12 tras metra w centrum
Michał Wojtczuk 14-12-2005 , ostatnia aktualizacja 14-12-2005 10:13
Czy metro ma jeździć pod Świętokrzyską? A może obok Dworca Centralnego? Przy Stadionie Narodowym na Łazienkowskiej? Pod Uniwersytetem? Przez Port Praski? Władze Warszawy rozpatrują aż 12 wariantów przebiegu nowych linii metra. Decyzję już w przyszłym roku podejmie nowy komisarz stolicy.
Wczoraj na spotkaniu z władzami metra i miejskimi urzędnikami zaprezentowało je Biuro Planowania Rozwoju Warszawy. Ratusz zlecił mu analizę nowych tras metra w Śródmieściu. Jak tłumaczy naczelny architekt miasta Michał Borowski, aktualne plany powstały aż 20 lat temu, a w tym czasie Warszawa bardzo się zmieniła.
Nie zraża go nawet to, że przygotowania do budowy drugiej linii metra wzdłuż Prostej, Świętokrzyskiej i Zajęczej na Powiślu są dość zaawansowane. Na tym odcinku przeprowadzono już badania geologiczne. Latem prezes Metra Krzysztof Celiński zapowiadał nawet, że budowa sześciokilometrowego odcinka między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim zacznie się na początku 2008 r.
Teraz jego plany stają pod znakiem zapytania. Władze miasta zastanawiają się bowiem, czy nie należy zmienić przebiegu drugiej i trzeciej linii metra. Podczas badań BPRW brało pod uwagę liczbę pasażerów w latach 2015 i 2025 oraz trudności techniczne (np. czy trzeba by budować ostro zakręcający tunel). Bardzo ogólnie oceniono koszty inwestycji. - Sprawdzaliśmy, czy druga linia metra mogłaby obsługiwać Dworzec Centralny, a trzecia - Stadion Narodowy przy Łazienkowskiej - wylicza Mieczysław Reksnis z biura naczelnego architekta miasta.
Wciąż wracają też wątpliwości, czy Wisłę metro miałoby przecinać mostem czy w tunelu głęboko pod rzeką. I gdzie - na wysokości Karowej, mostu Świętokrzyskiego czy równolegle do kolejowej linii średnicowej. Pojawiły się też różne wersje przebiegu metra w Porcie Praskim. W sumie analizowano aż 12 wariantów. - Nie przedstawiono nam jeszcze, który jest optymalny - mówi prezes Metra Krzysztof Celiński.
Według Michała Borowskiego teraz BPRW wraz z Metrem zajmie się dokładną oceną kosztów i problemów związanych z budową w poszczególnych wariantach. Termin - 15 stycznia. Oznacza to, że decyzję o tym, czy zmieniać przebieg drugiej linii metra, podejmie komisarz stolicy, którego premier mianuje w przyszłym tygodniu. Bo decydować trzeba szybko - w przyszłym roku muszą być skompletowane wszystkie dokumenty potrzebne do tego, by ubiegać się o wsparcie budowy drugiej linii metra z funduszy unijnych z budżetu 2007-13.
[ Komentarz dodany przez: MeWa: 2008-04-09, 16:13 ]
Zmiana koloru tematu. MeWa
[ Komentarz dodany przez: MeWa: Pią 04 Gru, 2009 23:19 ]
Zmiana nazwy tematu. MeWa