Post
autor: Bernard » 17 sie 2008, 23:35
Gazeta Stołeczna pisze:
Kolejowy tłok na Okęciu
Chociaż budowa obiecywanych od lat torów na lotnisko Okęcie ruszy najwcześniej w przyszłym roku, do portu już chce jeździć co kilka minut dwóch przewoźników kolejowych. - To nie ma sensu - studzi ten zapał Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Na lotnisku Okęcie już ponad roku istnieje podziemna stacja kolejowa. Pasażerowie prędko z niej nie skorzystają, bo brakuje ponad półtorakilometrowego łącznika do linii radomskiej. Przygotowanie jego projektu jest już spóźnione o ponad dwa lata. Czeska forma Sudop twierdzi jednak, że wszystko jest już prawie gotowe i we wrześniu kolejarze będą mogli zacząć szukać wykonawcy łącznika. Pociągi będą nim mogły pojechać najwcześniej na przełomie 2010 i 2011 roku. Na tej trasie szykuje się jednak ogromna konkurencja, bo pasażerów chce wozić dwóch przewoźników. To Szybka Kolej Miejska, której Zarząd Transportu Miejskiego zagwarantował przewozy na tej trasie. Nowoczesne składy, do których w połowie dołoży się Unia Europejska, będą odjeżdżać z Okęcia co 15 minut. Następnie od Dworca Wschodniego będą kursować na przemian w dwóch kierunkach - jedne do Sulejówka-Miłosnej, a drugie do Legionowa. Tymczasem samorząd Mazowsza ogłosił właśnie, że pociągi Kolei Mazowieckich również będą dojeżdżać na lotnisko Okęcie. Część dotrze do Dworca Wschodniego, a część pojedzie dalej - do lotniska dla tanich linii w Modlinie. Władze Mazowsza ogłosiły już nawet częstotliwość kursowania na główne stołeczne lotnisko. Składy będą tam docierać co 10 minut. Jeśli dodamy do tego pociągi SKM, które będą kursować na lotnisko co kwadrans, oznacza to, że pasażerowie będą mogli wyruszać z portu do Śródmieścia co kilka minut. Rzadziej - co 10 minut - jeździ teraz znacznie mniej pojemny autobus 175. Czy przy takiej częstotliwości pociągi nie będą zbyt słabo wykorzystane? - Im więcej przewoźników, tym lepiej. Z naszego punktu widzenia pociągi będą wypełnione - mówi Hanna Maliszewska z biura prasowego urzędu marszałkowskiego.
Samorząd województwa, do którego należą Koleje Mazowieckie, jak stołeczna SKM również zamierza sfinansować zakup pociągów w połowie ze środków unijnych. Jeśli obaj przewoźnicy nie dojdą do porozumienia, to w przyszłości mogą rodzić się pewne problemy. Unia wymaga, by pociągi, do których się dokłada, jeździły tylko po trasie wcześniej zapisanej we wniosku o unijne dotacje. Jeśli niektóre pociągi na lotnisko jeździłyby puste, nie dałoby się ich przesunąć na inną trasę.
Jak się dowiedzieliśmy, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zaprotestowało wobec zbliżonych planów dwóch przewoźników. To zaś ucieszyło przedstawicieli stołecznej kolejki. - Koleje Mazowieckie powinny się skupić na dowożeniu pasażerów na lotnisko w Modlinie, a nam pozostawić Okęcie - mówi Leszek Walczak, prezes Szybkiej Kolei Miejskiej. Leszek Ruta, szef ZTM, proponuje zaś, by z Modlina do Okęcia dojeżdżał tylko co trzeci lub co czwarty pociąg Kolei Mazowieckich. Miejscy urzędnicy liczą na to, że przewoźnikom uda się porozumieć w tej sprawie.
Obie spółki jesienią zamierzają ogłosić przetarg na zakup nowoczesnych składów. SKM zamówi 13 pociągów, a Koleje Mazowieckie 16. Ich produkcja zajmie od półtora roku do dwóch lat.
A co będzie, jeśli nowe pociągi będą dostarczone w zakładanym terminie, a po raz kolejny opóźni się budowa tunelu kolejowego na Okęcie albo modernizacja lotniska w Modlinie? Według Leszka Walczaka w wyjątkowych przypadkach Unia może się zgodzić, by składy tymczasowo kursowały na innej trasie, np. do Piaseczna zamiast na Okęcie.
Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna
http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,3486 ... keciu.html
102,105,109,115,157,183,500,514,N21,N24,N63,N71,723,731,736,L-9,L10,L11,S2,S3,S9,RL,R2,R9