Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

Moderatorzy: JacekM, Dantte

Awatar użytkownika
sprinter
(ziuuu.ex.1205)
Posty: 3572
Rejestracja: 10 sie 2012, 20:49
Lokalizacja: Żoliborz

Post autor: sprinter » 22 lis 2024, 18:52

KR88 pisze:
22 lis 2024, 18:27
Tam jest problem cofnąć z grzędy przegubem bo zaraz są betonowe blokady
Bez przesady. A poza tym jedno z drugim nie ma wiele wspólnego
15, 116, 122, 157, 181, 185, 186, 205, 518, N46 :mewa:
Phototrans | Omni-Bus | WGKM

Jurand
Posty: 1483
Rejestracja: 06 lis 2018, 13:42

Post autor: Jurand » 22 lis 2024, 20:28

fraktal pisze:
22 lis 2024, 18:16
Jurand pisze:
22 lis 2024, 15:16

Bo zasadniczo to jak Pan Prezes wspominał ,to że cały czas szukają dobrej lokalizacji na właśną zajezdnie, szkoda tylko że od 2016 roku nie udało się nic znależć :lol:
A może po prostu przeniosą Otokary na Estrady - chyba się zmieszczą, a nie będą musieli wynajmować dwóch placów, tylko jeden.
Stać firmę na dwa place, mieli trzy i też płacili innym.
I tak to się właśnie skończyło, jakby mieli swoja bazę , to by teraz nie byli w przysłowiowej dupie :idea:

px33
Posty: 1683
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 22 lis 2024, 20:59

Kto będzie w dupie to jeszcze zobaczymy, żeby się przypadkiem nie okazało, że Michalczewscy zrobili najlepszy możliwy biznes sprzedając bazę miastu. IMO nadchodzą bardzo mroczne czasy dla prywatnych przewoźników, głównie w związku z zakazami dot. nieelektrycznych autobusów, ale też wzrostem kosztów pracy. I tak długo jak zakupy (jedynych dozwolonych!) elektrycznych autobusów będą wisiały na dotacjach, a do tego będą problemy ze współdzieleniem ładowarek na mieście, tak długo zlecanie nowych zadań prywaciarzom to będzie lichy biznes bo sam udział dotacji w wzkm uczyni prywaciarzy niekonkurencyjnymi wobec spółek komunalnych.

Teoretycznie możliwe są jakieś układy mieszane, np. takie że miasto kupuje tabor i zleca jego eksploatację firmie z przetargu, ale to też raczej nie spowoduje oszczędności, a może wygenerować krzywe sytuacje jeśli przewoźnik zaniedba tabor a będzie miał kontrakt krótszy niż czas życia pojazdów.

BrdzJkb
Posty: 328
Rejestracja: 26 kwie 2022, 18:34

Post autor: BrdzJkb » 22 lis 2024, 21:05

Dlaczego zakupy elektryków mają wisieć na dotacjach?
Jak to jest, że za granicą nie ma dotacji na zakup elektryków, a jeździ ich całkiem sporo? Z resztą mamy przykłady krajowe - jak tam Wrocław? Ile dofinansowania dostał Kłosok? A co kupuje MPK?

Generalnie powiedzmy, że się zgadzam, ale tylko krótkoterminowo - raczej jest tak że to podmioty komunalne mają problem z zakupem w inny sposób niż z dofinansowaniem.

ashir
Posty: 28115
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 22 lis 2024, 21:17

Mobilis też kupił 5 elektryków do Krakowa, a po Gdańsku ma jeździć łącznie 13 elektryków od ReloBusa i PKS Gdańsk. Na razie to niewielki procent całej floty, ale widać już, że ajenci nie boją się panicznie świadczenia usług tymi pojazdami.

px33
Posty: 1683
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 22 lis 2024, 21:43

Dlaczego zakupy elektryków mają wisieć na dotacjach?
Jak to jest, że za granicą nie ma dotacji na zakup elektryków, a jeździ ich całkiem sporo? Z resztą mamy przykłady krajowe - jak tam Wrocław? Ile dofinansowania dostał Kłosok? A co kupuje MPK?
Nie wiem jak długo tak będzie ale póki co realnie tak jest - olbrzymia większość elektrycznych autobusów jest finansowana z dotacji. Nie ośmielę się powiedzieć że tak będzie zawsze, bo pewnie nie, i chyba główną nadzieją elektryfikacji jest to, że wzrost skali i rozwój technologii spowoduje spadek cen autobusów, przez co zniknie potrzeba dofinansowań.

Kłosok to chyba też specyficzny przypadek firmy głęboko zakorzenionej w swoim rynku - podejrzewam że dostają komfortowe przydziały na swoje wozy i jeśli coś pójdzie nie tak to organizator pójdzie im na rękę. A chyba cały czas sporo może pójść nie tak.
Generalnie powiedzmy, że się zgadzam, ale tylko krótkoterminowo - raczej jest tak że to podmioty komunalne mają problem z zakupem w inny sposób niż z dofinansowaniem.
A jest w tym coś zaskakującego? Dopóki nie ma noża na gardle to kupowanie diesli za własne i elektryków za cudze to świetny wybór, a już szczególnie w kontekście tego przedwczesnego zakazu. Elektryk z dotacją przy poprawnej (czyt. intensywnej) eksploatacji to super biznes bo w najlepszym razie wyjdzie dużo taniej niż spalinowy, a w najgorszym dotacja zrekompensuje koszt wymiany baterii.
Mobilis też kupił 5 elektryków do Krakowa, a po Gdańsku ma jeździć łącznie 13 elektryków od ReloBusa i PKS Gdańsk. Na razie to niewielki procent całej floty, ale widać już, że ajenci nie boją się panicznie świadczenia usług tymi pojazdami.
A kiedyś się bali? Kilkanaście autobusów w skali kraju będących elementem większej floty (i nie wiem jak w Gdańsku ale w Krakowie raczej spokojnie w razie wtopy Mobilis może puścić gazowca) to może i jest jaskółka zmian ale nie zapowiedź przełomu.

A co do ekonomii dofinansowań, to tak na oko dofinansowanie zbija stawkę o jakieś 1,5-2 zł. Do tego bez współpracy w zakresie ładowarek, prywaciarze są zmuszeni do kupowania aut z dużymi bateriami, raczej droższych (chociaż w Warszawie z jakiegoś powodu nie) i na pewno bardziej ryzykownych.
I cały czas żałuję, że nie dopuszczono kilka lat temu EEC z ich dużą ofertą z elektrycznymi pojazdami. To mogłaby być albo totalna katastrofa albo ciekawy przypadek że to możliwe.

Awatar użytkownika
ZielonyJamnik
Posty: 1177
Rejestracja: 31 lip 2022, 8:25

Post autor: ZielonyJamnik » 22 lis 2024, 21:57

Ale ZTM był cięty na EEC za umowę z Autosanami. Nikt zapewnie nie wierzył im (i słusznie). Nie pamiętacie jak właściciel EEC nie chciał długo odbierać rezerwowych Autosanów, tylko jeździło 30 wozów na 30 brygad. Na pewno bali się podobnego scenariusza
Mkną po koleinach zielone jamniki... =D>

alojz
Posty: 2759
Rejestracja: 25 wrz 2010, 22:34

Post autor: alojz » 22 lis 2024, 22:01

px33 pisze:
22 lis 2024, 21:43
I cały czas żałuję, że nie dopuszczono kilka lat temu EEC z ich dużą ofertą z elektrycznymi pojazdami.
Bardzo dobrze że ten numer nie przeszedł.
ZielonyJamnik pisze:
22 lis 2024, 21:57
Ale ZTM był cięty na EEC za umowę z Autosanami.
Jak można być ciętym na siebie samego?

Awatar użytkownika
ZielonyJamnik
Posty: 1177
Rejestracja: 31 lip 2022, 8:25

Post autor: ZielonyJamnik » 22 lis 2024, 22:04

Oj tam skrót myślowy. Chodziło o wywiązywanie się z umowy :wink:
Mkną po koleinach zielone jamniki... =D>

ashir
Posty: 28115
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 22 lis 2024, 22:17

Duet EEC i Ursus to byłby cud, jakby wypalił. Zwłaszcza, że dla Zielonej Góry nie dali rady wyprodukować wszystkich 47 sztuk, dla Katowic też była wpadka, a dla EEC musieliby wyprodukować 54 sztuki w ekspresowym tempie. Rezerwa w ilości 4 sztuk i brak możliwości ładowania się na mieście też by ten kontrakt pogrążyła. I tak, uważam, że ajenci kiedyś się bali, bo jak ZTM dopuszczał elektryki to tylko EEC z nimi wyskoczył, reszta wolała wariant bezpieczny: biopaliwo, hybrydy i gazowce. W Krakowie na 147 nie puści się niczego CNG ze względu na wąskie uliczki, więc albo MMI w wersji elektrycznej albo w wersji diesel. Na początku był z tą linią spory problem, ale to przede wszystkim dlatego, że nie wszystkie auta dojechały i nie było żadnej rezerwy. Nie mniej jest problem z zasięgiem, ale to już problem po stronie Mobilisu. W przypadku PKS Gdańsk ma być 6 elektrycznych Solarisów na 21 autobusów, a u ReloBusa na 25 pojazdów ma być 7 przegubowych elektrycznych MANów. Nie są to duże ilości, ale też nie margines większej floty. ;-)

Kron38
Posty: 11
Rejestracja: 10 wrz 2024, 8:54

Post autor: Kron38 » 22 lis 2024, 22:32

KR88 pisze:
22 lis 2024, 18:27
Tam jest problem cofnąć z grzędy przegubem bo zaraz są betonowe blokady
No właśnie nie dość że już jest tam ciasno to jeszcze trzeba doliczyć miejsce na stacje tankowania dla Otokarów

KR88
Posty: 381
Rejestracja: 28 mar 2020, 10:21

Post autor: KR88 » 23 lis 2024, 3:53

Z tego co słyszałem to otokary tam nie trafią bo nie ma jak dostawić stacji tankowania

chudy5d
Posty: 322
Rejestracja: 10 sty 2011, 20:31
Lokalizacja: Poznań

Post autor: chudy5d » 25 lis 2024, 9:43

Jakby ktoś szukał nowego, elektrycznego przegubowca Solarisa, to powinien stać na Włościańskiej.

wincenty
Posty: 1679
Rejestracja: 04 lis 2014, 21:25
Lokalizacja: Miasteczko Kabaty

Post autor: wincenty » 25 lis 2024, 9:45

chudy5d pisze:
25 lis 2024, 9:43
Jakby ktoś szukał nowego, elektrycznego przegubowca Solarisa, to powinien stać na Włościańskiej.
Super, dzięki za info, czyli dostawy rozpoczęte... przyjdą wszystkie w tym roku?
Po co spieszyć, przecież do końca życia mamy na to czas.

ashir
Posty: 28115
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 25 lis 2024, 10:50

Zgodnie z harmonogramem w tym roku miał być tylko 1 przegub. Zmieniło się coś?

ODPOWIEDZ