Strona 405 z 406
Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje
: 27 paź 2024, 18:52
autor: zxcvbnm
Wszystkie. MZA ma relatywnie stary tabor z 2008 roku.
Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje
: 27 paź 2024, 19:09
autor: michael112
zxcvbnm pisze: ↑27 paź 2024, 17:04
Warszawa to sama nie ma planu co robić. Ajenci za drodzy. Nowe autobusy za drogie. Ekipa Trzaskowskiego powinna jednak rozważyć optymalizację funduszy w innych sektorach, chyba, że chcą oddać komunikację miejską Uberom...
W rzeczy samej.
Flash8222 pisze: ↑26 paź 2024, 22:57
Z tego co wiem, to są za stare już niestety.
No tak, bo szarpaki nie są za stare.
Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje
: 28 paź 2024, 10:02
autor: wincenty
Flash8222 pisze: ↑27 paź 2024, 18:26
Które nowe autobusy są za drogie?
Elektryczne, ze względu na ich cenę i konieczność budowy infrastruktury pod ładowanie...
Przez co kupuje się ich mniej niż potrzeby wynikające z wymiany starzejącego się taboru.
Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje
: 28 paź 2024, 10:22
autor: px33
Biorąc pod uwagę, że to zapewne ostatni moment na zakup spalinowych (i zapewne też gazowych) autobusów, to chyba jednak warto by trochę odpuścić ambicje i kupić sobie spokój na 12-15 lat. Skupowanie używanych wozów po prywaciarzach jest fajne, ale to zakup na kilka a nie kilkanaście lat, a podejrzewam że niezależnie od rozwoju baterii za dekadę też będą prace, na które lepiej nada się wóz spalinowy.
Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje
: 28 paź 2024, 11:37
autor: michael112
px33 pisze: ↑28 paź 2024, 10:22
Biorąc pod uwagę, że to zapewne ostatni moment na zakup spalinowych (i zapewne też gazowych) autobusów, to chyba jednak warto by trochę odpuścić ambicje i kupić sobie spokój na 12-15 lat.
Też widziałem ten projekt ustawy i bardzo mnie zaniepokoił. Zwłaszcza że wykluczy on zakup, jak sam napisałeś, nawet gazowych autobusów.
Ale co tu poradzić jak projekt pisali pewnie tacy sami eko-maniacy, którzy siedzą w ratuszu i stoją za wprowadzeniem dogmatu że MZA nie może kupować dieslowskich autobusów już od kilku lat.
Ale
@px33, co proponujesz? Szybki przetarg na nówki dieslowskie byleby go rozstrzygnąć przed 2026?
Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje
: 28 paź 2024, 12:10
autor: kocur
Nie eko-maniacy tylko pożyteczni idioci na zamówienie chińskiego lobby. Zresztą, na tym forum miłośników chińszczyzny nie brakuje. Niektórzy orgazmu dostają na widok Yutonga.
Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje
: 28 paź 2024, 12:26
autor: px33
Robi tak Wrocław (150 wozów, chyba częściowo za prywaciarzy), Kraków (200!), Łódź (chyba 60). Jeśli poważni producenci się wyrobią i nie przywalą kosmicznych cen - tak jak stało się z tramwajami przy KPO - to myślę że zabezpieczenie sobie nowych diesli na jakieś 10-15% floty jest najbardziej rozsądnym ruchem.
Oczywiście można liczyć, że dzięki unijnym zakazom (ten 2025-26 rok to chyba nie tylko my) ceny autobusów na prąd za chwilę spadną do rozsądnych, żywotność baterii nas nie zaskoczy a dzięki różnorodności typów będzie można obsługiwać elektrykami dowolne prace, ale chyba jednak lepiej się zabezpieczyć. Tym bardziej, że MZA może i potrafi długo jeździć swoimi autobusami, ale jednak roczniki <2010 w ciągu kilku lat raczej zostaną wycofane, o żywotność Solbusów też chyba można by się trochę obawiać.
Z drugiej strony, zastanawiam się jak prawodawcy podejdą do tego nowego HVO100, być może dzięki dopłaceniu kilkunastu (do 30-40%, chociaż podobno jest szansa że ceny nie będą aż tak dużo wyższe od ON) będzie można uznać diesle za ekologiczne i bardzo mało emisyjne - tak jak ekologiczne jest ściąganie drzewa z drugiego końca świata i palenie go w piecu
Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje
: 28 paź 2024, 12:29
autor: wincenty
px33 pisze: ↑28 paź 2024, 12:26
Robi tak Wrocław (150 wozów, chyba częściowo za prywaciarzy), Kraków (200!), Łódź (chyba 60). Jeśli poważni producenci się wyrobią i nie przywalą kosmicznych cen - tak jak stało się z tramwajami przy KPO - to myślę że zabezpieczenie sobie nowych diesli na jakieś 10-15% floty jest najbardziej rozsądnym ruchem.
Biorąc pod uwagę ideologiczne podejście obecnych władz Warszawy bardzo wątpię w decyzję kupna nowych diesli, czy hybryd, których MZA też nie chce.
Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje
: 28 paź 2024, 13:19
autor: michael112
Niestety, muszę się zgodzić z wypowiedzią @wincenty powyżej.
Pomysł @px33 wydaje się być naprawdę rozsądny. Jeśli w przyszłości elektryki będą tańsze i lepsze, to nie ma problemu żeby je kupować.
Co do ustawy, sądzę że wystarczy aby umowa na dostawę została podpisana do 31.12.2025, nawet jeżeli dostawy i płatność za te dostawy będzie rozłożona na jakiś czas i wypadnie po 01.01.2026 r.
Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje
: 29 paź 2024, 9:27
autor: Autobus Czerwon
px33 pisze: ↑28 paź 2024, 12:26
Oczywiście można liczyć, że dzięki unijnym zakazom (ten 2025-26 rok to chyba nie tylko my)
Nie słyszałem o żadnym innym kraju UE który zakładałby w ten sposób szubienicę na szyję swojemu zbiorkomowi. Zarówno stara Unia jak i reszta Europy Środkowo-Wschodniej nadal kupuje diesle w ilościach hurtowych.
Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje
: 29 paź 2024, 9:56
autor: primoż
Mnie to najbardziej rozwala, że w tenkraju nie ma analogicznego ograniczenia wobec kupna samochodów na ON/benzynę przez firmy. Przez co największy ciężar ekotransformacji przerzuca się na transport publiczny.
Samochodoza wśród polityków ma się świetnie.
Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje
: 29 paź 2024, 10:30
autor: michael112
To tak samo wyskakiwanie przed szereg jak z systemem kaucyjnym na plastikowe butelki.
Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje
: 29 paź 2024, 11:07
autor: wincenty
Autobus Czerwon pisze: ↑29 paź 2024, 9:27
px33 pisze: ↑28 paź 2024, 12:26
Oczywiście można liczyć, że dzięki unijnym zakazom (ten 2025-26 rok to chyba nie tylko my)
Nie słyszałem o żadnym innym kraju UE który zakładałby w ten sposób szubienicę na szyję swojemu zbiorkomowi. Zarówno stara Unia jak i reszta Europy Środkowo-Wschodniej nadal kupuje diesle w ilościach hurtowych.
Są pojedyncze miasta, które zobowiązały się tylko do zakupu autobusów zeroemisyjnych, jak Berlin i Hamburg i rzeczywiście kupują już same elektryki. Albo państwa, jak Norwegia, która pod tym względem jest "lepsza" od UE, bo od przyszłego roku nie kupi się już tam nowego samochodu spalinowego, a miasta kupują już same elektryczne autobusy, poza Oslo głównie chińskie zresztą.
Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje
: 29 paź 2024, 11:10
autor: Emyl
Ale Norwegia, w przeciwieństwie do nas, ma w cholere prądu "za darmo" z wody.
Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje
: 30 paź 2024, 14:08
autor: person
michael112 pisze: ↑29 paź 2024, 10:30
To tak samo wyskakiwanie przed szereg jak z systemem kaucyjnym na plastikowe butelki.
Chyba żartujesz - że niby w kaucji na plastik byśmy wyskakiwali przed szereg, skoro nawet Litwini już to zrobili?