Przystanki na żądanie - idea, teoria, zasady

Moderatorzy: Poc Vocem, Wiliam

reserved
Posty: 13852
Rejestracja: 27 gru 2005, 17:51
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: reserved » 12 sty 2025, 6:09

mb112 pisze:
11 sty 2025, 21:45
A jeszcze jest jeden problem moim zdaniem - (chyba już ktoś zresztą pisał wcześniej) - kolor naklejek na przystankach. Kiedyś NŻ było wyraźnie innym kolorem i innym krojem czcionki, teraz jest wszystko tym samym kolorem i tylko słabo widoczny napis na dole. Moim zdaniem trzeba to zmienić, bo to jest w ogóle nieczytelne.
W pełni się zgadzam! Jak zaczynałem karierę jako kierowca to nieraz już z daleka spoglądałem na przystanek i jak nie miałem pewności to widziałem czy obsługuję go jako stały czy na żądanie. Teraz to nawet stojąc na przystanku nieraz trzeba się dobrze przyjrzeć żeby zwrócić na to uwagę. A wzrok mam bardzo dobry więc domyślam się że są ludzie, dla których jest to jeszcze trudniejsze. Nie rozumiem dlaczego to zmieniono. Poza chęcią utrudnienia pasażerom nie znajduję żadnego powodu.

Nie rozumiem też dlaczego na niektórych przystankach część linii ma na żądanie a część stały. Czasem tak bywa, że linia zwykła ma stały a przyspieszona na żądanie i to jeszcze jestem w stanie zrozumieć. Ale dwa przykłady. Rondo Zesłańców Syberyjskich w stronę centrum. Część linii na żądanie, część stała. A jeszcze lepiej ma 717 - w stronę Zachodniego mam na żądanie, w stronę Piastowa stały. :shock: I drugi przykład. Ktoś mi wytłumaczy czemu przystanek Składkowskiego jest dla 178 i 207 na żądanie, a dla 220 stały? Miałem ostatnio 178, rzadko mam tę linię, a i dostałem Scanię więc musiałem trochę więcej się skupiać żeby wszystko ogarnąć bo rzadko takim wozem jeżdżę. Nie dość że tam jest ciasno, trzeba mega się skupić żeby skręcić w lewo i nie wymusić na nikim pierwszeństwa, to jeszcze mam się zastanawiać czy tam mam akurat dziś stały, czy na żądanie. To takie dokładanie zamieszania, nie mam pojęcia w imię czego. Bo jeśli ja dość dobrze ogarniam raczej komunikację a i tak się gubię, to mniemam że przeciętny pasażer się gubi jeszcze bardziej.

Walas
Posty: 6763
Rejestracja: 17 cze 2008, 10:27
Lokalizacja: Pruszków

Post autor: Walas » 12 sty 2025, 7:34

Pawle szanowny w Scanii masz duży sterownik na którym masz napisane wielkimi literami czy przystanek jest NŻ czy nie.
1069, 7722
Ulubione wozy: 5240, 5243, 6207
817, WKD, R1, S1

ashir
Posty: 19621
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 12 sty 2025, 8:20

Walas pisze:
12 sty 2025, 7:34
Pawle szanowny w Scanii masz duży sterownik na którym masz napisane wielkimi literami czy przystanek jest NŻ czy nie.
A później kierowcy zawiesi się sterownik i jest problem. :kekeke:

Walas
Posty: 6763
Rejestracja: 17 cze 2008, 10:27
Lokalizacja: Pruszków

Post autor: Walas » 12 sty 2025, 9:25

ashir pisze:
12 sty 2025, 8:20
Walas pisze:
12 sty 2025, 7:34
Pawle szanowny w Scanii masz duży sterownik na którym masz napisane wielkimi literami czy przystanek jest NŻ czy nie.
A później kierowcy zawiesi się sterownik i jest problem. :kekeke:
To ma kartę drogową w której jest napisane jaki jest przystanek.
1069, 7722
Ulubione wozy: 5240, 5243, 6207
817, WKD, R1, S1

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27661
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 12 sty 2025, 11:20

mb112 pisze:
11 sty 2025, 22:25
Nic tylko pisz skargę, może wywieszą jakieś ogłoszenie o konieczności zwalniania, albo zmienią na stały.
Pisałem nawet raporty służbowe, tylko jednak mam daleko idące przekonanie, że jeśli trzeba podejmować takie środki (i nie są to zdarzenia absolutnie marginalne), to jednak znaczy że w tej konkretnej lokalizacji system nie zdaje rezultatu, więc w najgorszym wypadku przystanek powinien być stały.

To samo tyczy się zresztą generalnie przystanków, gdzie sumaryczna częstotliwość jest na tyle wysoka, że często jednocześnie przyjeżdża więcej niż jeden autobus, PKP TORUŃSKA chociażby. Zatrzymanie drugiego lub trzeciego pojazdu z grupy bywa niewykonalne.
raz szalem, raz racą kibolskie łajdactwo!

Leitner98
Posty: 154
Rejestracja: 04 wrz 2022, 22:29

Post autor: Leitner98 » 12 sty 2025, 13:32

karmat pisze:
11 sty 2025, 23:04
Pytanie w ogóle jakie jest dzienne wykorzystanie tego przystanku Siekierki-Sanktuarium, bo może nie ma sensu dywagować nad nim.
Jako były uczeń szkoły, która mieści się obok - po lekcjach wykorzystanie było spore, ponieważ sporo uczniów dojeżdżało z Ursynowa. Pamiętam, jak kilkanaście lat temu były pisane petycje przez rodziców i nauczycieli, by zrobić z niego przystanek stały ze względu na to, że głównie dzieci z niego korzystały a brakowało widoczności. Ostatecznie kierowcy mieli zostać uczuleni, żeby wolniej na niego podjeżdżać w godzinach popołudniowych.

Georg
Posty: 6201
Rejestracja: 25 cze 2009, 19:14
Lokalizacja: WARSZAWA

Post autor: Georg » 12 sty 2025, 19:09

Leitner98 pisze:
12 sty 2025, 13:32
karmat pisze:
11 sty 2025, 23:04
Pytanie w ogóle jakie jest dzienne wykorzystanie tego przystanku Siekierki-Sanktuarium, bo może nie ma sensu dywagować nad nim.
Jako były uczeń szkoły, która mieści się obok - po lekcjach wykorzystanie było spore, ponieważ sporo uczniów dojeżdżało z Ursynowa. Pamiętam, jak kilkanaście lat temu były pisane petycje przez rodziców i nauczycieli, by zrobić z niego przystanek stały ze względu na to, że głównie dzieci z niego korzystały a brakowało widoczności. Ostatecznie kierowcy mieli zostać uczuleni, żeby wolniej na niego podjeżdżać w godzinach popołudniowych.
Pamiętam. To było jeszcze przed podziałem 401.

Awatar użytkownika
MZ
Słońce Radomia
Posty: 8425
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:25
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: MZ » 12 sty 2025, 21:55

:arrow: To ja tylko dodam jeszcze do kompletu przystanek PKP Gocławek 02, o którym pisałem tutaj już prawie pięć lat temu. Jak to wygląda w praktyce, przekonałem się wtedy, gdy zza ograniczających widoczność ekranów dźwiękochłonnych (a stałem praktycznie na krawężniku!) wyjechał nagle rozpędzony autobus. Gdy dałem ręką sygnał do zatrzymania się, to kierowca wyhamował dopiero przy końcu zatoki. I jeszcze coś tam przez szybę gestykulował, że niby za późno go zatrzymałem. A trzeba mieć jeszcze świadomość, że nawet gdy zza ekranów zacznie się wyłaniać autobus, to numer linii wyłania się jako ostatni - gdy pojazd jest już niemal na początku zatoki. Od tamtego czasu stacja Warszawa-Gocławek została przeniesiona pod wiadukt (powstał zatem lepszy punkt przesiadkowy), więc teraz jest to chyba jeden z nielicznych zespołów przystankowych w Warszawie z nazwą PKP na początku, który pozostał warunkowy dla linii dziennych.

Gdynianin
Posty: 707
Rejestracja: 13 sie 2011, 21:32

Post autor: Gdynianin » 12 sty 2025, 23:28

MZ pisze:
12 sty 2025, 21:55
Od tamtego czasu stacja Warszawa-Gocławek została przeniesiona pod wiadukt (powstał zatem lepszy punkt przesiadkowy), więc teraz jest to chyba jeden z nielicznych zespołów przystankowych w Warszawie z nazwą PKP na początku, który pozostał warunkowy dla linii dziennych.
Trochę ich jednak jest. PKP Żerań, PKP Toruńska, PKP Okęcie, PKP Dawidy. Na pewno część PKP Płudy. A jak się uprzeć to i WKD Opacz.
Dopiero niedawno wspomniany Gocławek czy PKP WKD Aleje Jerozolimskie "ustalono".
Także pasażer tej gwarancji i tak nie ma.

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26866
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 13 sty 2025, 6:24

mb112 pisze:
11 sty 2025, 21:28

Armatnia w którą stronę ?
W stronę Woli - zwłaszcza, jak ch*j jedzie środkowym pasem tak, żeby autobus jadący prawym go zasłonił.

A propozycja likwidacji tego przystanku jest zupełnie idiotyczna.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

mb112
Posty: 1383
Rejestracja: 22 maja 2012, 23:47

Post autor: mb112 » 13 sty 2025, 10:09

reserved pisze:
12 sty 2025, 6:09
Nie rozumiem też dlaczego na niektórych przystankach część linii ma na żądanie a część stały. Czasem tak bywa, że linia zwykła ma stały a przyspieszona na żądanie i to jeszcze jestem w stanie zrozumieć. Ale dwa przykłady. Rondo Zesłańców Syberyjskich w stronę centrum. Część linii na żądanie, część stała. A jeszcze lepiej ma 717 - w stronę Zachodniego mam na żądanie, w stronę Piastowa stały. :shock: I drugi przykład. Ktoś mi wytłumaczy czemu przystanek Składkowskiego jest dla 178 i 207 na żądanie, a dla 220 stały? Miałem ostatnio 178, rzadko mam tę linię, a i dostałem Scanię więc musiałem trochę więcej się skupiać żeby wszystko ogarnąć bo rzadko takim wozem jeżdżę. Nie dość że tam jest ciasno, trzeba mega się skupić żeby skręcić w lewo i nie wymusić na nikim pierwszeństwa, to jeszcze mam się zastanawiać czy tam mam akurat dziś stały, czy na żądanie. To takie dokładanie zamieszania, nie mam pojęcia w imię czego. Bo jeśli ja dość dobrze ogarniam raczej komunikację a i tak się gubię, to mniemam że przeciętny pasażer się gubi jeszcze bardziej.
Tak, Składkowskiego jest bez sensu, natomiast mój ulubiony przypadek to Spisaka: dla 517 stały, dla 207 NŻ, a dla 191 w jedną stronę stały, w drugą NŻ :lol: Co ciekawe, to jest mniej więcej zgodne z faktycznym wykorzystaniem.
Glonojad pisze:
13 sty 2025, 6:24
W stronę Woli - zwłaszcza, jak ch*j jedzie środkowym pasem tak, żeby autobus jadący prawym go zasłonił.

A propozycja likwidacji tego przystanku jest zupełnie idiotyczna.
One są na Woli :) Ale rozumiem, że chodzi o ten w stronę Kasprzaka ? To co z nim jest nie tak ? Mnie się zdaje, że na tym w stronę Alej jest gorsza widoczność.

Jak ktoś się nie zatrzyma, bo zakłada, że pojazd innej linii się nie zatrzyma, to kolejny raz po prostu złośliwość kierowcy. Moim zdaniem to jest uzasadnione tylko na przystanku gdzie wszystkie linie obsługują dokładnie tą samą relację (np. Szyszkowa przed Al. Krakowską).

Zresztą, przepisy są dokładne:
"W przypadku, kiedy kierowca zbliża się do przystanku na żądanie i ma ograniczoną widoczność tego przystanku powinien zatrzymać pojazd bez względu na rodzaj przystanku."
"W warunkach ograniczonej widoczności (przejrzystości powietrza) oraz poruszając się bezpośrednio za innym autobusem lub dużym pojazdem ciężarowym, prowadzący powinien zmniejszyć prędkość adekwatnie tak, aby pasażer oczekujący na przystanku był w stanie dostrzec pojazd i zasygnalizować potrzebę zatrzymania."

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27661
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 14 sty 2025, 10:24

To skoro przepisy są tak dokładne, to czemu system nie działa jednak zbyt wybitnie i co chwilę słyszy się o (niedo)pasażerach pozostawionych na przystankach? No bo ostatecznie to jednak jest tak, że jeśli jest istotny problem, to albo zawodzą wykonawcy po stronie pasażerów (i wtedy system jest do zmiany, bo to jednak system ma się dopasować do klienta), albo po stronie kierowców (i wtedy system też jest do zmiany, bo łatwiej zmienić system niż mentalność całej grupy zawodowej), albo w ogóle system jest zaprojektowany źle nawet teoretycznie, i wtedy też jest do zmiany. Czwartej opcji nie widzę:)
raz szalem, raz racą kibolskie łajdactwo!

Awatar użytkownika
R-9 Chełmska
Posty: 6064
Rejestracja: 14 gru 2005, 20:15
Lokalizacja: Tarchomin/Rakowiec

Post autor: R-9 Chełmska » 14 sty 2025, 10:33

Ja myślę, że problem leży pośrodku - część kierowców (raczej mniejsza) nie zwalnia przed przystankiem, za to prawdziwą plagą są pasażerowie zapatrzeni w telefon, którzy nie zauważają jadącego, nawet pomału, autobusu.
5290 - LINIĘ OBSŁUGUJE ZAKŁAD "CHEŁMSKA"
Najczęściej podróżuję: 2, 3, 6, 17, 26, 136, 141, 172, 186, 188, 509, 518, N01, N32

Awatar użytkownika
Bywalec
Posty: 3701
Rejestracja: 29 mar 2010, 20:17

Post autor: Bywalec » 14 sty 2025, 11:46

Pasażerowie to czasami nawet nie zauważają, że pojazd zatrzymał się na przystanku i orientują się dopiero w momencie odjazdu :kekeke:
Obrazek

Flash8222
Posty: 7138
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 14 sty 2025, 12:35

Oni nie zauważają dosyć często, że pojazd stoi na przystanku na którym mieli wysiąść. Moja opinia może wydawać się kontrowersyjna, ale to nie mi ma zależeć by zatrzymać na przystanku warunkowym by wziąć pasażerów, tylko im samym bym się zatrzymał i mogli wsiąść do autobusu.

ODPOWIEDZ