Dla mnie największym novum jest zapowiedź powrotu do zakupu autobusów z silnikiem diesla - bardzo rozsądne, biorąc pod uwagę, ze i tak mają one wyśrubowane normy Euro 6, są znacznie tańsze w zakupie od gazowców, nie mówiąc już o elektrykach i nie potrzebują budowy dodatkowej kosztownej infrastruktury.
Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje
Po co spieszyć, przecież do końca życia mamy na to czas.
Ta zapowiedź raczej nie ma szansy się spełnić, biorąc pod uwagę zachwyty prezydenta Trzaskowskiego nad wodorowym Nesobusem. Myślę, że prezes Kuźmiński przedstawił w tej rozmowie raczej swoje poglądy, bo to co ostatecznie zostanie zakupione, zdecyduje raczej miasto.wincenty pisze: ↑03 lis 2022, 20:42Dla mnie największym novum jest zapowiedź powrotu do zakupu autobusów z silnikiem diesla - bardzo rozsądne, biorąc pod uwagę, ze i tak mają one wyśrubowane normy Euro 6, są znacznie tańsze w zakupie od gazowców, nie mówiąc już o elektrykach i nie potrzebują budowy dodatkowej kosztownej infrastruktury.
- ZielonyJamnik
- Posty: 718
- Rejestracja: 31 lip 2022, 8:25
Raczej nie, wizja Kuźmińskiego to realizm. Trzasko już mówił, wiele rzeczy jak V linia metra, w końcu jest politykiem.
Mkną po koleinach zielone jamniki...
Na razie jest nieformalny zakaz kupowania nowych pojazdów na ON na warszawskie ulice. Oczywiście, czy się on utrzyma przekonamy się juz niedługo przy okazji przetargów na usługi przewozowe. Ropa też będzie coraz droższa w najbliższym czasie.ZielonyJamnik pisze: ↑03 lis 2022, 21:11Raczej nie, wizja Kuźmińskiego to realizm. Trzasko już mówił, wiele rzeczy jak V linia metra, w końcu jest politykiem.
-
- Posty: 2846
- Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
- Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007
To mnie niepokoi, bo z elektrobusami są kłopoty. W ogóle zauważyłem że jak danego dnia są planowane jakieś większe objazdy na liniach z KP (np. jakaś manifestacja) to na te linie lecą diesle. Nie wiem jak było w tym roku, ale rok temu chyba na WŚ też cały weekend jeździły na takim 180 chociażby.Po autobusach gazowych MZA najpewniej kupi kolejne elektrobusy. – Być może w przyszłym roku ogłosimy przetarg na 50 takich pojazdów.
Ciekawe czy autobusy wodorowe mają jakieś szanse wejść szerzej do komunikacji? Nie mają takich ograniczeń jak elektryki co do ładowania i pewnie będą się mogły tankować na zajezdni na cały dzień.
A to dotyczy także przetargów ajentów?
Notabene, mam wrażenie że Merce i knypki Solarisy z Mobilisu (najstarsze obecnie autobusy ajentów) są wciąż bardzo zadbane i spokojnie można rozważyć przedłużenie im umowy* w razie kłopotów finansowych.
* w praktyce nowy przetarg na te same autobusy i na analogicznych wymaganiach co do certyfikacji
-
- Posty: 2846
- Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
- Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007
No przecież w nowym przetargu mogą ustawić inne...
-
- Posty: 4131
- Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
- Lokalizacja: Stary Mokotów
- Kontakt:
Akurat Mobilis i tak nie ma złej stawki, wypuszcza Conecta za 9,45 zł/wzkm, a taka Arriva za przegubowe gazowce dostaje jedynie 8,15 zł/wzkm. Dla porównania, MZA jeździ za 10,82.
Pytanie czy będzie nowy przetarg.
-
- Posty: 4131
- Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
- Lokalizacja: Stary Mokotów
- Kontakt:
Nie tylko ceną paliwa, ale także wartością inflacji oraz wzrostem wynagrodzeń (konkretnie chyba średniego, ale w sumie idk, nie pamiętam dokładnie).
Nadmiernie ustawiony przetarg (a nie da się w sensowny sposób wyczarować kilkudziesięciu autobusów spełniających wyśrubowane wymagania), zwłaszcza bez dobrych uzgodnień z firmą, która miałaby go wygrać (CBA zaprasza na herbatkę) i bez opcji awaryjnej to przepis na kłopoty. Bo w sumie dlaczego nie mieliby rzucić stawki 12 albo 15 zł?
A z innej beczki, trochę zastanawia mnie jak Solaris wyjdzie na kontrakcie na U18E. Który był ogromny, Solaris dał atrakcyjną cenę i jeszcze musi się mierzyć z wymianą silników. Ciekawe czy w ogóle cokolwiek na tym zarobią.
A to uwzględnia waloryzacje? Bo odnoszę wrażenie że w dzisiejszym klimacie, a już szczególnie przy gazowcach, waloryzacja jest istotnym parametrem.Akurat Mobilis i tak nie ma złej stawki, wypuszcza Conecta za 9,45 zł/wzkm, a taka Arriva za przegubowe gazowce dostaje jedynie 8,15 zł/wzkm. Dla porównania, MZA jeździ za 10,82.
A z innej beczki, trochę zastanawia mnie jak Solaris wyjdzie na kontrakcie na U18E. Który był ogromny, Solaris dał atrakcyjną cenę i jeszcze musi się mierzyć z wymianą silników. Ciekawe czy w ogóle cokolwiek na tym zarobią.
Uwzględnia. W marcu Arriva jeździła za 7,45 zł/km, Mobilis za 8,58 zł/km (to są stawki netto).px33 pisze: ↑04 lis 2022, 18:52A to uwzględnia waloryzacje? Bo odnoszę wrażenie że w dzisiejszym klimacie, a już szczególnie przy gazowcach, waloryzacja jest istotnym parametrem.Akurat Mobilis i tak nie ma złej stawki, wypuszcza Conecta za 9,45 zł/wzkm, a taka Arriva za przegubowe gazowce dostaje jedynie 8,15 zł/wzkm. Dla porównania, MZA jeździ za 10,82.
- ZielonyJamnik
- Posty: 718
- Rejestracja: 31 lip 2022, 8:25
Wszystko zależy jaką umowę ma Solaris z ZF, jeśli dobrze została ona zabezpieczona to tak naprawdę ZF pokryje koszty wymiany. No i bardzo duże znaczenie ma kto popełnił błąd. Solaris przy dobraniu tak małych silników czy ZF zapewniając, że wystarczą.
Mkną po koleinach zielone jamniki...
I to zdradza co się zmieniło w ich umowie z ZTM.
Ogólnie rzecz ujmując problem z AVE130 to błąd ZF. Mechanizm przeniesienia wysokiego momentu obrotowego z silników trakcyjnych na koła po prostu tego nie wytrzymuje.ZielonyJamnik pisze: ↑04 lis 2022, 19:18Wszystko zależy jaką umowę ma Solaris z ZF, jeśli dobrze została ona zabezpieczona to tak naprawdę ZF pokryje koszty wymiany. No i bardzo duże znaczenie ma kto popełnił błąd. Solaris przy dobraniu tak małych silników czy ZF zapewniając, że wystarczą.