Paliwa alternatywne w warszawskiej komunikacji miejskiej
Pomijając bzdury, które Ślubowski tu wysmarował (w Lublinie nie ma autobusów na gaz, jest rpzetarg, 10 autobusów jeździ po Rzeszowie!) to ciekawe czy MZA rzeczywiście kupi taki tabor. Opłacalności przebudowy na CNG nie komentuje na razie, bo nie powiedziano, które wozy zakwalifikowano do przebudowy. Na razie moge powiedzieć, że chyba kogoś pokopało. Ciekawe też, gdzie ci kretyni chcą to tankować.Autobusy na gaz ruszą w miasto
Na przełomie stycznia i lutego zostanie ogłoszony przetarg na zakup autobusów na gaz, które są tanie w eksplotacji i ekologiczne.
Gazowców ma być sześćdziesiąt. Czterdzieści zakupionych wozów to nowe przegubowe pojazdy. Dwadzieścia to wozy kilkuletnie, już kursujące po mieście, które przejdą remont i dostaną nową, gazową instalację. Wszystkie zakupione autobusy będą jeździły na gaz ziemny, jaki spala się w domowych kuchenkach.
Dlaczego MZA zdecydowały się na taki zakup? Janusz Bosakirski, dyrektor operacyjny Miejskich Zakładów Autobusowych, twierdzi, że to się po prostu opłaca.
Zwykły autobus zużywa ok. 50 litrów oleju na 100 km, a przegubowiec – 70. Czyli przejechanie 100 km (osiem przejazdów po mieście od pętli do pętli) to wydatek 180 zł lub 252 zł – przy założeniu, że cena litra oleju to 3,60 zł.
Autobus napędzany gazem zużyje od 50 do 80 metrów sześciennych paliwa. 100 km jazdy krótkim gazowcem kosztuje ok. 63 zł, a przegubowym – 100 zł. Nie są to jednak wszystkie zalety nowych autobusów. Okazuje się, że wydzielają on trzykrotnie mniej spalin niż wozy napędzane silnikami dieslowskimi. I właśnie dlatego gazowce trafią na linie biegnące przez Trakt Królewski i centrum stolicy.
Dyrekcja MZA nie obawia się, że w związku z ukraińskim kryzysem paliwowym gaz drastycznie zdrożeje i firma straci. Urzędnicy mówią tak: olej również może drożeć. Poza tym na gaz będziemy mieć tylko 60 z 1454 wszystkich autobusów.
Choć ogłoszenie przetargu tuż tuż, to gazowce wyjadą na ulice dopiero za rok. Powód? Kilkanaście tygodni może trwać wybór producenta. Kilka miesięcy trzeba też na wyprodukowanie autobusów, bo żadna fabryka nie ma ich teraz w ofercie.
Do tej pory w Polsce tylko kilka miast kupiło podobne wozy. Ok. 20 gazowców jeździ po Przemyślu, sześć po Tarnowie, siedem po Rzeszowie, dziesięć po Lublinie. 200 gazowców ma szwedzki Geteborg, 400 Ateny, kilkadziesiąt Florencja, Rzym i inne włoskie miasta.
Ja tam się cieszę,że będą busy na gaz ale powinni napisać 40 nowych, a nie 60
I znów przegubowe,szczerze myślałem,że to będą krótkie wozy.
[ Dodano: 2006-01-04, 18:13 ]
No gdzieś będą tankować...
I znów przegubowe,szczerze myślałem,że to będą krótkie wozy.
[ Dodano: 2006-01-04, 18:13 ]
Pewnie Jelcze rozbabrzą.Bo się i tak do niczego innego nie nadająJacekM (2357) pisze:a te dwadzieścia to jakie wozy? I gdzie do licha oni chcą je tankować?
No gdzieś będą tankować...
Kasta pianistów
Pozdrawiam, Szafran.
Pozdrawiam, Szafran.
PGNiG ma postawić nową stację dla MZA, jeśli firma kupi większą ilość autobusów napędzanych tym paliwem. Brakowało mi jednak informacji, czy nowe autobusy mają być przegubowe, czy krótkie. Ja wolałbym te ostatnie - w stolicy jest stanowczo za mało krótkich niskopodłogowców w barwach MZA. (w barwach - wyr. przenośne).) co ze stacją tankowania?
No donoszą,że przegubowce więc...też wolałbym krótkie bo uważam również jak fraktal,że jest ich za mało.fraktal pisze:PGNiG ma postawić nową stację dla MZA, jeśli firma kupi większą ilość autobusów napędzanych tym paliwem. Brakowało mi jednak informacji, czy nowe autobusy mają być przegubowe, czy krótkie. Ja wolałbym te ostatnie - w stolicy jest stanowczo za mało krótkich niskopodłogowców w barwach MZA. (w barwach - wyr. przenośne).) co ze stacją tankowania?
Kasta pianistów
Pozdrawiam, Szafran.
Pozdrawiam, Szafran.
Tak, nic nowego. Koszt modernizacji na miejscu to jakieś 200 tys zł od sztuki. Przynajmniej tyle płacił Rzeszów za przebudowe swoich 120M na zasilanie gazem. U nas może wyjść drożej, gdyż rzeszowskie 120M wyposażono w najtańczy silnik z Mielca. Ja obstawiam gnioty gdyż są niskowejściowe. Poza tym ostatnie odbudowy Jelczy wskazują na to, że Włościańska przygotowuje sie do takich modernizacji na większą skale. Obstawiam, że dostałyby silniki Iveco Cursor ze skrzyniami Voitha.Jarek pisze:Przerobią 20 solówek na gasss???