na Mariensztat. Wbrew krytycznym uwagom radnych Ochoty ZTM nie zamierza na razie korygować proponowanych zmian w tej dzielnicy. Dołoży tylko więcej kursów nowej linii 128 z Mariensztatu na Szczęśliwice, która zastąpi tu 512 (ma jeździć co 7-8 min w szczycie i co 10 poza szczytem i w weekendy). Zamiast autobusów 150 na Białobrzeskiej będzie linia 157 przeniesiona tu z al. Żwirki i Wigury.
Radni skarżyli się, że skracanie tras utrudni dojazd zwłaszcza osobom starszym, które zamiast przesiadek wolą dłużej poczekać na przystanku na bezpośrednie połączenie np. do przychodni czy na zakupy. Dyrektor Ruta odpowiada, że ZTM będzie dla nich tworzyć tzw. linie socjalne poza godzinami szczytu (w szczycie autobusy potrzebne są do rozładowania tłoku dojeżdżających do pracy i szkół). Przykładem ma być planowana linia 228 z Rakowca przez Szczęśliwice do centrów handlowych w Al. Jerozolimskich. Na Okęciu urzędnicy zastanawiają się nawet nad zorganizowaniem w określonych godzinach dojazdu na niedzielne msze św. z osiedli przy ul. 17 Stycznia do kościoła przy ul. Hynka.
W tym rejonie ma też ruszyć nowa linia, która zapewni połączenie Lotniska Chopina z najbliższą stacją metra Wilanowska. - Takie jest zapotrzebowanie na czas polskiej prezydencji w Unii Europejskiej w drugiej połowie roku. Liczymy, że uda się wtedy otworzyć drugi wiadukt między ul. 17 Stycznia a Cybernetyki - powiedział Leszek Ruta.
Zapewnił, że nie oznacza to likwidacji linii 175, która dociera na lotnisko niezmiennie od ponad 40 lat.
Więcej...
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34 ... z1FcN4Ih8X