Strona 353 z 395

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 06 sty 2023, 12:22
autor: ZielonyJamnik
fraktal pisze:
06 sty 2023, 10:54
O dieslach możecie zapomnieć. Miasto wciąż stoi na stanowisku,,że nowe autobusy mają być nisko i zeroemisyjne. Poza tym dieslowskie MANy niech jeżdżą jak najdłużej.
Prezes nie wykluczał możliwości zakupienia Diesli.
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 75911.html
Po za tym, co do gazu, to pamiętaj, że aktualnie R-2 nie ma już technologicznego zapasu w sieci, więc zostaje tylko R-3, która ma coraz mniej przegubowych Diesli.
@konri wszystko fajnie, ale pewnych rzeczy nie oszukasz jak np. kratownicę, którą też przewiduje się na określony czas eksploatacji, który się nieuchronnie zbliża. Dlatego tak ważne, jest realne działanie w kierunku przetargu.

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 06 sty 2023, 18:02
autor: SU89
MANy 34xx na spokojnie przejeżdżą jeszcze kolejne 5-7 lat. Remontowane są silniki, skrzynie biegów, mosty napędowe. Kratownica nie wykazuje znaczących oznak zużycia, jest na bieżąco konserwowana. Najbardziej kuleje oblachowanie, które już się kończy, zaczynają wychodzić liczne ogniska korozji. Dodatkowo elektryka w nich powoli zaczyna szwankować, ale to nie są zazwyczaj problemy wyłączające autobus z ruchu na dłużej niż 1-2 dni.

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 06 sty 2023, 20:53
autor: px33
A jak wygląda koszt takich napraw? Czy przypadkiem te wozy nie dochodzą do punktu, gdzie utrzymanie kosztuje więcej niż amortyzacja/wynajem nowego autobusu? O ile taka sytuacja w ogóle występuje w przyrodzie, ale podobno się zdarza.

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 06 sty 2023, 21:19
autor: zxcvbnm
Nie no, 34xx to wozy rocznik 2010. W MZA jeżdżą jeszcze wozy z lat 2007-2008. MAN-y pojeżdżą kilka dobrych lat jak i 83xx czy 10xx.

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 06 sty 2023, 21:58
autor: michael112
Many (34...) to moim zdaniem mogą na razie zostać i wyglądają całkiem dobrze. Natomiast, przydało by się coś na wymianę za solówki, w tej chwili chyba już na równi i 'szarpaki' i seria "18...". Solówki zostały potraktowane po macoszemu w ostatnim przetargu i kupiono ich bardzo mało.
Za to bym się zastanawiał, co z serią "88..."? One mają podobny rocznik jak te solówki serii "18..."?

zxcvbnm pisze:
06 sty 2023, 11:10
No, ale to co w takim razie?
Mamy 3 opcje:
-zakupy CNG, ale obecnie drogie w eksploatacji
-zakupy elektryków, ale żeby to poszło na masową skalę to potrzeba zamontować ładowarki w połowie Warszawy. Wszak szarpaki i 18xx są ulokowane na R4 i R3, zaraz byłoby larum po co elektryki na zadupiach. No i elektryki drogie w zakupie
-przeczekać 2/3 lata na poprawę sytuacji - no i chyba ten wariant został wybrany.
W sumie wybór napędu ma wymiar PRowy tak naprawdę, w skali Warszawy jest ponad 1000 autobusów względem wszelakich pojazdów zarejestrowanych w Warszawie to promil, one mają znikomy wpływ na atmosferę, co innego wszystkie auta osobowe.

Dla mnie kluczowy jest problem "czym palimy w piecu", bo PM2,5 odpowiada za 70% zanieczyszczeń w Warszawie, a autobusy... Mogą być to diesle, więcej można kupić i wymienić starocia. Tak wiem, UE każe mieć 50% ekologicznego transportu...

BTW, ciekawe czy ajenci na 9m też będą mieli wymóg gazu/prądu. Wyobrażacie sobie SU9 electric na 161? :D
1. Nie wiem, jak obecnie wygląda relacja kosztów eksploatacji gazowca do diesla. Koszty benzyny też poszły ostatnio w górę.
2. Co do elektryków, się zgadzam, moim zdaniem kompletnie nie ma sensu eksploatacja na większą skalę. Nawet projekt "elektryczne Krakowskie Przedmieście" nie został do końca wdrożony, bo ładowarki dla linii 106 jak nie działały, tak nie działają. A poza tym, jak tylko gdzieś na mieście jest przewidziane większe utrudnienie w ruchu, np. manifestacja, maraton albo 1 listopada, to i tak lądują diesle na tych liniach. Skąd je brać?
3. Jako rozwiązanie kompromisowe można wybrać pojazdy hybrydowe. Tylko miasto musi się zgodzić na to że trochę one będą "kopcić" ale mniej niż w przypadku klasycznych diesli. Nie wiem jak obecnie wygląda cena i koszty eksploatacji.
W ogóle to jak pierwszy najbliższy przetarg zostanie ogłoszony w 2024 r. - nawet na początku roku - to autobusy mogą dotrzeć dopiero w 2025 r., biorąc pod uwagę przeróżne odwołania od przetargu i czas produkcji. Najstarsze solówki będą wtedy miały po 17-18 lat.
ZielonyJamnik pisze:
06 sty 2023, 12:22
Prezes nie wykluczał możliwości zakupienia Diesli.
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 75911.html
Poniższa informacja mnie uspokaja:
Po autobusach gazowych MZA najpewniej kupi kolejne elektrobusy. – Być może w przyszłym roku ogłosimy przetarg na 50 takich pojazdów. Bardziej się opłacają niż gazowe, zwłaszcza z dofinansowaniem – zapewnia prezes.
Szkoda tylko że elektryki a nie hybrydy czy diesle, bo z nimi jest poważny problem z ładowarkami. Niemniej, miałbym nadzieję że to będą solówki. Nie wiem czy 50 sztuk starczy na podmianę za obecne 'szarpaki' i '18...', ponieważ nie wiem ile tych autobusów na ten moment pozostało w ruchu.

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 06 sty 2023, 23:11
autor: zxcvbnm
Wątpię, że to elektryki maxi. No, chyba, że podzielą na kilka zajezdni np. 25 sztuk R3, 25 sztuk R4. Bo jako cały pakiet 50 wozów na jedną zajezdnię nie ma prawa się udać przez brak ładowarek. A na bank to będzie albo R3 albo R4.

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 06 sty 2023, 23:18
autor: michael112
No mam wrażenie że na ten moment zakup solówek jest bardziej pilny niż przegubowców - choćby dlatego że tych drugich kupiono stosunkowo dużo w latach 2020-22. Optymistycznie, jest nawet szansa że po dostawach Autosanów uda się wycofać część sztuk 88... w najgorszym stanie (po dokończeniu kasacji serii 81...). Niezależnie od tego, czy to możliwe czy nie, to i tak najstarsze na stanie MZA są obecnie solówki (te 88... to nie wiem czy to nie jest jednak rok 2009 a nie 2008).
Faktycznie, elektryki na solówkach to kiepski pomysł. Ale jak już czynniki polityczne to wymuszą, to na upartego da się wyselekcjonować pewne linie kursujące w centrum lub bardziej zurbanizowanych dzielnicach, takie jak: 117, 118, 159, 166, 179, które - podkreślam - na upartego - byłby sens "elektryfikować". Natomiast w rejony takie jak Wawer czy Białołęka pojechaliby czy to ajenci zdjęci z tych linii, czy też inne solówki jakie MZA ma obecnie na stanie (seria 14..., 15... czy CNG AD 2021).

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 07 sty 2023, 21:51
autor: zxcvbnm
No jest, nie da się ukryć. Ale pewnie 2 lata jeszcze "przetrzymają" na tych szarpakach i 18xx.
Tu nie chodzi o dobór linii, a to, że elektryki stoją sporo dłużej niż diesle. Wystarczy spojrzeć na doświadczenia z eksploatacji 130 wozów.
BTW, śpieszmy się kochać wozy w klasycznym malowaniu, tak szybko odchodzą :)

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 10 sty 2023, 15:13
autor: Michalk001
Akurat seria 34xx to obecnie najlepsze co jeździ obecnie po Warszawie - wsiadasz i kompletnie nie widać tych 13 lat a komfort jazdy niewiele odbiega od czasów nowości. Szkoda że MAN strasznie się zepsuł i wszystko co nowsze jest już dużo gorsze w kwestii komfortu.

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 10 sty 2023, 17:50
autor: alojz
Michalk001 pisze:
10 sty 2023, 15:13
Akurat seria 34xx to obecnie najlepsze co jeździ obecnie po Warszawie - wsiadasz i kompletnie nie widać tych 13 lat a komfort jazdy niewiele odbiega od czasów nowości.
Pozostaje żałować, że MZA nie skorzystały z możliwości domówienia kolejnych 35 sztuk.

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 11 sty 2023, 19:26
autor: fluger
Michalk001 pisze:
10 sty 2023, 15:13
Akurat seria 34xx to obecnie najlepsze co jeździ obecnie po Warszawie - wsiadasz i kompletnie nie widać tych 13 lat a komfort jazdy niewiele odbiega od czasów nowości. Szkoda że MAN strasznie się zepsuł i wszystko co nowsze jest już dużo gorsze w kwestii komfortu.

Jechałem takim wczoraj na 131 i skrzypiały mu hamulce cały czas podczas jazdy.

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 12 sty 2023, 2:03
autor: konri
fluger pisze:
11 sty 2023, 19:26
Michalk001 pisze:
10 sty 2023, 15:13
Akurat seria 34xx to obecnie najlepsze co jeździ obecnie po Warszawie - wsiadasz i kompletnie nie widać tych 13 lat a komfort jazdy niewiele odbiega od czasów nowości. Szkoda że MAN strasznie się zepsuł i wszystko co nowsze jest już dużo gorsze w kwestii komfortu.

Jechałem takim wczoraj na 131 i skrzypiały mu hamulce cały czas podczas jazdy.
A w innych wozach to niby hamulce nie piszczą? Takie klocki i tarcze niestety.

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 12 sty 2023, 20:02
autor: fluger
Nie, bo w tym jak jechał (bez hamowania), a w innych podczas hamowania.

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 12 sty 2023, 22:42
autor: kms
Ktoś wie co z dalszymi dostawami Autosanów? Dostawy miały być realizowane partiami po 5 sztuk do stycznia br. Zamiast 90 mamy 30 i licznik dostaw najwyraźniej stanął od miesiąca na dobre :cry:

Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

: 13 sty 2023, 3:49
autor: ZielonyJamnik
kms pisze:
12 sty 2023, 22:42
Ktoś wie co z dalszymi dostawami Autosanów? Dostawy miały być realizowane partiami po 5 sztuk do stycznia br. Zamiast 90 mamy 30 i licznik dostaw najwyraźniej stanął od miesiąca na dobre :cry:
Kompletnie nic. Ostatnie 5 sztuk, o których pisałem stoi nieodpalane od 1,5 miesiąca, a i nowych nie ma w systemie.