Post
autor: Plesim » 12 cze 2006, 16:12
Nie ja to wymyśliłem. Ceny, które podałem pochodzą z oficialnego żródła - Stadverkher 11-12/2005. Obejmują one okres od 15.10.2004 do 15.10.2005. Podam kilka przykładów:
Paryż - Citidas 402 (40mx2,65m) ZR - 2,58
Nicea - Citidas 302 (32mx2,65m) ZR - 2,85
Montpellier - Citidas 302 (32mx2,65) ZR - 2,42
Madryt - Citidas 302 (32mx2,4m) ZR - 2,065
Le Mans - Citidas 302 (30mx2,4m) ZR - 2,39
Tunis - Citidas 302 (32mx2,4m) ZR - 2,67
Lyon - Citidas 302 (32mx2,4m) ZR - 2,4
Wien - ULF A (24mx2,4m) - 2,38 [niestety nie ma ceny za ULF B]
Linz - Cityrunner (40mx2,3m) - 2,42
Bruksela - Cityrunner (32mx2,3m) ZR - 2,36
Valencia - Cityrunner (32,5mx2,4m) ZR - 2,7
Marsylia - Cityrunner (32,5mx2,4m) ZR - 2,63
Budapeszt - GT12N (54mx2,4m) - 3,4
Halberstadt - Leoliner (21mx2,3m) - 1,4
Teneriffa - Citidas 302 (32mx2,4m) ZR - 2,5
Mannheim - Variobahn BT (30,5mx2,4m) - 2,13
Braunschwieg - MGT8 (29,4mx2,3m) - 2,38
Darmstadt - MGT8 (27mx2,4m) -2,16
Wszystkie ceny netto w Euro.
ZR - pojazd dwukierunkowy
() - w nawiasie wymiary długość x szerokość.
Poza dwiema ostatnimi pozycjami wszystkie mają 100% niskiej podłogi. Leoliner dla Halberstadt jest droższy niż dla Lipska gdyż jest przeznaczony na tor 1000mm.
Na powyższej podstawie można wyciągnąc dwa wnioski. Po pierwsze nawet ten sam model o tej samej długości mogą mieć bardzo różną cene. Drugi to to, że w Polsce tramwaje nowe kupuje się bardzo tanio. i z tego należy się cieszyć. Tylko jak długo producenci utrzymają te ceny bo wiadomo, że są one troche zaniżone aby zdobyć rynek. Może oprócz Krakowa, ale tu dla odmiany będą one powstawać w Polsce, gdzie są niższe koszty pracy.