Zmiana w tytule-sygnatura miasta i źródło oraz poprawiono cytat.Gazeta Wyborcza pisze:
Brakuje kierowców miejskich autobusów
Andrzej Kraśnicki jr
2006-09-11, ostatnia aktualizacja 2006-09-11 19:48
Na linię 808 wyjechały autobusy PKS. Miejskim spółkom autobusowym brakuje kierowców do jej obsługi.
Od końca sierpnia autobusy 808 jeżdżą na trasie Gumieńce - pl. Kościuszki. Na czas budowy ronda na Gumieńcach zastępują tramwaj nr 8. Do tej pory obsługiwali ją kierowcy wszystkich trzech miejskich spółek autobusowych: Dąbie, Klonowica i SPPK. Od 9 września linię przejął PKS.
- Brakuje nam kierowców - rozkłada ręce Krzysztof Putiatycki, prezes SPA "Klonowica". - W ciągu ostatnich miesięcy odeszło kilkanaście osób. O następców trudno.
Podobnie jest w SPA Dąbie i SPPK.
- Mamy ludzi, żeby obsłużyć nasze linie, ale nie znajdziemy dodatkowych kierowców na trasę 808 - mówi Włodzimierz Sołtysiak, szef SPA Dąbie.
Kierowców nie ma, bo w poszukiwaniu lepiej płatnej pracy wyjeżdżają do Wielkiej Brytanii i Irlandii. Tam na rękę dostają 1500 funtów miesięcznie, czyli prawie 9 tys. zł za 160 godzin za kółkiem. W Szczecinie doświadczony kierowca za taką samą pracę dostaje na rękę 1700 zł.
- Koledzy stopniowo wyjeżdżają i ja im się nie dziwię, bo zarobki marne, a przez to, że jest nas coraz mniej pracy jest coraz więcej - mówi Grzegorz Grajewski, przewodniczący Związku Zawodowego Kierowców SPA Klonowica.
Na zwalniane miejsca nie przychodzą nowi pracownicy. W zasobach szczecińskiego urzędu pracy nie ma bezrobotnych kierowców z kategorią prawa jazdy D, które uprawnia do prowadzenia autobusów. W SPA Klonowica na wagę złota jest więc każdy, kto pojawi się z takim dokumentem, wyrazi ochotę do pracy i udowodni, że nie był karany. Przyjmowane są także kobiety, co kiedyś było nie do pomyślenia i ci, którzy dopiero co stali się posiadaczem prawa jazdy najwyższej kategorii.
- Ludzie bez doświadczenia prowadzą autobusy pełne ludzi - mówi z wyrzutem Grajewski.
Szef SPA Klonowica przyznaje, że idealnie nie jest: - Staramy się, by tacy kierowcy trafiali najpierw na linię 70 czy też 76, gdzie są małe autobusy i mały ruch, a dopiero potem kierujemy ich na trasy z większymi pojazdami.
Nie wszyscy się sprawdzają. Jest spora rotacja.
Szansą na rozwiązanie problemu byłoby zaoferowanie bezrobotnym z kategorią prawa jazdy B dofinansowania lub nawet sfinansowania szkolenia na kategorię D. Kurs kosztuje bowiem 3,8 tys. zł. Przewoźnicy boją się jednak, że wykształceni na ich koszt kierowcy uciekną na zachód.
Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego wie o kłopotach kadrowych przewoźników. Nic na razie nie robi, bo przewoźnicy wywiązują się z umów, a do obsługi linii 808 zarząd nie mógł ich zmusić.
- Umowę realizujemy z trudnościami, nie wiem, jak będzie za miesiąc - przyznaje Putiatycki.
[Szczecin][GW] Brak kierowcĂłw
Moderator: JacekM
-
- Posty: 1443
- Rejestracja: 31 mar 2008, 17:51
- Lokalizacja: z bažin
- Kontakt:
xxx
- Mahony2109
- Posty: 327
- Rejestracja: 16 gru 2005, 20:42
- Lokalizacja: Piaseczno City
A PPKS Piaseczno nie ma, mimo głodowych pensji. Od lat stosują metodę "sprowadzania" kierowców z wiejskich rejnów Polski B. Plusem jest to, że nie mają problemów kadrowych, minusem jest to, że zdarzają się kierowcy, którzy nie potrafią powiedzieć na jakim przystanku wysiąść do Auchan (przypadek z linii do Góry przez P-no) czy też czy autobus jedzie przez Głosków (przypadek z linii do Złotokłosu)...MZ pisze: To jest problem nie tylko Szczecina, ale już prawie wszystkich polskich miast. ITS w Warszawie też przecież ma kłopoty z naborem.
Pzdr.
-
- Posty: 1443
- Rejestracja: 31 mar 2008, 17:51
- Lokalizacja: z bažin
- Kontakt:
- Mahony2109
- Posty: 327
- Rejestracja: 16 gru 2005, 20:42
- Lokalizacja: Piaseczno City