Przystosowanie metra dla niepeĹnosprawnych
Moderator: JacekM
- Bastian
- Sułtan Maroka
- Posty: 36685
- Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
- Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...
Ten jeden jedyny raz byłem zdania, że zwlekanie ma sens, bo co nagle, to po diable...
Honi soit qui mal y pense...
Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow
Co do jednorodnosci tych wypustow na kolei to PLK na modernizowanych (niestety zwykle w stylu nacpany bangladesz + wiata pks krzywe ploty) stacjach i przystankach stosuje przy krawedzi peronu czerwone betonowe plyty, afaik wszystkie sa identyczne czyli maja te 'krosty' w takiej samej odleglosci od krawedzi.
Pewnie to jest to te 80cm z gdanskiego.
Czyli jakas tam unifikacja syfna bo syfna ale jest.
Problem jest w tym ze centralnego (i wschodni tez) nie robi bezposrednio PLK tylko Dworzec Polski (spolka Przeslugi).
Przyinwestowali w ladne (srebrny metallic) te wypustki, plusik dla nich, problem w tym nie dostosowali sie do reszty dzialan kolejowych.
Chyba ze to wymysl wykonawcy (PORR).
Jako ze wisza mojej firmie kase to wg mnie napewno ich wina![:D](./images/smilies/mg.gif)
Pewnie to jest to te 80cm z gdanskiego.
Czyli jakas tam unifikacja syfna bo syfna ale jest.
Problem jest w tym ze centralnego (i wschodni tez) nie robi bezposrednio PLK tylko Dworzec Polski (spolka Przeslugi).
Przyinwestowali w ladne (srebrny metallic) te wypustki, plusik dla nich, problem w tym nie dostosowali sie do reszty dzialan kolejowych.
Chyba ze to wymysl wykonawcy (PORR).
Jako ze wisza mojej firmie kase to wg mnie napewno ich wina
![:D](./images/smilies/mg.gif)
- MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
nie wiem, od czego to zależy, ale są stosowane różne odległości linii, a do tego nie na wszystkich stacjach pojawiają się wypustki.ness pisze:afaik wszystkie sa identyczne czyli maja te 'krosty' w takiej samej odleglosci od krawedzi.
Centralny miał być wzorowany na rozwiązaniach dla metra, ale widać coś im nie wyszło
![:roll: :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Pytanie komu ma to służyć, skoro same organizacje niewidomych krytykują takie rozmieszczenie elementów oznakowania dotykowego?
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
Ba, chyba czynnie brało udział w jego opracowywaniu.MeWa pisze:Chciałoby się powiedzieć: a nie mówiłem!
Ale oczywiście to złe metro czekało na rozporządzenie, (...)
No właśnie. Tu się autorzy rozporządzenia nie popisali.- W Berlinie pasy z guzkami są wszędzie takie same: na kolei, w metrze, na przystankach autobusowych i tramwajowych. U nas robią tak, jak chcą. (...)
I oczywiste że nie chodzi o odległość od krawędzi bo granica bezpieczeństwa w każdym środku komunikacji jest inna, ale np. o fakturę czy układ guzików.
Polityka złym doradcą w pracy!
http://www.zw.com.pl/artykul/10,581613_ ... zsze-.html![]()
„Bąble” w metrze droższe
Tylko jedna firma chce montować oznaczenia dla niewidomych na 21 stacjach metra. Trzy lata po wypadku Metro Warszawskie szuka dodatkowych 400 tys. zł
Wzdłuż krawędzi peronów mają się znaleźć dwa żółte odblaskowe pasy (dla niedowidzących) i rząd wypukłych „bąbli” – dla niewidomych. Oznakowanie ma zmniejszyć ryzyko wpadnięcia pod nadjeżdżający pociąg przez osobę niewidomą. W przetargu Metra Warszawskiego wystartowała tylko Agencja C4 z Warszawy z ofertą 5,2 mln zł. Tymczasem miejski kosztorys przewidywał 4,8 mln zł. Czy Metro Warszawskie przetarg unieważni?
– Zarząd spółki poszuka dodatkowych pieniędzy. Ale decyzja na razie nie zapadła – mówi Anna Bartoń z Metra Warszawskiego. – Za dużo pracy i serca włożyliśmy w stworzenie tej normy, żeby teraz się wycofać. Oprócz „bąbli” i linii wzdłuż krawędzi peronów oznakowanie obejmie też naklejki na krawędziach schodów.
Na wykonanie dokumentacji budowlanej wykonawca będzie miał 30 dni, na ustawienie ich w metrze – kolejne 40 dni. Jak obiecuje Metro Warszawskie, oznakowanie ma być gotowe najpóźniej do końca sierpnia.
Kolejnym etapem oznakowania pierwszej linii metra pod kątem niewidomych ma być wykonanie wypukłych linii, które poprowadzą osobę z laską do schodów, wind, toalet itd. Do tego trzeba wykonać osobny projekt dla każdej ze stacji.
We wrześniu 2008 r. niewidomy Filip Zagończyk stracił nogę w wypadku na stacji Centrum. Pasażer przez nieuwagę wpadł pod pociąg. Krawędź peronu nie była oznaczona. Metro Warszawskie półtora roku czekało na projekt rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury – odwrotnie niż WKD i PKP. Według Urzędu Transportu Kolejowego, rozporządzenie wcale nie było niezbędne do oznakowania stacji dla niewidomych.
102,105,109,115,157,183,500,514,N21,N24,N63,N71,723,731,736,L-9,L10,L11,S2,S3,S9,RL,R2,R9
http://www.zw.com.pl/artykul/10,586608_ ... ozsze.html![]()
Bąble prawie milion droższe
Znowu tylko jedna firma chce montować oznaczenia dla niewidomych na 21 podziemnych stacjach. Tym razem oferta jest droższa o 900 tys. zł od tego, co planowało wydać Metro Warszawskie.
To już drugie otwarcie ofert. Zgłosiła się firma PHU Urbanowski z Makowa Mazowieckiego z ofertą ponad 5,7 mln zł. Tymczasem miejski kosztorys przewidywał 4,8 mln zł.
– Najpierw sprawdzimy poprawność oferty. Potem zarząd spółki podejmie decyzję, czy wygospodarować na ten cel dodatkowe pieniądze – mówi rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko.
Wzdłuż krawędzi peronów mają się znaleźć dwa żółte odblaskowe pasy (dla niedowidzących) i rząd wypukłych bąbli – dla niewidomych. Oznakowanie ma zmniejszyć ryzyko wpadnięcia pod nadjeżdżający pociąg przez osobę niewidomą.
Komisja sprawdzi ofertę.
Oznaczenia mają zostać zamontowane do 31 sierpnia. Według przedstawicieli innych firm zainteresowanych kontraktem, ten termin będzie bardzo trudny do utrzymania. Wykonawca będzie miał czas na prace tylko podczas trzygodzinnej przerwy technicznej w nocy, kiedy pociągi nie kursują.
W poprzednim przetargu zgłosiła się tylko firma C4, która wadium wpłaciła na błędny numer konta. Zamówienie trzeba było unieważnić.
We wrześniu 2008 roku niewidomy Filip Zagończyk stracił nogę w wypadku na stacji Centrum. Pasażer przez nieuwagę wpadł pod pociąg. Krawędź peronu nie była oznaczona.
102,105,109,115,157,183,500,514,N21,N24,N63,N71,723,731,736,L-9,L10,L11,S2,S3,S9,RL,R2,R9
- MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
po pierwsze warunki przetargu przewidują możliwość zamykania stacji na weekendy, po drugie wydłużenia przerwy nocnej w pozostałe dni. A tak naprawdę wszystko zależy od sił, jakie ewnetualny wykonawca byłby w stanie wysłać na linię.Bernard pisze:Oznaczenia mają zostać zamontowane do 31 sierpnia. Według przedstawicieli innych firm zainteresowanych kontraktem, ten termin będzie bardzo trudny do utrzymania. Wykonawca będzie miał czas na prace tylko podczas trzygodzinnej przerwy technicznej w nocy, kiedy pociągi nie kursują.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
- MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
![Obrazek](http://www.rynek-kolejowy.pl/img/rk-logo-strona.gif)
http://www.rynek-kolejowy.pl/23535/Metr ... tm#k192498Metro podwyższa kwotę na guzki
Jak poinformowało Metro Warszawskie, zarząd spółki zadecydował o podwyższeniu kwoty przeznaczonej na wykonanie oznakowania ostrzegawczego dla niewidomych na stacjach do kwoty 4.678.700,00 zł netto. Jest ona zgodna z sumą jaką zaproponowała jedyna startująca w przetargu firma – PHU Urbanowski z Mińska Mazowieckiego.
Jednocześnie Metro wystąpiło do oferenta o uzupełnienie dokumentów, m.in. o zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o niezaleganiu z podatkami, informację z Krajowego Rejestru Karnego. Ponadto powinny zostać złożone dokumenty dotyczące spółki Calibra (firma ta była podwykonawcą oznakowania dla Dworca Centralnego), z której doświadczenia i wiedzy korzystać będzie oferent. Termin składania uzupełnionych dokumentów upływa 28 kwietnia o godz. 10.00.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
- MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
![Obrazek](http://www.rynek-kolejowy.pl/img/rk-logo-strona.gif)
http://www.rynek-kolejowy.pl/23689/Prze ... umenty.htmData dodania: 2011-04-28 14:22:25
Przetarg na guzki w metrze: wpłynęły uzupełnione dokumenty
Jedyny oferent w przetargu na oznakowania dotykowe w metrze dla niewidomych (guzki) złożył dzisiaj uzupełnione dokumenty. Dzięki temu będzie można rozstrzygnąć drugi z kolei przetarg.
Jedyną ofertę, opiewającą na kwotę ok. 5,750 mln zł brutto, złożyła na początku kwietnia firma PHU Urbanowski z Makowa Mazowieckiego. Okazało się, że jest ona niekompletna. Metro wezwało oferenta do jej uzupełnienia do dnia dzisiejszego. – Wygląda na to, według wstępnego rozeznania, że dokumenty są w porządku. Zarząd zbierze się prawdopodobnie w przyszłym tygodniu i podejmie decyzję w sprawie przetargu – informuje Krzysztof Malawko, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego.
Oznaczone mają zostać wszystkie perony 21 stacji o łącznej długości nieco ponad 5 kilometrów. Do tego na starszych przystankach – od A-1 Kabaty do A-11 Politechnika – wymienione zostaną pasy bezpieczeństwa przy krawędziach. Poza tym oznaczone zostaną początki, końce oraz spoczniki wszystkich schodów w metrze. Prace będą prawdopodobnie wymagały zamykania stacji na weekendy oraz wydłużenia przerwy nocnej. Całość zamówienia powinna zostać zrealizowana do końca września br.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
- MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
http://www.metro.waw.pl/Metro Warszawskie pisze:Rozstrzygnięcie postępowania w sprawie udzielenia zamówienia na wykonanie oznakowania ostrzegawczego na stacjach metra
29 Kwietnia 2011
W dniu 28 kwietnia 2011 roku Oferent, firma P.H.U URBANOWSKI, złożył uzupełnienie dokumentów wymaganych w przetargu na wykonanie oznakownaia ostrzegawczego na stacjach metra.
W dniu 29 kwietnia Komisja Przetargowa stwierdziła ważność złożonej oferty i dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty.
Do Oferenta, firmy P.H.U URBANOWSKI, zostało wysłane pismo z wezwaniem do podpisania umowy. Termin podpisania umowy został wyznaczony do dnia 6 maja br.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
http://www.zw.com.pl/artykul/10,594653_ ... onach.html![]()
Rewia „bąbli” na peronach
Jedne „bąble” na Dworcu Centralnym, drugie na Gdańskim, a jeszcze trzeci typ w metrze. Niewidomi apelują o ujednolicenie oznakowań. – Bo znów będzie wypadek – ostrzegają.
W ciągu najbliższych dni Metro Warszawskie podpisze umowę na montaż oznaczeń dla niewidomych na 21 stacjach. Przetarg mógł zostać unieważniony, bo jedyna oferta była wyższa od kosztorysu. Metro znalazło jednak dodatkowych 900 tys. zł. „Bąble” i wypukłe linie mają pojawić się na peronach do końca sierpnia. W tym samym czasie PKP montują „bąble” na nielicznych modernizowanych stacjach.
Oznakowanie umożliwia niewidomemu albo niedowidzącemu rozpoznanie krawędzi peronu. Niewidomi cieszą się, że po latach ktoś sobie o nich przypomniał. Niepokoi ich jednak panujący przy tym bałagan.
– Jak niewidomy ma bezpiecznie poruszać się po stacjach, skoro na każdej stosuje się inne oznaczenia? – pyta Piotr Figiel z Polskiego Związku Niewidomych. – Montaż urządzeń miał nam dać poczucie bezpieczeństwa. Zamiast informować i prowadzić, guzki i linie mogą stanowić zagrożenie. Nawet na Centralnym i Gdańskim jest inaczej – ostrzega.
Prezes PZN Anna Woźniak-Szymańska wysłała do pełnomocnika rządu do spraw niepełnosprawnych Jarosława Dudy analizę porównawczą stosowanego w Warszawie oznakowania dotykowego i wizualnego. Wynika z niego, że w metrze „bąble” znajdą się w pasie od 40 do 60 cm od krawędzi peronu. Na Dworcu Centralnym – od 35 do 75 cm, a na Gdańskim – od 80 do 100 cm od krawędzi. Dodatkowo w metrze będą jeszcze dwa żółte odblaskowe pasy przed „bąblami” (10 i 60 cm od krawędzi). Na Centralnym za „bąblami” – 80 cm. A na Gdańskim żółtych linii nie ma wcale.
Skąd ten chaos? We wrześniu 2008 roku niewidomy Filip Zagończyk stracił nogę w wypadku na stacji metra Centrum. Z nieoznakowanego peronu wpadł na tory pod pędzący pociąg. To po tym wypadku Ministerstwo Infrastruktury zaczęło opracowywać normy oznakowania stacji. Metro Warszawskie postanowiło czekać z „bąblami” na koniec rekordowo długiej procedury legislacyjnej (trwała ponad dwa lata), prowokując pozew Filipa Zagończyka. PKP zostały z procedury wyłączone, a „bąble” instalują na własną rękę.
Według projektanta liftingu Centralnego Grzegorza Niwińskiego, na dworcu dalekobieżnym „bąble” muszą być inne niż w metrze z powodu innej specyfiki ruchu pasażerskiego. Np. średnia szerokość przejścia dla tłumu w metrze to 5 – 6 m, a na kolei – 3,5 m.
Dlaczego jednak różnią się między sobą oznakowania na Centralnym i Gdańskim? – Za modernizacje tych dworców odpowiadali inni inwestorzy – mówi Kamil Migała z PKP.
Sprawdziliśmy. Za Centralny odpowiada spółka Dworce Kolejowe, a za Gdański – Polskie Linie Kolejowe. Obie są częścią PKP i podlegają Ministerstwu Infrastruktury. – Apelujemy o jednolite oznakowanie. Uniknijmy kolejnej tragedii – ostrzega Piotr Figiel.
![]()
*Kolejarze nie dogadali się nawet między sobą. Po lewej „bąble” dla niewidomych na Dw. Centralnym i – na Gdańskim
![]()
102,105,109,115,157,183,500,514,N21,N24,N63,N71,723,731,736,L-9,L10,L11,S2,S3,S9,RL,R2,R9