Stacje odcinka bielańskiego (A-20 Słodowiec - A-23 Młociny)

Moderator: JacekM

tomkrt
Posty: 189
Rejestracja: 23 gru 2006, 12:12

Post autor: tomkrt » 25 sie 2008, 16:39

widze, że nikt tego jeszcze nie wkleił

Obrazek
Metro dojedzie na Młociny dopiero w lutym

2008-08-25 10:06:01, aktualizacja: 2008-08-25 10:18:45

W tym tygodniu straż pożarna, sanepid i nadzór budowlany sprawdzą dwie nowo wybudowane stacje metra: Wawrzyszew i Stare Bielany.
Ostatnia - Młociny - na sześć dni przed terminem oddania wygląda jak pobojowisko - gruz, piach, wystające przewody i straszące szkielety prowadzących na perony pawilonów.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że na pewno nie dojedziemy do niej przed końcem roku. Mało tego, najprawdopodobniej winny opóźnień wykonawca uniknie kary za zwłokę. Niestety, nie pierwszy raz, bo miasto wyegzekwowało dotąd pieniądze tylko od jednej spóźnialskiej firmy budującej stołeczne metro.

Zgodnie z umową konsorcjum PeBeKa i PRG Metro powinny przekazać stację Metru Warszawskiemu 31 sierpnia. Do zakończenia prac wewnątrz stacji zostało jeszcze wyposażenie jej w systemy zabezpieczające ruch pociągów i obsługę pasażerów. Brakuje też elementów dekoracyjnych i informacyjnych (mapki, monitory, tablice). Na zewnątrz sytuacja wygląda dużo gorzej.

Wejście do stacji otaczają sterty gruzu i piachu, pawilon oraz hale do obsługi pasażerów pozbawione są ścian i dachów. W piątkowe popołudnie na placu budowy zastaliśmy raptem czterech odpoczywających przy koparce robotników, którzy właśnie skończyli pracę.

W tym tygodniu straż pożarna, sanepid i nadzór budowlany sprawdzą dwie nowo wybudowane stacje metra: Wawrzyszew i Stare Bielany.


W październiku, jak zapewniał nas Krzysztof Lipnik z Zarządu Transportu Miejskiego, ukończony zostanie węzeł komunikacyjny (pętle autobusowa i tramwajowa oraz parking Parkuj i Jedź), który powstaje wraz z ostatnią bielańską stacją. Na sam przystanek z pewnością poczekamy dłużej, co potwierdzają, oczywiście nieoficjalnie, niemal wszyscy nasi rozmówcy.

- Budowa stacji Młociny potrwa na pewno co najmniej do października - mówi nam jeden z pracowników metra. Dwa, a nawet 2,5 miesiąca zajmie załatwianie formalności związanych z oddaniem zarówno stacji, jak i całego węzła komunikacyjnego. Oznacza to, że na Młociny pojedziemy najwcześniej w lutym 2009 r., czyli dokładnie po upływie roku od daty, którą pierwotnie zakładało miasto. Pierwsza linia kolejki oddana zostanie zatem po 26, a nie po 25 latach od rozpoczęcia budowy.

Władze metra nie potwierdzają tych obaw. - Termin 31 sierpnia cały czas nas obowiązuje. Wykonawca nie zgłaszał potrzeby jego przesunięcia - zapewnia Krzysztof Malawko, rzecznik Metra Warszawskiego. Uspokaja przy tym, że umowa z wykonawcą jest obwarowana zapisami o wysokich karach, które mogą wynieść nawet 25 proc. wysokości kontraktu.

Jednak, jak pokazuje historia budowy warszawskiej kolejki, kontrahenci nigdy nie przejmowali się karami. Nieoficjalnie wiadomo, że chcąc zaoszczędzić, zatrudniali zbyt mało ludzi, więc nie mogli dotrzymać harmonogramów.

Mimo że jedyną stacją oddaną w terminie był przystanek Marymont, miasto nigdy nie narzuciło firmom trzyzmianowego systemu pracy. Mało tego - obawiając się zejścia wykonawców z placu budowy, nawet nie próbowało egzekwować kar, które samo zapisywało w umowach. Zamiast tego przedłużało terminy, podpisując kolejne aneksy do umów. Wyjątkiem była stacja Plac Wilsona - po dwukrotnym niedotrzymaniu terminu (przełom 2004 /2005 r.) i wykryciu poważnych usterek, w marcu 2005 r. urzędnicy odmówili podpisania kolejnego aneksu. Naliczyli wykonawcy - Hydrobudowie -6 - 5 mln zł kary.

Jak będzie teraz? Umowa, która opiewa dziś na 311 mln zł, zapewne zostanie po raz kolejny aneksowana. Miasto już raz, w listopadzie ub.r., zgodziło się na przyznanie dodatkowych 14 mln zł na budowę stacji i przesunięcie terminu jej oddania.

Olbrzymie pieniądze, jakie ratusz zyskałby z tytułu kary, czyli 77,5 mln zł, najprawdopodobniej więc przepadną. Warszawa mogłaby za nie np. wybudować jedną stację metra (Marymont kosztował 59 mln zł) lub kupić pięć nowych pociągów (jeden z rosyjskich składów, które mają być w tym tygodniu testowane, kosztuje 14 mln zł). Na wyegzekwowaniu wszystkich zaległych kar miasto zyskałoby wiele milionów złotych.

Na szczęście stacje Wawrzyszew i Stare Bielany są już gotowe. Moglibyśmy z nich skorzystać już pod koniec września. Jednak Metro Warszawskie wyklucza uruchomienie ich bez gotowej ostatniej stacji - Młociny.

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 25 sie 2008, 17:01

Nie wiem, skąd im się wziął luty, ale odbiory zwykle trwają do półtora miesiąca.
Zresztą odbiory węzła i stacji są niezależne!
W tej chwili nie ma żadnego aneksu podpisanego ani nic. Nieoficjalne informacje rzecz jasna są różne ;-)
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Rosa
Posty: 4598
Rejestracja: 20 gru 2005, 14:47
Lokalizacja: os Wilga

Post autor: Rosa » 25 sie 2008, 21:25

To będzie naprawde duży skandal jeśli KOLEJNA stacja będzie z opoźnieniem. Przecież to do cholery nie jest zabawa w kulki tylko podobno powazne firmy to buduja i podpisywane sa powazne kontrakty. Czas zeby miasto WRESZCIE zaczeło naliczać te kary bo chciałbym się doczekac 2giej linii metra za mojego życia.

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14790
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 25 sie 2008, 22:56

Rosa pisze:Czas zeby miasto WRESZCIE zaczeło naliczać te kary bo chciałbym się doczekac 2giej linii metra za mojego życia.
Boją się, że firma może opuścić plac budowy, co może jeszcze bardziej odwlec ukończenie budowy.
S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Rosa
Posty: 4598
Rejestracja: 20 gru 2005, 14:47
Lokalizacja: os Wilga

Post autor: Rosa » 25 sie 2008, 23:09

No to niech opuści plac budowy, nie dostanie zapłaty i będzie dłużej ale za to jak tanio :) I następnym razem juz firma nie zechce opuszczać placu budowy ( i miejmy nadzieję że ta zła firma nawet nie wejdzie na żaden plac budowy w Warszawie)

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 25 sie 2008, 23:12

Wtedy będziemy się bujać jak z lotniskiem Okęcie.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Rosa
Posty: 4598
Rejestracja: 20 gru 2005, 14:47
Lokalizacja: os Wilga

Post autor: Rosa » 25 sie 2008, 23:18

Z metrem bujamy sie 25 lat. Jak druga linia miałaby powstawać w takim samym tempie to szkoda się za to w ogóle brac.

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 25 sie 2008, 23:34

Jest oddzielny temat o II linii metra, nie widzę związku z budową Młocin i I linii.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Paweł84
Posty: 108
Rejestracja: 20 mar 2006, 21:31
Lokalizacja: Legionowo

Post autor: Paweł84 » 26 sie 2008, 8:56

A czy jest jeszcze cień szansy, że pojedziemy metrem do Młocin na początku października :?:

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 26 sie 2008, 12:21

Raczej nie.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
Nordyk110
Posty: 1634
Rejestracja: 06 sty 2006, 21:32

Post autor: Nordyk110 » 26 sie 2008, 19:14

Rosa pisze:Z metrem bujamy sie 25 lat. Jak druga linia miałaby powstawać w takim samym tempie to szkoda się za to w ogóle brac.
25 lat to jest skandal ,a nie parę miesięcy opóżnienia .

Rosa
Posty: 4598
Rejestracja: 20 gru 2005, 14:47
Lokalizacja: os Wilga

Post autor: Rosa » 26 sie 2008, 21:03

Nordyk110 pisze:
Rosa pisze:Z metrem bujamy sie 25 lat. Jak druga linia miałaby powstawać w takim samym tempie to szkoda się za to w ogóle brac.
25 lat to jest skandal ,a nie parę miesięcy opóżnienia .
Ale jeśli na każdej stacji mamy średnio po pól roku opóźnienia to te lata lecą.

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14790
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 26 sie 2008, 23:03

Rosa pisze:Ale jeśli na każdej stacji mamy średnio po pól roku opóźnienia to te lata lecą.
Owszem, lecą... Pytanie, czemu takie opóźnienia są. Młociny były blokowane przez słynną kolekturę...
S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

Awatar użytkownika
MeWa
Cukiereczek
Posty: 25176
Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy

Post autor: MeWa » 26 sie 2008, 23:23

Jak się nazbiera takich rzeczy, to jest opóźnienie. A przyczyny są różne - począwszy od np. zwlekania z zatwierdzaniem przez inne instytucje organizacji ruchu itp. itd. Nie zawsze winny jest wykonwaca, o czym trzeba pamiętać w kontekście kar.
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"

[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]

Awatar użytkownika
JotPeCet
Posty: 2527
Rejestracja: 19 kwie 2006, 14:07
Lokalizacja: WPT Ochota

Post autor: JotPeCet » 28 sie 2008, 7:15

MeWa pisze:Jak się nazbiera takich rzeczy, to jest opóźnienie. A przyczyny są różne - począwszy od np. zwlekania z zatwierdzaniem przez inne instytucje organizacji ruchu itp. itd. Nie zawsze winny jest wykonwaca, o czym trzeba pamiętać w kontekście kar.
Tu akurat kolego nie masz racji. Projekt organizacji ruch można zawsze sporządzić wcześniej, zamiast liczyć że wszędzie projekt będzie klepnięty od ręki.
Polityka złym doradcą w pracy!

ODPOWIEDZ