Informacja pasażerska i oznaczenia linii kolejowych w WWK

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
marcin3001
Posty: 316
Rejestracja: 18 lis 2006, 19:09
Lokalizacja: Młynów

Post autor: marcin3001 » 15 lis 2012, 10:58

przewoz pisze:Oznaczenia "kolejarskie", czyli numery pociągów są często dużo normalniejsze od tych oznaczeń ;)
Masz na myśli to:
tomstak pisze:Do Otwocka, Zabieżek, Pilawy, Dęblina: wszystko co ma x05xx, 1213x, 12xx, 1243x, 125xx, 21xxx.
? :D

Oba systemy są niestety "kolejarskie", kompletnie nieprzydatne dla pasażerów.

przewoz
Posty: 6157
Rejestracja: 15 mar 2006, 16:58

Post autor: przewoz » 15 lis 2012, 12:32

Wierz mi, że "system kolejarski" numerków jest przynajmniej czytelny dla kolejarzy, nie musi być czytelny dla pasażerów. Dla mnie również, bo łatwo rozpoznać pociągi do Siedlec (80xx) od tych do Mińska (8xx) i odwrotnie. Relacje łączone mają dodatkowe dwie cyferki linii z którą są połączone i tyle. Ale to system kolejarski.
System z którym teraz walczymy nie jest czytelny dla nikogo (z kolejarzami włącznie), kto miał okazję zapoznać się ze 120 oznaczeniami relacji.

A czym się różnią KM218 od KM212 albo KM309 czy KM112 ja nie wiem - wszystkie jadą do/z Mińska, a wspólnego mianownika nie ma. Nauka od nowa i nie mam zamiaru tego przyswajać. Nie widziałem, żeby komukolwiek się to przydało, ludzi czytających "szlaczki" również nie widzę. Nikt się tym nie posługuje.
W nowym rozkładzie jeszcze jakieś nowe relacje dojdą, to też... kto niby się tego będzie uczył, bo system oznaczeń nie powinien wymagać nauki.

Awatar użytkownika
marcin3001
Posty: 316
Rejestracja: 18 lis 2006, 19:09
Lokalizacja: Młynów

Post autor: marcin3001 » 15 lis 2012, 13:34

Zdaję sobie sprawę, że dla miłośników kolei numery pociągów są wygodne, dla mnie zresztą też, ale trzeba sobie uświadomić, że kolej nie jest dla kolejarzy i jej miłośników, tylko dla zwykłych szarych ludzi. To co zaproponował kolega w sprawie pociągów w kierunku Otwocka to niezły materiał na kabaret.

Jeśli nie wiadomo jak to zrobić, wystarczy spojrzeć na rozwiązania w Szwajcarii czy u Niemców, a nie tworzyć coś z kosmosu.

przewoz
Posty: 6157
Rejestracja: 15 mar 2006, 16:58

Post autor: przewoz » 15 lis 2012, 13:38

Nom, kolega się zapędził w propozycji pamiętania tylko numerów pociągów, ale to co zaprezentowała KM to jest kabaret^2 :)

Awatar użytkownika
marcin3001
Posty: 316
Rejestracja: 18 lis 2006, 19:09
Lokalizacja: Młynów

Post autor: marcin3001 » 15 lis 2012, 14:02

przewoz pisze:ale to co zaprezentowała KM to jest kabaret^2 :)
Swoją drogą dalej nie mogę zrozumieć toku myślenia łosia, który pociąg przyspieszony z Działdowa do Gdańskiej nazywa KME94, a taki sam w drugą stronę KM902. Najpierw myślałem, że to literówka, ale w nowym rozkładzie jest to samo.

Także nie ma jak wytłumaczyć komuś w co wsiadać (na przykład jadąc z Gdańskiej do Choszczówki). W tym przypadku numery pociągów też w niczym nie pomagają.

przewoz
Posty: 6157
Rejestracja: 15 mar 2006, 16:58

Post autor: przewoz » 22 lis 2012, 12:49

Żeby wrócić do tematu SIP:
dziś mnie oszukał, ale to wyjątkowo z winy operatora chyba ;)
Czekałem na pociąg, który został wyświetlony jako z opóźnieniem +5, więc się schroniłem w części podmiejskiej Wschodniego. W międzyczasie coś tam było zapowiadane, ale nie mojego. Ja zobaczyłem na Infopasażerze, że faktycznie pociąg wcześniej miał opóźnienie, więc raczej nie nadrobi, a dołoży ;) Jakoś chwilę po godzinie planowego odjazdu wyglądam na peron i widzę oddalające się końcówki... chyba mojego pociągu. Tak, to był on, z wyświetlaczy też już zdążył zniknąć. Potem to już przez następne 15 minut śledziłem co się dzieje. Kilka zapowiedzi pociągów widm, odprawa pociągów jeden po drugim na tor zajęty, jedno przykrycie "ciszą" wadliwej zapowiedzi z części dalekobieżnej
Jest tak, jak twierdzi PLK. Bardzo dobrze. Bez problemów.

Pamar
Posty: 104
Rejestracja: 10 cze 2011, 11:13

Post autor: Pamar » 22 lis 2012, 13:38

@ przewoz. Pamiętasz instrukcje do tych systemów? Teraz sobie wyobraź: np. 4 pociągi w odstępie 2-3 min. z 2 różnych torów, system pobrał opóźnienie z SEPE 3 min., faktycznie przyjechał z opóźnieniem 5 min., na drugim torze sytuacja analogiczna (różnica może 1 min.). Jeśli operator nie wyliczy z dokładnością do 1 minuty faktycznego opóźnienia, to jest tak jak opisałeś. Przy czym reakcja operatora musi czasami wybiegać kilkanaście - kilkadziesiąt sekund wcześniej - taka jest reakcja systemu (odświeżanie). W tym samym czasie operator musi wysłać do systemu kilka, z kilkunastu możliwych "statusów".

przewoz
Posty: 6157
Rejestracja: 15 mar 2006, 16:58

Post autor: przewoz » 22 lis 2012, 13:44

Nie czepiam się operatorów tak bardzo (choć tu akurat opóźnienia nie było niestety takiego, jak było wpisane - w ogóle nie było, a to raczej był błąd PLK). Tylko w międzyczasie można usłyszeć wpuszczanie pociągów jeden po drugim na tor, na którym już coś stoi albo wjeżdża cokolwiek innego (np stoi zjazd na Grochów, zapowiadają wjazd pociągu do Dęblina/Mińska, więc ci, którzy wchodzą na peron są przekonani, że to ich...). A przecież nam tłumaczyli, że to niemożliwe :D ja tam nie wiem, codziennie jestem świadkiem takich sytuacji.

Pamar
Posty: 104
Rejestracja: 10 cze 2011, 11:13

Post autor: Pamar » 22 lis 2012, 13:51

W tym systemie informacja wizualna i głosowa jest rozdzielona tzn. faktycznie wyświetlony jest właściwy pociąg, ale automat głosowy wygłasza na ten sam tor następny pociąg. I moim zdaniem jest tu pies pogrzebany. Zapowiedź głosowa i wizualna powinna być związana nierozerwalnie (nie powinno być nic ogłaszane dopóki dany pociąg nie odjedzie). Na Śródmieściu jest to rozwiązane tak: z chwilą zadziałania czujnika wykrywającego odjazd pociągu - system natychmiast zrzuca starą informację z tablic i jeśli jest następny pociąg, to go natychmiast wyświetla, po 8 sekundach (czas regulowany) jest wygłaszany przyjazd następnego pociągu - z tego względu, żeby stukot odjeżdżającego pociągu nie zagłuszył komunikatu.

przewoz
Posty: 6157
Rejestracja: 15 mar 2006, 16:58

Post autor: przewoz » 22 lis 2012, 16:12

^^ proste i skuteczne.
Na Wschodnim/Zachodnim mają to wszystko, tylko nie potrafili zaprojektować tego tak, żeby to dobrze działało...

kebe

Post autor: kebe » 22 lis 2012, 17:06

Tak trochę offtopic. Miałem ponownie okazję podziwiać działanie systemu informacji o pociągach na West Coast Main Line w Wielkiej Brytanii. Swoją drogą inne podejście. Na pierwszy rzut wydaje się nie logiczne (dla kogoś kto widział jak działa SIP w Wawie). Tam automatyczna informacja podawana jest tylko przed przyjazdem pociągu i przy wjeździe. No i najważniejsze jest jakby odwrócona. U nas podaje się pociąg, godzina planowa, peron, tor. A tam informacja głosowa brzmi tak:
Najbliższy pociąg, który przyjedzie na platformę (krawędź peronowa) nr 2 to 16:23 Glasgow Central przez Preston, Kendal...
i jest powtarzana co ok 2min jeżeli pociąg się spóźnia.

Przy wjeździe
Pociąg, który wjeźdza na platformę (krawędź peronowa) nr 2 to 16:23 Glasgow Central przez Preston, Kendal... Prosimy o zadbanie o swoje rzeczy przy wsiadaniu


Poza tym LEDowe ekrany z godziną planowego rozkładowego przyjazdu (np. 16:23), miejscem docelowym (Glasgow Central) wielkim znakami. Potem czas realnego przyjazdu (Exp. 16:28), wszystkie przystanki przewijane w 1 linii (via Preston, Kendal...) oraz na samym dole czas wielkimi cyframi w formacie HH:MM:SS.

Po odjeździe pociągu ekran się zeruje. Po czym po ok 30s. pojawia się następny najbliższy przy czym chyba nie dalej niż w przeciągu najbliższej 1h. Jeżeli nie ma odjazdów danego dnia jest informacja, że dziś już nic nie przyjedzie i małymi znakami,i że pierwszy pociąg o 5:00.

Analizując takie podejście jakie jest tam. Pasażer, który zazwyczaj wybiera dobry peron, uzyskuje informację czy oczekając na nim, kolejny pociąg jest pociągiem na który czeka. Nie jak u nas gdzie musi wysłuchać 30 sekundowej informacji i na końcu dowiedzieć się, że to inny tor.

paszym
Posty: 159
Rejestracja: 22 wrz 2011, 20:11
Lokalizacja: Opypy

Post autor: paszym » 26 lis 2012, 13:31

O, a na p.o. Warszawa Koło z aktualnego gablotkowego rozkładu KM można wyczytać godziny odjazdów pociągów do stacji Warszawa Zachodnia przez... Warszawę Gdańską.
Będę oryginalny i zostawię bez podpisu.

Awatar użytkownika
Wiliam
Posty: 4776
Rejestracja: 01 kwie 2012, 21:30
Lokalizacja: Saska Kępa

Post autor: Wiliam » 26 lis 2012, 21:08

Mamy ring :D
Obrazek

Awatar użytkownika
Michał W.
Posty: 818
Rejestracja: 26 mar 2008, 18:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Michał W. » 26 lis 2012, 22:31

Na Wschodnim kultura - plakaty z rozkładami na taśmie samoklejącej zastąpiono plakatami w gablotkach. Fiu, fiu! ;)

Czy na np. Rakowcu jest jakiś czujnik pociągu? Czy też, jak syntetyzator raczy raz na jakiś czas się odezwać, to mówi na pałę, czyli wg rozkładu?
after da równik

www.fotokolej.waw.pl

przewoz
Posty: 6157
Rejestracja: 15 mar 2006, 16:58

Post autor: przewoz » 26 lis 2012, 23:07

Jeżeli na Rakowcu działa to tak, jak na E20, to dyżurny raz wprowadza pociąg, a potem "pojawia się" na kolejnych przystankach z zapowiedziami, w miarę jak się zbliża.

ODPOWIEDZ