Pozwoliłem sobie zrobić trochę obliczeń i statystyk, żeby się przekonać jak to wszystko liczbowo wygląda.
Założenia następujące:
- obliczam ile przystanków pośrednich (czyli oprócz obu krańców i w zespołach przystankowych tych krańców) ma każda z tych linii;
- obliczam ile przystanków pomija dana linia na trasie;
- przystanki występujące lub pomijane tylko w jednym kierunku liczę jako 0,5;
- jeśli w jakimś zespole linie zwykłe zaliczają 2 przystanki, a przyspieszone 1, np. RZS w stronę północną (136 i 186 stają przed rondem, a 414 nie) to też liczyłem to jako pomijany;
- niektóre nietypowe przystanki też zwykle liczyłem jako pomijane, np. Kanał Gocławski, Wawelska i DS Riviera, mimo, że niektóre zwykłe też je pomijają;
- i obliczam w ten sposób "przyspieszoność" - tzn. liczba przystanków pomijanych podzielona przez sumę pomijanych i pośrednich;
Kiedyś było mówione, że optymalnie byłoby, gdyby taki współczynnik wynosił ok. 50%. No to mamy jedną linię, która tyle przekracza
Większość kształtuje się w granicach 25%-30%, i tak myślałem że wyjdzie to jeszcze gorzej.
401 - przystanków pośrednich: 27,5; pomijanych: 10,5 (Zapustna, Dojazdowa, Przedpole, Orzechowa, Radarowa, Astronautów 0,5; Instytut Fizyki; Wróbla; Wałbrzyska – Cmentarz 0,5; Arbuzowa; SGGW-Klinika; Magellana 0,5); - przyspieszoność” 27,6%
402 - przystanków pośrednich: 20; pomijanych: 6,5 (Instytut Fizyki; Wróbla; Wałbrzyska – Cmentarz 0,5; Beethovena; Ogrody Działkowe Czerniaków; Małe Siekierki; PKP Gocławek) - „przyspieszoność” 24,5%
409 - przystanków pośrednich: 31; pomijanych: 18,5 (Widokowa; Wólczyńska; Dankowicka; Tułowicka; Żubrowa – UKSW; Anny Jagiellonki; Dzierżoniowska; Zajezdnia Żoliborz; Sokratesa 0,5; Tołstoja 0,5; Conrada – Szkoła; Obrońców Tobruku; Elbląska; Pl. Niemena 0,5; PKP Powązki; Park Traugutta; Wybrzeże Helskie; Namysłowska; Rogowska; [Niwa]) - „przyspieszoność” 37,4%
411 - przystanków pośrednich: 23,5; pomijanych: 10 (Torwar; Wał Miedzyszyński; Brazylijska 0,5; Międzynarodowa 0,5; Ateńska 0,5; Płowiecka; Świecka 0,5; Edisona; Wierzchowskiego; Kolonia Helenów; Bronisława Czecha – Las; Wawerska) - „przyspieszoność” 26,6%
412 - przystanków pośrednich: 16,5; pomijanych: 12 (Ząbkowska; Rzeszotarskie; Szwedzka; Al. Solidarności 0,5; Gorzykowska; Bieżuńska; Jórskiego; Kościeliska; Turzycka; Krynoliny; Bystra; Radzymińska 0,5; Wiejska) - „przyspieszoność” 42,1%
414 - przystanków pośrednich: 19; pomijanych: 7 (Rondo Zesłańców Syberyjskich 0,5; Armatnia; Parafialna; Czorsztyńska; Lasek na Kole; Gen. Maczka; Pelcowizna 0,5; Wyszogrodzka) - „przyspieszoność” 26,9%
500 - przystanków pośrednich: 11; pomijanych: 5 (Park Traugutta; Wybrzeże Helskie; Namysłowska; Rogowska; [Niwa]) - „przyspieszoność” 31,3%
501 - przystanków pośrednich: 10; pomijanych: 4,5 (Hoża; DS Riviera; Kostrzewskiego; Tor Stegny 1,5) - „przyspieszoność” 28,6%
502 - przystanków pośrednich: 25,5; pomijanych: 8 (Torwar; Wał Miedzyszyński; Płowiecka 0,5; Świecka 0,5; Edisona; Wierzchowskiego; Kolonia Helenów; Bronisława Czecha – Las; Wawerska) - „przyspieszoność” 23,9%
503 - przystanków pośrednich: 19,5; pomijanych: 6,5 (Franciszkańska 0,5; Kapitulna; Hotel Bristol; Piękna 0,5; Łazienki Królewskie; Kostrzewskiego; Tor Stegny 1,5) - „przyspieszoność” 23,5%
504 - przystanków pośrednich: 21,5; pomijanych: 8 (Plac Starynkiewicza; Raszyńska; Pruszkowska; Baleya; Leżajska; Cybernetyki; Bartłomieja 0,5; Wyścigi 0,5; Herbsta) - „przyspieszoność” 27,1%
507 - przystanków pośrednich: 11; pomijanych: 4,5 (Krucza; PKP Powiśle; Most Poniatowskiego; Walecznych; Ateńska 0,5) - „przyspieszoność” 29,0%
509 - przystanków pośrednich: 26; pomijanych: 10 (Obrazkowa; Ekspresowa; Kanał Żerański; EC Żerań 0,5; Dyrekcja FSO; Budzińskiej-Tylickiej; Platerówek; Plac Hallera; Ząbkowska; Walecznych; Ateńska 0,5) - „przyspieszoność” 27,8%
511 - przystanków pośrednich: 5; pomijanych: 8 (Zajezdnia Żoliborz; Prozy; Świderska; Braci Zawadzkich; Drogowa; Winnica; Dąbrówka Szlachecka; Aluzyjna) - „przyspieszoność” 61,5%
512 - przystanków pośrednich: 13; pomijanych: 4,5 (Ząbkowska; Rzeszotarskiej; Szwedzka; Al. Solidarności 0,5; Gorzykowska) - „przyspieszoność” 25,7%
514 - przystanków pośrednich: 28; pomijanych: 6 (Torwar; Wał Miedzyszyński; PKP Gocławek; Rekrucka; Marsa-Las; Pocisk) - „przyspieszoność” 17,7%
516 - przystanków pośrednich: 17; pomijanych: 2,5 (Obrazkowa; Kanał Żerański; EC Żerań 0,5) - „przyspieszoność” 12,8%
517 - przystanków pośrednich: 23,5; pomijanych: 7,5 (Zapustna; Dojazdowa; Śmigłowca; Rondo Zesłańców Syberyjskich; Grzymały-Sokołowskiego; Wawelska; Plac Starynkiewicza; Emilii Plater 0,5) - „przyspieszoność” 24,2%
518 - przystanków pośrednich: 25,5; pomijanych: 8 (Hotel Bristol; Kapitulna; Franciszkańska 0,5; Gen. Zajączka; Pl. Inwalidów; Teatr Komedia; EC Żerań 0,5; Kanał Żerański; Obrazkowa) - „przyspieszoność” 23,9%
519 - przystanków pośrednich: 23; pomijanych: 4,5 (Hoża; DS Riviera; Kostrzewskiego; Tor Stegny 1,5) - „przyspieszoność” 14,8%
520 - przystanków pośrednich: 26; pomijanych: 5 (Królewska; Hoża; Torwar; Wał Miedzyszyński; PKP Gocławek) - „przyspieszoność” 16,1%
521 - przystanków pośrednich: 31; pomijanych: 10 (Wawelska 0,5; Plac Starynkiewicza; Krucza; PKP Powiśle; Most Poniatowskiego; Park Skaryszewski; Kinowa; Wspólna Droga; Kwatery Głównej; Świecka 0,5; Edisona) - „przyspieszoność” 24,4%
522 - przystanków pośrednich: 15,5; pomijanych: 5,5 (Hoża; DS Riviera; Kostrzewskiego; Tor Stegny 1,5) - „przyspieszoność” 24,4%
523 - przystanków pośrednich: 29,5; pomijanych: 12 (Dywizjonu 303; Kazubów; Grodkowska; Białowiejska; Parafialna; Armatnia; Rondo Zesłańców Syberyjskich; Grzymały-Sokołowskiego; Aleja Wielkopolski; Torwar; Wał Miedzyszyński; Kanał Gocławski) - „przyspieszoność” 28,9%
525 - przystanków pośrednich: 25,5; pomijanych: 5 (Hoża; Torwar; Wał Miedzyszyński; Płowiecka 0,5; Świecka 0,5; Edisona) - „przyspieszoność” 15,0%
527 - przystanków pośrednich: 15; pomijanych: 5 (Gościeradowska; Cm. Bródnowski; (Niwa); Gilarska; CH Targówek) - „przyspieszoność” 25,0%
E-1 - przystanków pośrednich: 7; pomijanych: 3 (Ateńska 0,5; Brazylijska 0,5; Międzynarodowa 0,5; Wybrzeże Szczecińskie; Most Świętokrzyski 0,5) - „przyspieszoność” 30,0%
E-2 - przystanków pośrednich: 14; pomijanych: 7 (Sobieskiego; Tor Stegny; Kostrzewskiego; Spacerowa; Łazienki Królewskie; Piękna 0,5; Zachęta 0,5; Królewska 0,5; Pl. Teatralny 0,5) - „przyspieszoność” 33,3%
E-9 - przystanków pośrednich: 11; pomijanych: 6,5 (Głębocka 0,5; Ostródzka; KS Polonez; Toruńska; PKP Toruńska; Żerań FSO; Os. Potok) - „przyspieszoność” 37,1%
Od najszybszych do najwolniejszych pod względem „przyspieszoności”:
511, 412, 409, E-9, E-2, 500, 501, E-1, 411, 507, 523, 509, 401, 504, 414, 522, 512, 503 i 527, 402, 521, 517, 518 i 502, 514, 525 i 519, 520, 516
Od najszybszych do najwolniejszych pod względem liczby pomijanych przystanków:
409, 412 i 523, 401, 411 i 509 i 521, 511 i 504 i 518 i 502, 517, E-2 i 414, E-9 i 503 i 402, 514, 522, 500 i 527 i 525 i 520, 501 i 507 i 512 i 519, E-1, 516
W obu kategoriach od najszybszych do najwolniejszych (w każdej kategorii najlepszy dostaje 29 punktów, kolejny 28, aż do 1) i potem liczy się suma tych punktów:
409, 412, 511, 523, 411, 401, 509, E-2, E-9, 504, 521, 500, 414, 518 i 501, 502, 517, 503, 522, 507, 402 i E-1, 527, 512, 514, 525, 520, 519, 516
(wszędzie powyżej jak są np. 503 i 527 to znaczy że dwa po równo)
Jak ktoś zauważy jakieś błędy to proszę dać znać, to postaram się poprawić.
Oczywiście to są tylko liczby przystanków, więc nie uwzględniają niektórych sytuacji związanych z zyskiem czasu przejazdu, że np. E-9 czy 517 zyskują sporo jadąc estakadą czy główną jezdnią, mimo że pominiętych przystanków nie ma zbyt wiele.