Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

Moderatorzy: JacekM, Dantte

fraktal
Posty: 5811
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 13 kwie 2025, 11:17

Nie sądzę, żeby rodzaj napędu autobusów w Warszawie miał wpływ na wyniki ogólnopolskich wyborów, zwłaszcza że już teraz w Warszawie jest chyba najwięcej elektrycznych autobusów w Polsce. Poza tym jakoś nię myślę też, żeby po wyborach zarządzanie Warszawą się jakoś drastycznie zmieniło.

Łukasz
Posty: 11292
Rejestracja: 15 gru 2005, 15:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Łukasz » 13 kwie 2025, 11:37

KR88 pisze:Nie rozpiszą na spalinowe bo to nie jest linia polityczna KO, poza tym masz wybory za miesiąc, i nie są pewni wygranej po ostatniej debacie. Chyba nie trzeba tłumaczyć że to wszystko "polityka".

Diesle spalinowe będziesz miał nowe w dużych ilościach jak Niemcy pozwolą Obrazek
To jest ciekawe dość, skąd te wnioski, że nie są pewni wygranej po ostatniej debacie. Kolega chyba za dużo republiki ogląda. Są pewni - tutaj warto dodać słowo niestety. Owszem, Trzaskowski wypadł sztywno i słabo, niemniej nie sądzę, żeby miało to jakikolwiek związek z pokonaniem Batyra, bo tamten to jest po prostu chodząca porażka i nie rozumiem, dlaczego PiS się zdecydowało przegrać już na początku.

A diesle vs elektryki to po prostu ekologia - od razu mówię, że nie będę wdawać się w jakieś debaty na temat tego, że prąd trzeba wyprodukować.
ŁK

px33
Posty: 1683
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 13 kwie 2025, 11:41

A w ogóle to zakazu zakupu spalinowych autobusów nie wymusili na nas Niemcy, sami sobie to wymyśliliśmy jako deklaracja do KPO, a potem jeszcze wzmocniliśmy w ustawie. I nie wiem czy Polska nie jest pierwszym krajem w Europie z takim prawem.
niemniej nie sądzę, żeby miało to jakikolwiek związek z pokonaniem Batyra, bo tamten to jest po prostu chodząca porażka i nie rozumiem, dlaczego PiS się zdecydowało przegrać już na początku.
Porażka czy nie, nie lekceważyłbym betonowego elektoratu i narodowego wzmożenia.

Łukasz
Posty: 11292
Rejestracja: 15 gru 2005, 15:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Łukasz » 13 kwie 2025, 11:56

px33 pisze:
niemniej nie sądzę, żeby miało to jakikolwiek związek z pokonaniem Batyra, bo tamten to jest po prostu chodząca porażka i nie rozumiem, dlaczego PiS się zdecydowało przegrać już na początku.
Porażka czy nie, nie lekceważyłbym betonowego elektoratu i narodowego wzmożenia.
Co do elektoratu - właśnie dlatego napisałem „niestety”.

A to, czy wymyśliliśmy, czy nie, nie ma az takiego znaczenia. Mamy prawo wymyślać dowolne prawo proekologiczne jako pierwsi na świecie.
ŁK

Flash8222
Posty: 7961
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 13 kwie 2025, 12:17

Kolegom chyba tematy pomyliły się. Sio z polityką gdzie indziej.

fraktal
Posty: 5811
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 13 kwie 2025, 12:42

Łukasz pisze:
13 kwie 2025, 11:37
A diesle vs elektryki to po prostu ekologia - od razu mówię, że nie będę wdawać się w jakieś debaty na temat tego, że prąd trzeba wyprodukować.
Ekologiczne, czy nie - szybciej do ruchu włączy się autobusy spalinowe - i nie mam na myśli tylko diesle, ale też gazowce - natomiast za elektryki trzymane są najstarsze diesle głęboko w rezerwie na wszelki wypadek. Szarpaki miały być skasowane już chyba w styczniu w zamian za elektryki a kilka sztuk jeździ do tej pory. Euro 6 zawsze jest lepsze niż Euro 3.

Awatar użytkownika
MJ
(Jachim)
Posty: 2311
Rejestracja: 24 lut 2012, 14:57

Post autor: MJ » 13 kwie 2025, 12:58

fraktal pisze:
13 kwie 2025, 12:42
(...) Euro 6 zawsze jest lepsze niż Euro 3.
Chyba tylko na papierze... :P

fraktal
Posty: 5811
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 13 kwie 2025, 13:07

Ja jestem za gazem, bo gaz nie dymi, ale niestety teraz też jest nieekologiczny, mimo że dla chorych na astmę spalanie gazu jest najlepsze (oprócz prądu), bo nie wydziela drażniącego dymu. Także z tą ekologią też różnie jest. :razz:

Awatar użytkownika
ZielonyJamnik
Posty: 1176
Rejestracja: 31 lip 2022, 8:25

Post autor: ZielonyJamnik » 13 kwie 2025, 14:26

fraktal pisze:
13 kwie 2025, 12:42
natomiast za elektryki trzymane są najstarsze diesle głęboko w rezerwie na wszelki wypadek.
Yhym, a gdzie są trzymane? Jak ciągle wozów sprawnych nie ma w tygodniu
Mkną po koleinach zielone jamniki... =D>

Jurand
Posty: 1481
Rejestracja: 06 lis 2018, 13:42

Post autor: Jurand » 13 kwie 2025, 18:01

wincenty pisze:
12 kwie 2025, 14:02
Efektem całego tego zamieszania jest także to, że przez kilkanaście najbliższych miesięcy wozić nas będą nadal 17-18-letnie autobusy...
Grzecznie przypomnę tylko że te 18 letnie wozy są w stanie przejeździć od rana do nocy za pomocą dwóch kierowców.
Natomiast te super nowoczesne elektryczne wynalazki co nabył drogą kupna nasz wspaniały organizator i obdarował nimi MZA, jakoś tylko na krótkich dodatkach można je obecnie spotkać 😁
W weekendy też jakoś tych wozów nie widać na mieście, bo dodatków zapewne nie ma🤔
Ale te 18 letnie jakoś dają radę i w lato i w zimę i nawet pod Belwederską podjeżdżają bez problemu, a to dla elektryków też nie zawsze górka do zdobycia 😁
No i coś za te padające elektryki musi wyjechać na podmianę 🤔
Co wtedy ratuje sytuację, no właśnie 🤔
Właśnie te wspomniane 18 letnie wozy, tyle że przy pomocy kolejnego kierowcy, który siedzi na rezerwie i gotowy musi być do takich szybkich podmiana, a taki kierowca to dodatkowe koszty🤔
Czyli raczej nie warto na takich starych wozach psów wieszać, bo jeszcze nie raz będą sytuację ratować 💪

KR88
Posty: 379
Rejestracja: 28 mar 2020, 10:21

Post autor: KR88 » 13 kwie 2025, 19:37

Łukasz pisze:
13 kwie 2025, 11:37
KR88 pisze:Nie rozpiszą na spalinowe bo to nie jest linia polityczna KO, poza tym masz wybory za miesiąc, i nie są pewni wygranej po ostatniej debacie. Chyba nie trzeba tłumaczyć że to wszystko "polityka".

Diesle spalinowe będziesz miał nowe w dużych ilościach jak Niemcy pozwolą Obrazek
To jest ciekawe dość, skąd te wnioski, że nie są pewni wygranej po ostatniej debacie. Kolega chyba za dużo republiki ogląda. Są pewni - tutaj warto dodać słowo niestety. Owszem, Trzaskowski wypadł sztywno i słabo, niemniej nie sądzę, żeby miało to jakikolwiek związek z pokonaniem Batyra, bo tamten to jest po prostu chodząca porażka i nie rozumiem, dlaczego PiS się zdecydowało przegrać już na początku.

A diesle vs elektryki to po prostu ekologia - od razu mówię, że nie będę wdawać się w jakieś debaty na temat tego, że prąd trzeba wyprodukować.
Z telewizji to ja oglądam raz w tygodniu canal + sport. Nawet nie wiem czy mam republikę gdzieś tam w tv😉

A tak dokładniej to chodziło mi o to że zakup diesli przez proekologiczne władze Warszawy będzie źle widziany, i nadszarpnie wizerunek w stolicy, co później może poskutkować przegranymi wyborami w Warszawie

Żeby kupić diesle to będą musieli popracować PRowo żeby nie było aż takiego lamentu ze strony elektoratu.

I tak, następuje elektryfikacja "telekomunikacji" miejskiej, może ewentualnie pojawią się jakieś gazowce/wodorowce.

Może wam się to wydawać głupie, i bez sensowne, każdy ma prawo do swojej opinii..

Ps. Pięknie rozmył się temat zakupu Płochocińskiej, ruskiego gazu. Miała być jakaś kontrola MSWiA... Są wyniki?

Awatar użytkownika
Szarpak
Posty: 73
Rejestracja: 03 lip 2024, 19:36
Lokalizacja: Tu jest pies pogrzebany

Post autor: Szarpak » 13 kwie 2025, 20:53

MJ pisze:
13 kwie 2025, 12:58
fraktal pisze:
13 kwie 2025, 12:42
(...) Euro 6 zawsze jest lepsze niż Euro 3.
Chyba tylko na papierze... :P
Ekologia swoje, a wytrzymałość swoje... :P
Sprawdź twój autobus :-D
https://czynaczas.pl/warsaw/

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10679
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 13 kwie 2025, 23:22

W kwestii ekologiczności - przypomnę, że autobus mający na pokładzie 40 ludzi niejadących samochodami zastępuje ~30 samochodów i tyleż razy bardziej jest ekologiczny już na dzień dobry. Nawet jeśli jest na diesel.

Ekologiczność produkcji prądu w Polsce naprawdę leży, i mam szczerą nadzieję, że w skali ~15 lat będzie radykalnie poprawiona. No ale to też czas życia takiego autobusu.
Polecam https://app.electricitymaps.com/map/12mo/monthly, za 12 miesięcy kończące się marcem 2025 gorsze od Polski jest tylko kilka krajów na świecie (Botswana, 2 regiony Indii, Mongolia, RPA).
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

px33
Posty: 1683
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 13 kwie 2025, 23:49

Łukasz pisze:
13 kwie 2025, 11:56
A to, czy wymyśliliśmy, czy nie, nie ma az takiego znaczenia. Mamy prawo wymyślać dowolne prawo proekologiczne jako pierwsi na świecie.
Oczywiście, ale to nie znaczy że taka nadgorliwość ma sens. Póki co autobusy elektryczne nie zastąpią diesli w pełni, chociaż chyba doszliśmy do poziomu, w którym całkowity koszt zakupu i eksploatacji w cyklu życia będzie zbliżony lub niższy w przypadku elektryka.
A nowa ustawa wycina też możliwość kupna używanych autobusów spalinowych, co prawdopodobnie obejmuje też wykup z najmu/leasingu - to już jest IMO gruby absurd bo w ten sposób dość mocno ogranicza się bardziej budżetowe sposoby poprawy floty.

A efekt będzie taki, że przynajmniej przez jakiś czas koszty związane z taborem w organizacji KM wzrosną, więc trzeba będzie albo zdobyć ekstra kasę albo ciąć kursy. A pod względem ekologii Ikarus jest lepszy niż kilkadziesiąt Tesli.

JacekM
Śnieżynka
Posty: 10157
Rejestracja: 15 gru 2005, 14:23

Post autor: JacekM » 14 kwie 2025, 13:34

Temat odblokowany - proszę o powstrzymanie emocji
bury me in my favourite yellow patent leather shoes / and with a mummified cat / and a cone-like hat.

ODPOWIEDZ