[Słupsk][IB]Zakup autobusów przegubowych NGV

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
MZ
Słońce Radomia
Posty: 8620
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:25
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: MZ » 06 lip 2006, 23:37

:arrow: http://www.infobus.com.pl/text.php?id=7348
Infobus pisze:Pierwsze w Polsce fabrycznie nowe autobusy przegubowe CNG

28 czerwca br. w słupskim ratuszu została podpisana umowa na dostawę 5 nowych autobusów przegubowych zasilanych CNG dla MZK Słupsk. Obecnie w naszym kraju tego typu konstrukcje (ale z rynku wtórnego) eksploatuje tylko DLA Wrocław. Również wybór zwycięzcy tego zamówienia jest dość wyjątkowy. Nowe pojazdy dostarczy przedstawiciel włoskiego koncernu Irisbus – słupska firma Kapena.

Dobra passa dla nowych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym trwa! Po Rzeszowie, Radomiu i Zamościu, do gazyfikacji swojego taboru przystąpił MZK Słupsk. Jednak w odróżnieniu od wyżej wymienionych miast, słupski przewoźnik zdecydował się na zakup autobusów przegubowych –o bardzo dużej pojemności. Obecnie w naszym kraju tego typu konstrukcje (ale z rynku wtórnego) eksploatuje tylko DLA Wrocław. Również wybór zwycięzcy tego zamówienia jest dość wyjątkowy. Nowe pojazdy dostarczy przedstawiciel włoskiego koncernu Irisbus –słupska firma Kapena, dla której jest to dugi wygrany w Polsce przetarg (po PKS Lubin) na dostawę autobusów niskopodłogowych. Jak do tej pory „gazowe”zamówienia w naszym kraju wygrywali dwaj rodzimi producenci: albo Jelcz (MPK Rzeszów), albo Solaris (MPK Rzeszów, MZK Zamość, MPK Radom). W tym roku na rynku pojawił się trzeci gracz –włoski koncern Irisbus, który dysponuje niebagatelnym doświadczeniem w zakresie alternatywnych układów zasileniach w środkach komunikacji miejskiej (pisaliśmy o tym przy okazji reportażu z Komisji Autobusowej IGKM w Szklarskiej Porębie). Zdaniem przedstawicieli holdingu –jesteśmy niejako „skazani”na stosowanie CNG w komunikacji zbiorowej, gdyż zasoby ropy naftowej już niedługo wyczerpią się a cena tego surowca będzie szła cały czas do góry. Dlatego obecne pierwsze zamówienia na pojazdy CNG należy odczytywać jako początek stałego trendu, który już niedługo znacznie się nasilać.

Słupsk pionierem

Pomysł zakupu pojazdów CNG narodził się w Słupsku w 2005 r. w wyniku poszukiwań alternatywnych sposobów zasilania floty miejskiego przewoźnika. Na początku sprawdzono wdrożone już projekty –przede wszystkim przeanalizowano pozytywny eksperyment z sprężonym gazem ziemnym w Rzeszowie. To skłoniło MZK do podjęcia rozmów z przedstawicielami PGNiG na temat wdrożenia podobnego rozwiązania w Słupsku. Pojawiły się jednak pierwsze problemy. W odróżnieniu od Rzeszowa, nadmorskie miasto nigdy nie posiadało stacji zasilania gazem i okazało się, że nie można przetestować nowych autobusów w normalnym ruchu liniowym (najbliższa stacja CNG znajduje się na terenie Trójmiasta). Jednak wola zastosowania alternatywnych paliw był na tyle silna, że przewoźnik postawił zaryzykować i oparł się na danych eksploatacyjnych pochodzących z innych przedsiębiorstw użytkujących to paliwo. Ostatecznie 10 listopada 2005 r. w słupskim ratuszu zawarto trójstronne porozumienie - Projekt o nazwie: 'Ekologiczny transport dla miasta Słupska' podpisali przedstawiciele Pomorskiej Spółki Gazownictwa, Urząd Miejski w Słupsku (jako właściciel MZK) oraz Miejski Zakład Komunikacji w Słupsku. Na jego mocy PSG zobowiązała się do budowy na terenie bazy MZK Słupsk stacji zasilania CNG, natomiast MZK zostało zobligowane do zakupu w roku 2006 pięciu pojazdów zasilanych gazem ziemnym.

Czas na przeguby

Sytuacja taborowa zmusiła MZK Słupsk do zakupu w pierwszej kolejności konstrukcji przegubowych. To one są podstawą obsługi najbardziej obciążonej linii miejskiej nr 1 oraz podmiejskich 7 i 11. Obecnie wciąż kursują tutaj wysłużone Ikarusy 280.26 w liczbie 12 sztuk, z których każdy (za wyjątkiem jednego egzemplarza) ma już 20 lat. Do tej pory miejski przewoźnik doraźnie ratował się zakupami używanych przegubowców marki MAN NG 272 (3 szt. w 2002 r. oraz 3 szt. w 2005 r.), oraz dwoma zakupionymi w 2001 r. Solarisami Urbino 15. Zważywszy jednak na zaawansowany wiek MAN-ów oraz pogarszający się stan Ikarusów, spółka rozpisała na początku 2006 r. przetarg na 5 autobusów przegubowych zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Przetarg został rozstrzygnięty w maju b.r., a jego zwycięzcą została Kapena reprezentująca koncern Irisbus. Koszt zakupu 5 pojazdów Irisbus Citelis 18 CNG wyniósł 7,4 miliona złotych brutto (jednostkowy koszt 1 480 000 tys. zł brutto).

Dzięki zawartej 28 czerwca 2006 roku w słupskim ratuszu umowie już pod koniec bieżącego roku na słupskich ulicach pojawią się pojazdy z logo delfina na przodzie pojazdu oraz charakterystyczną dla pojazdów gazowych zabudową dachu. Kilka minut po podpisaniu dokumentów, wszyscy uczestnicy uroczystości mieli możliwość przejażdżki 12 metrowym gazowym Citelisem, którego specjalnie na tę okazję sprowadzono z Czech. Mimo, iż nie był to pojazd przegubowy, prezentacja uzmysłowiła wszystkim zainteresowanym, jakich pojazdów należy się spodziewać.

Irisbus Citelis 18 CNG to pojazd całkowicie niskopodłogowy. Niewątpliwą zaletą autobusu jest zabezpieczenie szkieletu wozu za pomocą kataforezy zanurzeniowej –bardzo zachwalanej przez przedstawicieli Irisbus. Ich zdaniem to obecnie najdoskonalsze remedium na korozję szkieletu autobusów. Sercem Citelisa jest zasilany CNG silnik Iveco Cursor, spełniający europejską normę czystości EEV. Zakupione przez Słupsk pojazdy zostaną wyposażone w klimatyzację stanowiska kierowcy, co powoduje, że zastosowany zostanie zamknięty model kabiny. Dzięki temu kierowca będzie czuł się bezpieczniej, a także –podczas zimowych miesięcy –nie będzie doświadczał gwałtownych różnic temperatur podczas otwierania przednich drzwi. A trzeba tutaj dodać, że MZK (idąc tropem MPK Częstochowa) zdecydowało się na zakup pojazdów o 3 parach drzwi, dlatego ten argument ma szersze znaczenie. Ponadto wszystkie Citelisy zostaną wyposażone w system monitoringu oraz zestaw elektronicznej informacji pasażerskiej –zarówno wizyjnej, jak i fonicznej. Ten wymóg stał się już standardem dla wszystkich nowych nabytków MZK Słupsk.

Nowy kontrakt –nowa fabryka

Uroczystość podpisania umów zbiegła się z otwarciem nowej fabryki Kapeny. Dzięki temu ceremonii zawarcia historycznego kontraktu towarzyszyło wielu znamienitych gości, m.in. prezes koncernu Irisbus –Franco Miniero, właściciele firmy Cacciamali (a zarazem właściciele Kapeny) –Sergio i Angelo Cacciamali. W ramach krótkiego wystąpienia, prezes Kapena S.A Stefano Rossi podkreślił zalety pojazdów Citelis. Jego zdaniem łączą one w sobie niezawodność wraz z pełną dostępnością dla osób o ograniczonych zdolnościach ruchowych. Wagę nowych nabytków podkreślał także January Senko, prezes MZK Słupsk, który wyraził nadzieję na dalszą owocną współpracę pomiędzy Irisbusem a słupską spółką.

SławekM
(solaris8315)
Posty: 17699
Rejestracja: 15 gru 2005, 20:57
Kontakt:

Post autor: SławekM » 07 lip 2006, 11:07

No trudno nie kupić autobusu, gdy ma go się "na miejscu".

Awatar użytkownika
Emisja
Posty: 141
Rejestracja: 01 maja 2006, 2:08
Lokalizacja: Z lotu samolotu
Kontakt:

Post autor: Emisja » 08 lip 2006, 10:46

Chyba jednak nie "na miejscu" bo przegubowe Irisbusy dla Słupska będą "Made in France".

ODPOWIEDZ