Korupcja w przetargach na tabor dla Warszawy?

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 06 kwie 2011, 18:14

yavorius pisze:Ciekawe, bo na gazecie.pl podali całe nazwisko ;-)
bo pisanie w styli "Jacek Z., były wiceprezydent" jest bez sensu, bo też umożliwia identyfikację (wypaczenie trochę idei niepodawania nazwiska).
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
Bernard
(MANiak3333)
Posty: 10808
Rejestracja: 09 sie 2006, 21:15
Lokalizacja: Legionowo/Rembertów

Post autor: Bernard » 07 kwie 2011, 0:50

Obrazek

Były wiceprezydent zatrzymany przez CBAi

Jacek Zdrojewski, były wiceprezydent stolicy za czasów Pawła Piskorskiego i Wojciecha Kozaka, został wczoraj zatrzymany w mieszkaniu przy ul. Grzybowskiej przez Centralne Biuro Antykorupcyjne.


Ma to związek ze śledztwem wrocławskiej prokuratury apelacyjnej, dotyczącym zakupu wagonów dla metra od firmy Alstom. Kontrakt warty był 500 mln zł. Śledztwo prowadzone jest od ponad dwóch lat. Do tej pory zarzuty postawiono dwóm osobom. W styczniu 2010 r. usłyszał je Bogdan Z., który kierował metrem od początku jego budowy do 2003 r.

Jest on podejrzany o przyjęcie kilkudziesięciu tysięcy złotych łapówki. Pod koniec marca 2010 r. w Barcelonie zatrzymano byłego urzędnika ratusza Tadeusza N., który miał pośredniczyć w przekazaniu łapówki dyrektorowi Z. Urzędnik odpowie za pośrednictwo we wręczeniu łapówki. Obaj podejrzani przebywają na wolności.

Jacek Zdrojewski wczoraj po południu został odwieziony do Wrocławia. Dziś ma być przesłuchany przez prokuraturę, która zdecyduje, czy i jakie zarzuty on usłyszy.

O tym, że przy przetargu mogło dojść do korupcji, jak ustaliła TVN24, śledczych miał poinformować Peter V., zwany kasjerem lewicy.
http://www.zw.com.pl/artykul/10,585891_ ... z-CBA.html
102,105,109,115,157,183,500,514,N21,N24,N63,N71,723,731,736,L-9,L10,L11,S2,S3,S9,RL,R2,R9

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 07 kwie 2011, 18:11

GW pisze:Pieniądze mieli przekazać przedstawiciele firmy Alston. Chodziło o ustawienie przetargu na tramwaje dla firmy Tramwaje Warszawskie. Łapówka miała zostać przekazana w latach 2002-2003
to jak z tymi tramwajami jest? Kaczka dzienniarska?

http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34 ... powki.html
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

fluger
Posty: 523
Rejestracja: 01 paź 2008, 20:28

Post autor: fluger » 07 kwie 2011, 21:10

Nie, chodzi o zakup skaldów Alstom-u dla metra (byłego prezesa Metra Warszawskiego już aresztowano) oraz tramwajów Alstom-u dla Tramwajów Warszawskich w latach 2002-2003 z tego powodu aresztowano "kasjera lewicy" byłego wiceprezydenta Warszawy.

mkm101
Posty: 995
Rejestracja: 23 maja 2006, 17:05
Kontakt:

Post autor: mkm101 » 08 kwie 2011, 1:37

fluger pisze:Nie, chodzi o zakup skaldów Alstom-u dla metra (byłego prezesa Metra Warszawskiego już aresztowano) oraz tramwajów Alstom-u dla Tramwajów Warszawskich w latach 2002-2003 z tego powodu aresztowano "kasjera lewicy" byłego wiceprezydenta Warszawy.
Ciekawa sprawa - w latach 2000-2004 TW ogłosiło aż 7 przetargów na nowe tramwaje, Alstom zgłosił do sześciu - ale 5 z nich zostało unieważnionych, a w jedynym udanym (tzn. zakończonym umową na kupno nowych tramwajów) Alstom-Konstal sromotnie przegrał. Ostatnie tramwaje z Alstomu-Konstalu zamówiono na przełomie 2000 i 2001 roku.
(dla ciekawych przypomnę artykulik o przetargach TW)

Awatar użytkownika
Bernard
(MANiak3333)
Posty: 10808
Rejestracja: 09 sie 2006, 21:15
Lokalizacja: Legionowo/Rembertów

Post autor: Bernard » 08 kwie 2011, 2:09

Obrazek

Zarzut: łapówka za dostawę tramwajów

Blisko 400 tys. funtów łapówki miał przyjąć Jacek Z., były wiceprezydent stolicy, od firmy Alstom za dostawę nowych tramwajów.


Taki zarzut postawiła mu wczoraj wrocławska prokuratura apelacyjna, która prowadzi śledztwo w tej sprawie.

Były wiceprezydent był przesłuchiwany przez pięć godzin. Składał bardzo obszerne wyjaśnienia. – Nie przyznał się do zarzucanych czynów – mówi Elżbieta Czerpak, rzeczniczka prokuratury.

Z ustaleń śledczych wynika, że wiceprezydent za czasów Pawła Piskorskiego i Wojciecha Kozaka miał przyjmować łapówki w transzach w latach 2002 – 2003. Prokuratura nie zdecydowała się na wystąpienie o areszt dla Jacka Z. Wobec podejrzanego zastosowano poręczenie majątkowe w wysokości 100 tys. zł oraz dozór policyjny. Ma się regularnie meldować na komisariacie.

Jacek Z. nie jest jedynym podejrzanym w śledztwie, w którym wykorzystano m.in. zeznania Petera V. – „kasjera lewicy”. W 2010 r. zarzuty przyjęcia kilkudziesięciu tysięcy złotych łapówki, ale za dostawę wagonów Metra, usłyszał Bohdan Z., były dyrektor metra, oraz były urzędnik ratusza Tadeusz N., który miał pieniądze przekazać. Jackowi Z. grozi do 12 lat więzienia.
http://www.zw.com.pl/artykul/10,586476_ ... ajow-.html
102,105,109,115,157,183,500,514,N21,N24,N63,N71,723,731,736,L-9,L10,L11,S2,S3,S9,RL,R2,R9

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36653
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 08 kwie 2011, 9:17

mkm101 pisze:Ciekawa sprawa - w latach 2000-2004 TW ogłosiło aż 7 przetargów na nowe tramwaje, Alstom zgłosił do sześciu - ale 5 z nich zostało unieważnionych, a w jedynym udanym (tzn. zakończonym umową na kupno nowych tramwajów) Alstom-Konstal sromotnie przegrał. Ostatnie tramwaje z Alstomu-Konstalu zamówiono na przełomie 2000 i 2001 roku.
No właśnie - jakoś mało skuteczna była ta łapówka, jeśli rzeczywiście była.
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

osa
Posty: 2595
Rejestracja: 23 wrz 2009, 12:04

Post autor: osa » 08 kwie 2011, 12:53

Dlaczego? Skoro ta dostawa była na przełomie 2000 i 2001 r., to wtedy właśnie rządził podejrzany w tej chwili wiceprezydent Z.
Pamiętam ten czas wiecznie powtarzanych przetargów na dostawy tramwajów. To wyglądało dość nieciekawie - tak, jakby celowo unieważniano przetarg, by konkurencja poznała nawzajem swoje ceny i za kolejnym razem można było przedstawić korzystniejszą ofertę. Przy czym słyszało się, jak to słusznie jest popierać krajowych producentów. Owszem, ale pod warunkiem, że przedstawiają zadawalającą ofertę, a nie złom, z którym nie wiadomo teraz, co zrobić (te wszystkie zezowate szczęścia i pancerniki z nierówną linią okien zamawiane ciągle w Konstalu). Jaki to był zresztą polski producent - Alstom wszedł tam już pod koniec lat 90. Co do kontaktów z tą firmą powiem tylko tyle: wolałem zachowywać dystans, bo zdarzały się dość osobliwe propozycje.

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36653
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 08 kwie 2011, 13:27

osa pisze:Dlaczego? Skoro ta dostawa była na przełomie 2000 i 2001 r., to wtedy właśnie rządził podejrzany w tej chwili wiceprezydent Z.
Ale w artykule mowa o latach 2002-2003. Łapówka po fakcie?
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

osa
Posty: 2595
Rejestracja: 23 wrz 2009, 12:04

Post autor: osa » 08 kwie 2011, 14:07

Nie wiem, dlaczego padły te daty. Z. przestał być wiceprezydentem jesienią 2002 r. (ale przeniósł się do SLD-owskiego rządu...), wtedy do ratusza wkroczyła ekipa PiS. Pierwszym zwolnionym był dyrektor ZDM Tomasz Sz. (dziś też oskarżony), wkrótce potem Bohdan Z. (aczkolwiek nie w kontekście aferalnym -nie chciał się zgodzić na nowy status Metra Warszawskiego).

mkm101
Posty: 995
Rejestracja: 23 maja 2006, 17:05
Kontakt:

Post autor: mkm101 » 08 kwie 2011, 21:07

osa pisze:Dlaczego? Skoro ta dostawa była na przełomie 2000 i 2001 r., to wtedy właśnie rządził podejrzany w tej chwili wiceprezydent Z.
Pamiętam ten czas wiecznie powtarzanych przetargów na dostawy tramwajów. To wyglądało dość nieciekawie - tak, jakby celowo unieważniano przetarg, by konkurencja poznała nawzajem swoje ceny i za kolejnym razem można było przedstawić korzystniejszą ofertę. Przy czym słyszało się, jak to słusznie jest popierać krajowych producentów. Jaki to był zresztą polski producent - Alstom wszedł tam już pod koniec lat 90.
Wice Z. rządził warszawską komunikacją w latach 1999-2002 - w tym czasie nie zakończył się sukcesem (podpisaniem umowy) żaden przetarg taborowy dla TW, jedyny zakup taboru dokonany był w trybie bezprzetargowym (za zgodą UZP) - były to to dwie transze bulw dające w sumie 62 wagony, sfinansowane przez budżet miasta (koszt zakupu wyniósł ok. 90 mln zł). Jedyne przetargi taborowe które kojarzę z tego czasu to 2 przetargi MZA (100 przegubowców i 165 15metrowców) (przetarg na wagony metra odbył się w 1998r.).
Co do przetargów taborowych TW w latach 1999-2002 to odbyły się 3 takowe - wszystkie unieważnione (w pierwszym i drugim odrzucono wszystkie oferty, trzeci unieważniono z powodu złożenia tylko jednej oferty). Opisywałeś te przetargi na łamach Stołecznej, więc pewnie pamiętasz że w ówczesnej ustawie o zamówieniach publicznych był wymóg stosowania preferencji krajowych (rozumianych jako produkcja w Polsce, producent mógł być zagraniczny) a także wymóg unieważniania przetargu jeśli złożono w nim tylko jedną ofertę.
Tak więc trudno określić o co biega śledczym...

ODPOWIEDZ