O obsłudze lotniczej Warszawy

Moderatorzy: Poc Vocem, Dantte

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10669
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 13 lip 2012, 9:34

Websterek pisze:Nie do końca, gdyż były takowe plany, aby budować pod ziemią, aby nie blokować lotniska.
I budowanie tunelu pod trawą nazwiesz mądrze wydanymi pieniędzmi?! Przecież to gorsze, niż tunel pod Ursynowem...
Websterek pisze:nie wiem jak to się skończy.
No przecież S2 wokół lotniska jest już w budowie, nawet wikimapia to widzi. Nawet mieli to oddawać w tym roku, ale nie wiem, ile mają opóźnienia.
Odnoszę wrażenie, że nie tylko nie jesteś ekspertem, ale nawet średnio zorientowanym amatorem; poczytaj.
Websterek pisze:Na to można spokojnie zaradzić,
Niby jak?
Websterek pisze:w kolejnych latach udział [Okęcia] zapewne nie zmaleje poniżej 40%.
Rozumiem, że to twój prywatny pogląd, czy też masz jakieś prognozy? Jeśli to pierwsze, to się z tym zwyczajnie nie zgadzam. 40% z 40 mln w 2020 roku to 16 mln, Okęcie tyle nie przerobi. Również wcale nie widzę powodu, aby Okęcie tak pęczniało; rośnie rola lotnisk regionalnych, a spada rola wielkich hubów.
Websterek pisze:Jednak, jeśli chcemy mieć porządne lotnisko, które będzie chętnie wybierane przez pasażerów w regionie, oraz przez przewoźników pokroju Emirates, to w pewnym momencie albo będzie trzeba Okęcie zamknąć, wybudować nowe, albo na gwałt je rozbudować.
Nie widzę związku logicznego. Z tego, że coraz więcej osób będzie chciało korzystać z Okęcia nie wynika, że trzeba będzie je zamknąć, tylko że ceny na nim wzrosną (i ew., że z tej premii za monopol będzie można sfinansować fanaberię typu CPL).
Nie wiem, co to za przewoźnik Emirates, jakich ma klientów ani czemu ma być traktowany na specjalnych zasadach.
Websterek pisze:Nie zbudowali od razu połączenia kolejowego i obawiam się, że będzie podobna szopka, jak z linią na Okęcie.
Raczej na Balice.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

MichalJ
Posty: 15236
Rejestracja: 12 kwie 2010, 19:33

Post autor: MichalJ » 13 lip 2012, 10:26

16 mln paxów Okęcie łyknie z palcem w nosie tym terminalem, który jest (po zakończeniu wreszcie rozbudowy). 20 też. Na więcej, to już by trzeba nowy terminal. Miejsce jest.

Websterek
Posty: 628
Rejestracja: 18 gru 2007, 21:02
Lokalizacja: ZP 1145

Post autor: Websterek » 14 lip 2012, 11:28

KwZ pisze:I budowanie tunelu pod trawą nazwiesz mądrze wydanymi pieniędzmi?!
Napisałem przecież nie do końca, bo nie jest to najlepsze rozwiązanie, ale można to jakoś przeżyć, z większym, lub mniejszym bólem.
KwZ pisze:Niby jak?
Są specjalnie procedury podejścia, zamiast krążenia nad lotniskiem i ustawiania się w kolejce, samolotu prowadzone są jak po sznurku, jeden za drugim bez kolejek nad lotniskiem, czy miastem. Nie pamiętam dokładnej nazwy, abyś mógł sobie poczytać, jeśli byłbyś zainteresowany. Ale jak coś, to mogę poszukać. Bardzo ciekawa procedura, między innymi przy współpracy Boeinga w Polsce, są plany wdrożenia tej procedury na stałe, aby między innymi zwiększyć efektywność lotnisk.
KwZ pisze:Rozumiem, że to twój prywatny pogląd, czy też masz jakieś prognozy? Jeśli to pierwsze, to się z tym zwyczajnie nie zgadzam. 40% z 40 mln w 2020 roku to 16 mln, Okęcie tyle nie przerobi. Również wcale nie widzę powodu, aby Okęcie tak pęczniało; rośnie rola lotnisk regionalnych, a spada rola wielkich hubów.
Owszem, jest to mój prywatny pogląd, jednak jak napisał MichalJ. Na Okęciu prowadzone są kolejne inwestycje, w celu zwiększania przepustowości, jak i sprawniejszej obsługi większej liczby pasażerów. Przy nowych destynacjach, nowym przewoźniku Emirates, który w przyszłym roku zacznie codziennie latać do Dubaju, przy dużym oferowaniu miejsc ( co prawda najmniejszy samolot we flocie, ale A330 mały nie jest ).
KwZ pisze:Nie widzę związku logicznego.
Nie musisz.
KwZ pisze:Z tego, że coraz więcej osób będzie chciało korzystać z Okęcia nie wynika, że trzeba będzie je zamknąć, tylko że ceny na nim wzrosną (i ew., że z tej premii za monopol będzie można sfinansować fanaberię typu CPL).
Owszem, ceny mogą wzrosną, ale już raz wzrosły i został zanotowany odpływ przewoźników, jak i zmniejszenie liczy destynacji. Nie po to EPWA zaczęło ceny obniżać, aby znów je podwyższać.
Zgadzam się, że CPL to fanaberia, ale...duże lotnisko w Warszawie fanaberią już nie będzie. Warszawa ma potencjał na stworzenie regionalnego HUBa dla Czech, Słowacji, Białorusi, czy Litwy i Łotwy. Już zresztą zanotowano taką tendencję, że zwiększa się zagraniczny tranzyt w Warszawie, LOT się tym chwalił. Emirates to pierwsza 5 gwiazdkowa linia w Warszawie. Nigdzie nie napisałem o specjalnym traktowaniu, tylko o potrzebie zainteresowania Warszawą większą liczbą takich przewoźników.
KwZ pisze:Raczej na Balice.
Tutaj akurat nie miałem na myśli absurdalnej ceny, tylko samej budowy linii, która trwała i trwała i ledwo co na to Euro się wyrobili.

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14825
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 14 lip 2012, 11:51

No dobrze, wle rozbudowa Okęcia będzie problematyczna - gdzie ten nowy pas zmieścisz? Ponadto przypominam o konieczności budowy nowych płyt postojowych, jak też o istnieniu takiego czegoś, jak Wojskowy Port Lotniczy (który w sumie nie zajmuje dużo miejsca, ale też w pewien sposób ogranicza możliwość rozbudowy).

Modlin nie zagrozi liniom typu Emirates, bo to jest biznesówka. Ale czartery i tanie linie prawdopodobnie po jakimś czasie się do Modlina wyniosą...
S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10669
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 14 lip 2012, 16:16

Websterek pisze:Nie musisz.
Sugeruję, że go tam nie ma :>
Websterek pisze:Owszem, ceny mogą wzrosną, ale już raz wzrosły i został zanotowany odpływ przewoźników, jak i zmniejszenie liczy destynacji. Nie po to EPWA zaczęło ceny obniżać, aby znów je podwyższać.
Zdecyduj się: albo przewoźnicy konkurują o miejsce na Okęciu i ceny rosną, albo nie.
Websterek pisze:Warszawa ma potencjał na stworzenie regionalnego HUBa dla Czech, Słowacji, Białorusi, czy Litwy i Łotwy.
Pisałem, że wg mnie rola lotnisk regionalnych (czyli taki Rzeszów, Gdańsk, Poznań itp.) rośnie, a wielkich hubów maleje. Czechy mają swoją Pragę, która jest wielkości Okęcia. Z Bratysławy do przesiadek na zachód bliżej też przez Pragę, a na północ to dokąd? Białoruś jest zamknięta politycznie i biedna. Litwa i Łotwa zgoda, ale jednak to są małe państwa. Ewentualnie dochodzi jeszcze Lwów, ale to wszystko.
Websterek pisze:Tutaj akurat nie miałem na myśli absurdalnej ceny, tylko samej budowy linii,
Ja też nie cenę (mniej absurdalna od tego modlinobusa), tylko samą budowę linii - pod terminal a nie w krzaki.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

JacekM
Śnieżynka
Posty: 10154
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:23

Post autor: JacekM » 15 lip 2012, 0:13

KwZ pisze:Litwa i Łotwa zgoda, ale jednak to są małe państwa.
W tej chwili to raczej Ryga jest hubem dla PL jeśli chodzi o destynacje wschodnie :>
bury me in my favourite yellow patent leather shoes / and with a mummified cat / and a cone-like hat.

Websterek
Posty: 628
Rejestracja: 18 gru 2007, 21:02
Lokalizacja: ZP 1145

Post autor: Websterek » 15 lip 2012, 17:00

Wolfchen pisze:No dobrze, wle rozbudowa Okęcia będzie problematyczna - gdzie ten nowy pas zmieścisz? Ponadto przypominam o konieczności budowy nowych płyt postojowych, jak też o istnieniu takiego czegoś, jak Wojskowy Port Lotniczy (który w sumie nie zajmuje dużo miejsca, ale też w pewien sposób ogranicza możliwość rozbudowy).
Zgadzam się, że to temat problematyczny. Nie tylko same płyty należałoby dobudować, obawiam się, że nawet po przebudowanie "starego" budynku T1, może się okazać, że trzeba będzie dobudować kolejny, wraz z rękawami.
Wolfchen pisze:Modlin nie zagrozi liniom typu Emirates, bo to jest biznesówka. Ale czartery i tanie linie prawdopodobnie po jakimś czasie się do Modlina wyniosą...
Tanie linie już się wyniosły, tak fakt. Chartery jak to chartery cena gra rolę, więc to też wielce prawdopodobne.
KwZ pisze:Sugeruję, że go tam nie ma
Masz do tego prawo, jednak aby Warszawa zwiększała swoją rolę w regionie, to potrzeba zwiększyć częstotliwość niektórych, obecnych już połączeń, jak i dodać kolejne nowe, z atrakcyjnymi slotami i częstotliwością. Czyli...w pewnym momencie tego miejsca może zabraknąć.
KwZ pisze:Zdecyduj się: albo przewoźnicy konkurują o miejsce na Okęciu i ceny rosną, albo nie.
Jedynie zwróciłem fakt, że owszem ceny mogą wzrosnąć, ale już raz zakończyło to się klapą. Stąd, owszem mogą, ale nie muszą.
KwZ pisze:Pisałem, że wg mnie
Rozumiem, jednak tak jak mówiłem, w LOTcie odnotowano wzrost tranzytu. Co do wzrostu roli lotnisk regionalnych, trudno się nie zgodzić, EuroLOT i OLT pokazali, że jest tam spory potencjał, duże wzrosty paxów też to odzwierciedlają. Jednak, ten potencjał nie jest aż tak duży, aby np. taki Gdańsk miał połączenia wszędzie, tam gdzie Warszawa. Więc, o ile na bliskich trasach europejskich Warszawę można omijać, jednak im dalej w las, tym trudniej będzie ominąć Warszawę, chcąc lecieć z Polski, a nie z Berlina, Monachium, Frankfurtu, Londynu, czy Paryża.

Co do Białorusi, masz rację trochę za bardzo się rozpędziłem. Co do Pragi. CSA ma spore problemy, nie wiadomo co będzie dalej, może się okazać, że Praga straci dużo połączeń tzw. long haul, tutaj będzie okazja dla Warszawy, aby przejąć pasażerów. Wiadomo, że to nie zależy tylko od lotniska, ale też od linii, które będą chciały latać do EPWA.

Rosa
Posty: 4598
Rejestracja: 20 gru 2005, 14:47
Lokalizacja: os Wilga

Post autor: Rosa » 12 gru 2012, 14:24

No to Modlin zyskał nieoczekiwanie całkiem niezłe kierunki turystyczne.
Ryanair ogłosił dziś (12.12) uruchomienie od sezonu letniego 2013 pięciu nowych połączeń z lotniska w Modlinie oraz zwiększenia oferowania na już obsługiwanych.

Ryanair będzie latał do Bari, Pizy i Trapani we Włoszech, Marsylii we Francji oraz na hiszpańską wyspę Majorkę.
http://www.pasazer.com/in-12554-piec,no ... odlina.php
Niech teraz w koncu nastapi upadek LOTu (chyba ktoś oszalał z tą doplata 1.5 mld złotych dla ratowania linii zatrudniającej 2 tys osób i nie oferującej nic specjalnego), to moze bedzie się mozna przenieść z tym calym kramem na Okecie

Aligator
Posty: 927
Rejestracja: 17 wrz 2008, 9:34
Lokalizacja: Warsaw/Higashikurume

Post autor: Aligator » 01 sty 2013, 20:24

Wojskowy Port Lotniczy (który w sumie nie zajmuje dużo miejsca, ale też w pewien sposób ogranicza możliwość rozbudowy).
Moim zdaniem WPL to najmniejszy problem. MON ma lotnisko pod Mińskiem z tego co pamiętam, w ostateczności zawsze można zrobić bocznicę towarową w okolicy Modlina.
Nadal pozostaje tylko pytanie czy ma to realny sens by ładować kupę kasy w lotnisko z "limitowanym czasem pracy" w miejscu gdzie powstaje dzielnica biurowa?
Jestem przekonany że PPL wyszłoby na plusie sprzedając Okęcie a inwestując np. w rozwój Modlina czy nawet budowę nowego portu lotniczego na kierunku Łódź.
Jest jeszcze sprawa hałasu. Może się niedługo okazać że powiększenie i wyciszanie lotniska (pomijam już rosnące opłaty lokalne w Wawie) będzie o niebo bardziej kosztowne niż budowa nowego - sprawa z ekranami na moście średnicowym już była, kto wie że za 2-3 lata nie zażąda nikt czegoś równie oryginalnego od Okęcia?
No to Modlin zyskał nieoczekiwanie całkiem niezłe kierunki turystyczne.
Jak na razie zyskał przymusowy remont ;/
Ale fakt sporo punktów docelowych dodali ;)
"Spóźniony pociąg przyspieszony relacji xyz, przyjedzie z opóźnieniem ok. 25 minut. Opóźnienie może ulec powiększe... zmianie"

ODPOWIEDZ