http://www.rynek-kolejowy.pl/32168/Jest ... dnione.htm
Piszą, co zrobili, a czego nie w drugiej sztuce, względem pierwszej.
Poręcze (i uchwyty) – zbyt mało, za wysoko zamontowane, niekorzystne rozmieszczenie – uwagi uwzględnione. W układzie poręczy wprowadzono następujące zmiany:
Dodatkowe poręcze pionowe w przestrzeni drzwi wejściowych – zlokalizowane przy 6 z 8 pomostów wejściowych (oprócz drzwi zlokalizowanych najbliżej kabin maszynisty, w których znajdują się platformy dla wjazdu wózków)
Dodatkowe poręcze pionowe w wagonach z podwyższoną podłogą (w sekcjach zakończonych bez kabiny maszynisty) – dodatkowe 4 szt. na każdy z członów pojazdu.
Dodatkowe poręcze pionowe w wagonach środkowych, w których rozmieszczono siedziska w układzie 2+2, poręcze pionowe wyprowadzone od siedzisk do dodatkowych poręczy poziomych podsufitowych
Dodatkowe poręcze poziome podsufitowe w wagonach środkowych, wyprofilowane nad siedziskami w układzie 2+2
Poręcze poziome w sekcjach obniżonej podłodze obniżone do wysokości ok. 2 m. Jest to aktualna wysokości poręczy w pojazdach serii EN94. Poręcze poziome w sekcjach z podwyższoną podłogą (przy kabinie maszynisty oraz w sekcji „ślepej” bez kabiny maszynisty) zostaną obniżone w kolejnych pojazdach – 003 lub 004 (wymaga to zastosowania zupełnie nowych, odpowiednio wyprofilowanych poręczy)
Poręcze pionowe zamocowane tuż przy drzwiach wejściowych wyprofilowane w kierunku wnętrza pojazdu (zamiast prostych w pojeździe nr 001)
W kolejnych pojazdach planowane jest ponadto zamontowanie dodatkowych poręczy poziomych poprzecznych w sekcjach z obniżoną podłogą – łączących poręcze poziome podsufitowe rozmieszczone wzdłuż osi pojazdu
Siedziska – zbyt mało, za wąskie, rozmieszczone zbyt blisko siebie, niekorzystny układ – uwagi na obecnym etapie nie mogły być uwzględnione
Po przeanalizowaniu z producentem taboru różnych wariantów modyfikacji układu siedzisk – na podstawie uwag nadesłanych przez pasażerów (w szczególności tych odnoszących się do sekcji pojazdu, w której podłoga jest podwyższona – sekcja „ślepa” bez kabiny maszynisty) w zakresie koniecznej ingerencji w konstrukcję ścian i podłogi oraz wpływu na ogólną pojemność pojazdu (w każdym przypadku ograniczenie liczby miejsc stojących) na obecnym etapie realizacji dostaw zadecydowaliśmy o odstąpieniu od wprowadzania modyfikacji w odniesieniu do tego elementu.
Należy ponadto zaznaczyć, że dla znaczącej części pasażerów podróżujących w porannym szczycie przewozowym (w tym na najbardziej obciążonym odcinku pomiędzy Komorowem i Warszawą) szczególnie istotne jest zajęcie miejsca przynajmniej stojącego, zaś średni czas podróży statystycznego pasażera kształtuje się w przedziale 25-30 min.
Zbyt duże opóźnienie otwarcia drzwi – uwagi uwzględnione: rezygnacja z zastosowania regulowanej zwłoki
Informacja pasażerska na monitorach LCD – uwagi uwzględnione: zaprogramowana nowa prezentacja
Mało profesjonalne zapowiadanie głosowe przystanków – uwagi uwzględnione: nagrane nowe komunikaty
Zbyt cicha informacja głosowa – uwagi uwzględnione: regulacja natężenia nowo nagranych komunikatów
Brak dostatecznej synchronizacji zapowiedzi głosowych z informacjami wyświetlanymi na monitorach – uwagi uwzględnione: obydwa rodzaje zapowiedzi zostały ze sobą skorelowane i dostosowane do skróconych wskazań funkcji przebytej drogi.
Zbyt duży hałas emitowany przez pojazd – uwagi uwzględnione: obniżenie natężenia hałasu stacjonarnego
Niski poziom zabezpieczeń dla przewozu rowerów – uwagi uwzględnione: rezygnacja z obrotowego uchwytu (mocowanego do poręczy pionowej) na rzecz pasów zamontowanych w ścianie bocznej.
Zbyt wąskie stopnie w korytarzu – stopnie prowadzące z części pojazdu z obniżoną podłogą do tzw. części „ślepej” (zakończonej bez kabiny maszynisty) – uwagi nie mogły być uwzględnione – obecny układ wynika z konstrukcji pojazdu oraz wymogów wytrzymałościowych pudła pojazdu
Duża niespokojność jazdy pociągu – uwagi uwzględnione: regulacja stopni usprężynowania pojazdu
Kolor obić siedzisk oraz kolor poręczy – zastosowane barwy według założeń mają nawiązywać do barw firmowych (biały-czerwony-niebieski)
Duża przerwa pomiędzy podłogą pojazdu a krawędzią peronu – tego rodzaju sytuacja według obserwacji ma miejsce w sporadycznych przypadkach – w przeważającej mierze przy peronach łukowych; po wycofaniu z eksploatacji wszystkich zespołów trakcyjnych serii EN94 w celu lepszego wpisywania się pojazdu EN97 w perony zlokalizowane na łukach nie jest wykluczona ewentualna ich przebudowa.
Zbyt gwałtowne hamowanie pociągu – Jest to odczucie subiektywne i w sporej mierze zależy od maszynisty prowadzącego dany pojazd
Modyfikacja półek bagażowych – uwagi uwzględnione: od pojazdu nr 3 lub nr 4 półki bagażowe zostaną nieznacznie skrócone.