Kolej w aglomeracji warszawskiej

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10669
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 26 sty 2012, 23:13

W takim razie artykuł sam sobie przeczy.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 26 sty 2012, 23:16

No ale może kurs liczą jako półkurs (jak w języku potocznym) i w godzinach szczytu zakładają możliwość jakichś zagęszczeń?
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26930
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 26 sty 2012, 23:26

KwZ pisze:W takim razie artykuł sam sobie przeczy.
40 kursów sugeruje 20 par i to by do godzinnej częstotliwości pasowało...
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

ness
Posty: 1030
Rejestracja: 13 lut 2007, 20:19
Lokalizacja: pro-Q3dm6

Post autor: ness » 27 sty 2012, 2:43

Zblizaja sie jakies wybory czy jak?
Takiego ogryzka nie ma co reaktywowac szczegolnie do wioski jaka jest zegrze i to jeszcze na szynobusach z przesiadka gdzies dalej.
Popytowo to musialoby to gdzies do serocka jezdzic zeby nie byl to 99% socjal.

Jak starostwo chce kombinowac to niech sie z radzyminem (wolominem) dogaduje o skm w tamta strone. Linia jest pod drutem na znosnych parametrach, ludzi tak kilkanascie razy wiecej w polu razenia.
Nic tylko rzucac kase i przedluzyc S9.

Tym 3 ludziom na krzyz z zegrza mozna urzadzic dowozowke zgrana z koleja na busach do wieliszewa/nieporetu. Ludzie jadacy na plaze beda miec nieporet.

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 27 sty 2012, 13:06

A w sezonie? :-k
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 27 sty 2012, 16:40

Piszą o kosztach elektryfikacji, składach, wagonach, a o szynobusie tylko w śródtytule, pewnie dopisanym przez kogoś innego. Domyślanie się z takiego tekstu, czy chodzi o coś, z czego się trzeba będzie przesiąść, czy o przedłużenie kursów z Legionowa Piaski, nie ma raczej sensu.

Wg mnie, to wszystko zależy, czy zreelektryfikują. Jeśli tak, to się wydłuży kursy i może coś z tego będzie. Jeśli nie...

Awatar użytkownika
Bernard
(MANiak3333)
Posty: 10808
Rejestracja: 09 sie 2006, 21:15
Lokalizacja: Legionowo/Rembertów

Post autor: Bernard » 12 lut 2012, 17:45

Obrazek

Za 2-3 lata kolejowa rewolucja?

Nowa ustawa o publicznym transporcie zbiorowym nakłada na samorządy nowe zadania. Linie komunikacyjne, które przechodzą przez więcej niż jedną gminę, mają być organizowane przez władze powiatu i województwa. Jakie perspektywy w związku z tymi zmianami czekają powiat legionowski?


W związku ze zmienioną w grudniu 2010 roku ustawą o zbiorowym transporcie publicznym na samorządy województwa i powiatu nałożono nowe obowiązki. Prawo, które weszło w życie w marcu ubiegłego roku nakłada na nie obowiązek stworzenia koncepcji, zorganizowania połączeń komunikacyjnych a także późniejsze ich administrowanie. 24 października (GP4, 356) napisaliśmy o planowanym przywróceniu ruchu kolejowego do Zegrza Południowego. Jak się okazuje to tylko fragment wielkiego opracowania, które na zlecenie Starostwa Powiatowego w Legionowie przygotował Instytut Rozwoju i Promocji Kolei.

„Świat kończy się na Legionowie”

IRiPK do ostatecznej analizy wybrał trzy połączenia kolejowe. Każde z nich ma w przyszłości usprawnić połączenia komunikacyjne wewnątrz powiatu a także, w oparciu o istniejącą już sieć komunikacyjną, zoptymalizować połączenia z Warszawą. – Istotne jest wybranie linii, która pozwoli w przyszłości na stworzenie oferty o relatywnie wysokiej częstotliwości i regularnym charakterze kursowania. Docelowy model powiązań powinien jako jeden z punktów krańcowych lub tranzytowych uwzględniać stację Legionowo – mówi Marek Chmurski z IRiPK, pod którego redakcją powstało opracowanie. Oznacza to ni mniej ni więcej, że nie ma uzasadnienia do tworzenia połączeń kolejowych wyłącznie wewnątrzpowiatowych, których trasa nie przebiegałaby przez Legionowo. Szczegółowej analizie zostały poddane trzy linie: Wieliszew Os. 600-lecia – Legionowo, Zegrze Południowe – Legionowo, Nieporęt – Legionowo.

Wieliszew bocznicą

Najmniej realna wydaje się wizja przywrócenia ruchu kolejowego po bocznicy kolejowej MPWiK, którą do Wodociągu Północnego, dowożono kiedyś środki niezbędne do uzdatniania wody. Ożywienie tej linii nie pociągnęło by za sobą wielu kosztów, jednak jej tworzenie wydaje się nieuzasadnione z powodu usytuowania przystanku końcowego w znacznej odległości od dużych skupisk ludności. Dla jednego osiedla – do tego oddalonego dość znacznie od centrum miejscowości –dużo łatwiej i taniej utworzyć siatkę połączeń autobusowych dowożących do dużej stacji kolejowej. Gmina Wieliszew bardzo mocno współpracuje z ZTM i takie rozwiązanie już wprowadziło. Od przeszło roku w gminie funkcjonuje dowozowa linia L-9.

Nieporęt bez infrastruktury

Bardziej optymistyczne są wizje dla Nieporętu. Według autorów opracowania aby doprowadzić tam ruch kolejowy niezbędne będzie poniesienie kosztów związanych ze stworzeniem stacji końcowej dla szynobusu. Aktualnie, w związku z przepisami PKP PLK, nie ma możliwości aby na stacji w Nieporęcie pociągi zawracały. Szansą może być wykorzystanie rampy wojskowej w Beniaminowie i utworzenie w jej pobliżu posterunku ruchu. Pod uwagę brana była opcja przedłużenia jazdy pociągu aż do Radzymina, ale takie rozwiązanie generowałaby tylko niepotrzebnie koszty i uniemożliwiłoby kursowanie składów z częstotliwością minimum jeden raz na godzinę. Szacowany, roczny koszt utworzenia połączenia to 2 400 000 zł przy założeniu kończenia jazdy w Nieporęcie i około 3 100 000 zł przy zawracaniu w Beniaminowie. Czy budżet gminy Nieporęt, Starostwa i ewentualnie gminy Wieliszew byłby w stanie pomieścić takie obciążenie? Na pewno nie w aktualnej sytuacji gospodarczej.

Zegrze po dogadaniu się z Fermatą

W raporcie, najkorzystniej wypada wariant przywrócenia linii kolejowej do Zegrza Południowego. Po pierwsze dzięki jej uruchomieniu udałoby się skomunikować gminy Wieliszew i Nieporęt. Przed szansą stanie gmina Serock, która ze względu na swoje położenie do tej pory nie była w stanie sfinansować połączeń realizowanych przez ZTM. Mieszkańcy całej gminy a także Pułtuska czy położonych pomiędzy Serockiem a Pułtuskiem wsi mogli by być dowożeni do stacji przesiadkowej w Zegrzu Południowym. Takie zjawisko zostało wykazane w badaniach potoków pasażerów występujących w powiecie legionowskim. Funkcję, którą w przyszłości mogłaby pełnić stacja w Zegrzu spełniają stacje w Michałowie Reginowie i Legionowie. Przewidywany koszt funkcjonowania linii to ok. 2 mln zł, ale składać się na nią mogłoby więcej samorządów niż w przypadku opcji wieliszewskiej czy nieporęckiej.

Jakie nakłady?

We wszystkich proponowanych przez IRiPK rozwiązaniach niezbędne będzie poniesienie dużych kosztów renowacji infrastruktury. Uruchomienie połączeń do Wieliszewa oznacza konieczność zmiany statusu bocznicy MPWiK na linię kolejową. Przez to niezbędne będzie powołanie do jej zarządzania spółki celowej lub przejęcie tych obowiązków przez sam samorząd. Ponadto trzeba by było przebudować urządzenia systemu obsługi ruchu, wymienić podkłady kolejowe od stacji Legionowo Piaski do Michałowa Reginowa, rozbudować peron w Michałowie Reginowie i wybudować kolejnych przystanków (proponowane są lokalizacje w Łajskach i 3 w Wieliszewie). Linia nieporęcka to albo przebudowa nasypów kolejowych na długości 600 metrów (z uwagi na położenie linii kolejowej Legionowo – Tłuszcz) lub odbudowa stacji w Beniaminowie. Druga możliwość, tańsza, wymusi m.in. wybudowanie toru o długości 600 metrów, budowę nowoczesnej infrastruktury kolejowej (sygnalizatory, elektryczne napędy zwrotnicowe). Na wszystkie te działania niezbędna byłaby zgoda PKP PLK, ponieważ prace budowlane byłby prowadzone na działającej linii. Aby wznowić ruch kolejowy do Zegrza konieczne byłoby odzyskanie terenów, które aktualnie zajmuje spółka Fermata, odbudowa 300 metrów torowiska i gruntowna rewitalizacja stacji kolejowej wraz z parkingiem. Szacowany koszt takiej inwestycji to ok. 8 mln złotych. Pomimo że koszt ogromny, to z uwagi na duże znaczenie regionalne mógłby uzyskać dofinansowanie z Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego. Starosta Jan Grabiec na spotkaniu z radnymi Rady Powiatu już zadeklarował, że samodzielnie takiego kosztu nie byłby w stanie pokryć.

Czym do kolejki?

Z punktu widzenia pasażera tak samo istotny jak samo połączenie kolejowe jest dojazd do pociągu. Legionowo, jeżeli pozyska finansowanie zewnętrze, wkrótce wybuduje dworzec a wraz z nim ogromny parking i pętlę autobusową. Aby transport kolejowy zadziałał sprawnie konieczna będzie rozbudowa parkingów wokół stacji na Piaskach, Michałowie Reginowie i wspomniana rewitalizacja w Zegrzu Południowym. Szczęśliwie w każdej z tych lokalizacji istnieje na to realna szansa a nakłady finansowe konieczne do poniesienia, przy tak zintegrowanym planowaniu, przy tak dużym oddziaływaniu na rozwój powiatu, nie powinny być barierą nie do pokonania dla naszych samorządowców. Kiedy zatem komfortowe, szybkie i niezawodne połączenia kolejowe zrewolucjonizują poranne i popołudniowe godziny szczytu mieszkańcom powiatu? Zgodnie z zapewnieniami Starosty to perspektywa 2-3 lat.

K. Grodek
http://www.gazetapowiatowa.pl/index.php ... a&ido=1138
102,105,109,115,157,183,500,514,N21,N24,N63,N71,723,731,736,L-9,L10,L11,S2,S3,S9,RL,R2,R9

BJ
(BJ.2052)
Posty: 7395
Rejestracja: 26 maja 2008, 13:55
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: BJ » 15 mar 2012, 22:03


Awatar użytkownika
moonwalker
Posty: 354
Rejestracja: 18 sty 2010, 17:06
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki

Post autor: moonwalker » 24 mar 2012, 13:43

Zamknięty tor nr 3 (podmiejski w kierunku Pruszkowa) - czyżby wreszcie się za niego wzięli? Chociaż domyślam się, ze to zapewne ciąg dalszy modernizacji przepustów na tym odcinku.

BTW - wczoraj w rejonie Ochoty widziałem EU06-12 (mówię dlatego, że dawno żadnej z nich nie widziałem ;-) )

Ostatnio też zastanawiałem się skąd swoją nazwę wziął p.odg. Józefinów - na mapie żadne miejsce w okolicy tak się nie nazywa. Wiecie może jakie pochodzenie ma ta nazwa?

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 24 mar 2012, 14:02

Na mapie z 1912 pomiędzy Pruszkowem a Żdżarami (ówczesna nazwa Piastowa) jest Józefów i Józefina. Nie do końca się zgadza tak miejsce, jak nazwa, ale to musi być to.

Awatar użytkownika
moonwalker
Posty: 354
Rejestracja: 18 sty 2010, 17:06
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki

Post autor: moonwalker » 25 mar 2012, 12:58

MichalJ pisze:Na mapie z 1912 pomiędzy Pruszkowem a Żdżarami (ówczesna nazwa Piastowa) jest Józefów i Józefina. Nie do końca się zgadza tak miejsce, jak nazwa, ale to musi być to.
OK, dziękuję za informację. Duże prawdopodobieństwo, że właśnie z tego nazwa p.odg. się wzięła, chociaz jak sam mówisz, miejsce samo w sobie nie do końca się zgadza..

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 25 mar 2012, 13:09

Nazwy lubią wędrować - albo zaczynają oznaczać coś innego, albo po prostu stare mapy są niedokładne. Na tej samej mapie Gołąbki są na południe od kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.

Awatar użytkownika
moonwalker
Posty: 354
Rejestracja: 18 sty 2010, 17:06
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki

Post autor: moonwalker » 25 mar 2012, 13:53

MichalJ pisze:Nazwy lubią wędrować - albo zaczynają oznaczać coś innego, albo po prostu stare mapy są niedokładne. Na tej samej mapie Gołąbki są na południe od kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.

Pewnie to drugie bardziej. Ok, ale mniej więcej jest już jasność, że ta nazwa znikąd się nie wzięła.

Awatar użytkownika
mamlecz
Posty: 18
Rejestracja: 21 sie 2010, 23:46
Lokalizacja: ok. Warszawy

Post autor: mamlecz » 26 mar 2012, 23:30

Nesse pisze:Tym 3 ludziom na krzyz z zegrza...
Jak czytam takie wiadomości to mam ochotę kogoś strzelić. Teraz S9 kończy trasę w polu w zasadzie (bo to żaden Wieliszew, do tego miasteczka jest stamtąd spory kawałek), a w porannym kursie o 7 czasami nie mogę znaleźć miejsc siedzących przed pierwszym przegubem. Z Zegrza dojeżdżałem do Legionowa i była to katorga - życzę Nessiemu, żeby z tymi 3 ludźmi na krzyż cisnął się w pksie, załadowanym po brzegi - czasami jechało nim chyba ze 100 osób lub więcej do Legionowa.

Pociąg w Zegrzu jest bardzo potrzebny - znajduje się tam spory parking, ludzie z okolic Serocka mogliby spokojnie zostawiać auta, nie byłoby prowizorki jaka jest w Wieliszewie. Dojazd do Legionowa nie jest już tak atrakcyjny - traci się trochę czasu w porannych "sznurkach" - bo korków jako-takich tam na razie nie ma. Nieobeznanym pragnę przypomnieć, że Zegrze to naprawdę spore blokowisko.

S9 przydałaby się też w Nieporęcie - tam także wsiadałoby bardzo dużo osób. Teraz jeżdżą stamtąd jedynie 7xx, w porannym szczycie obładowane do granic możliwości i stojące w korkach na Płochocińskiej. Znam mieszkańców Nieporętu, którzy dojeżdżają na stacje w Wielsizewie/Michałowie Reginowie i tam zostawiają swoje auta.

Za to idiotyczny pomysł to zagospodarowanie torów do Wodociągu Północnego za Wieliszewem - a taka opcja też jest rozpatrywana. Tam wszystkie stacje byłyby położone z dala od dużych skupisk.[/quote]
Myślenie ma kolosalną przyszłość.

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14825
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 26 mar 2012, 23:40

Wszystko pięknie wygląda w teorii. A w praktyce - czy gminy na to stać?
S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

ODPOWIEDZ