Przegląd Filmów Kolejowych „Filmowe Pociągi” - 80-lecie Polskich Kolei Państwowych
NAPAD NA EKSPRES (The Great Train Robbery)
reż.i scen.: Edwin S. Porter; wyk.: Marie Murray, Broncho Billy Anderson, George Barnes
Edison, USA 1903
Bandyci dokonują napadu na pociąg, rabując przewożone pieniądze i okradając pasażerów. Uciekają konno ze zdobytym łupem, lecz telegrafiście udaje się nadać informację o napadzie. Jest to dziełko prawdziwie pionierskie. Jest jednym z najdłuższych i najbardziej skomplikowanych fabularnie filmów jakie wówczas zrealizowano.
/film z towarzyszeniem muzyki na żywo/
...................................................................................................................................................................................................
GENERAŁ (The General)
reż.: Buster Keaton, Clyde Bruckman; scen.: Al Boasberg, Charles Smith; zdj.: Dev Jennings, Bert Haines; wyk.: Buster Keaton, Marion Mack, Glen Cavender, James Farley, Frederick Vroom i inni / USA 1927
Fabułę filmu oparto na prawdziwym zdarzeniu z czasów wojny secesyjnej. Jest to historia człowieka, który dokonał bohaterskich czynów, by odzyskać porwaną przez wroga lokomotywę "Generał".
/film z towarzyszeniem muzyki na żywo/
...................................................................................................................................................................................................
DAMA ZNIKNĘŁA (The Lady Vanishes) *
reż.: Alfred Hitchcock; scen.: Sidney Gilliat, Frank Launder; zdj.: Jack Cox; wyk.: Margaret Lockwood, Michael Redgrave, May Whitty, Mary Clare, Basil Radford i inni
/ Wielka Brytania 1938
W pociągu na trasie Bałkany - Londyn, który ugrzązł w zaspach śnieżnych, zostaje popełnione morderstwo, a potem znika jedna z pasażerek, dystyngowana starsza pani. Jedyną osobą, która zauważyła jej zniknięcie jest młoda kobieta, która wraz ze znajomym z pociągu wszczyna energiczne poszukiwania.
...................................................................................................................................................................................................
BITWA O SZYNY (La bataille du rail)
reż.: René Clément; scen.: R. Clément, Jean Daurand; zdj.: Henri Alekan; wyk.: Michel Salina, Jean Daurand, Robert Leroy, Jean Clarieux, Jacques Désagneaux i inni / Francja 1946
Materiał zrealizowany przez Clémenta - nikomu wówczas nie znanego początkującego filmowca - okazał się jednak na tyle dobry, że w efekcie powstał długometrażowy paradokument, który już wkrótce stał się jednym z najgłośniejszych i najciekawszych obrazów walki o wyzwolenie.
...................................................................................................................................................................................................
CZŁOWIEK NA TORZE
reż.: Andrzej Munk; scen.: Jerzy Stefan Stawiński, Andrzej Munk; zdj.: Romuald Kropat; wyk.: Kazimierz Opaliński, Zygmunt Maciejewski, Zygmunt Zintel, Zygmunt Listkiewicz, Roman Kłosowski i inni / Polska 1956
Reżyser wykorzystał w filmie swoje doświadczenia dokumentalisty, w niemal kronikarskiej formie, w autentycznej scenerii tworząc portret starego maszynisty, opisując jego tragiczny konflikt ze współpracownikami, przełożonymi i partią.
...................................................................................................................................................................................................
POCIĄG
reż.: Jerzy Kawalerowicz; scen.: Jerzy Lutowski, Jerzy Kawalerowicz; zdj.: Jan Laskowski; wyk.: Lucyna Winnicka, Leon Niemczyk, Teresa Szmigielówna, Zbigniew Cybulski i inni / Polska 1959
W pociągu jadącym nad morze, we wspólnym przedziale sypialnym otrzymuje miejsce dwoje obcych sobie ludzi. W ostatniej chwili do pociągu wskakuje też młody człowiek, zakochany w kobiecie.
...................................................................................................................................................................................................
LUDZIE Z POCIĄGU
reż.: Kazimerz Kutz, scen.: Marian Brandys, Ludwika Woźnicka; zdj. Kurt Weber; wyk.: Janina Traczykówna, Andrzej May, Małgosia Dziedzic, Danuta Szaflarska, Maciek Damięcki i inni / Polska 1961
Rok 1943. Pasażerowie pociągu czekają na naprawę uszkodzonego wagonu. Wśród podróżnych są: szmuglerzy, szmalcownik, kieszonkowcy, kobieta z dzieckiem, chłopak ukrywający psa i para zakochanych. Nawiązują się sympatie i antypatie.
...................................................................................................................................................................................................
POCIĄGI POD SPECJALNYM NADZOREM (Ostře sledované vlaky)
reż.: Jiři Menzel; scen. Bohumil Hrabal, J. Menzel; zdj.: Jaromir Šorf; wyk.: Vaclav Neckar, Jitka Bendova, Vladimir Valenta, Libuse Havelkova i inni / Czechosłowacja 1966
Miloš Hrna po ukończeniu szkoły kolejowej zostaje skierowany na praktykę gdzieś na zapadłej czeskiej prowincji. Tu uczy się nie tylko tajników zawodu, ale przede wszystkim sztuki życia. W dalekim tle przetacza się groza II wojny światowej.
...................................................................................................................................................................................................
DWORZEC DLA DWOJGA (Wokzał dla dwoich)
reż.: Eldar Riazanow; scen.: Emil Braginski, Eldar Riazanow; zdj.: Wadim Alisow; wyk.: Ludmiła Gurczenko, Oleg Basiłaszwili, Nikita Michałkow, Nonna Mordiukowa, Michał Kononow i inni / ZSRR 1982
Wzruszająca opowieść o miłości dwojga samotnych ludzi, którzy poznają się na dworcu kolejowym prowincjonalnego miasteczka. Smutna komedia - takie określenie chyba najbardziej pasuje do Dworca dla dwojga - jest filmem nastroju i zamyślenia. Riazanow jest mistrzem obserwacji, potrafiącym z błahych szczegółów zbudować sytuacje frapujące i nieodparcie śmieszne. Ludmiła Gurczenko stworzyła tu niezapomnianą kreację, subtelnie ukazując spowodowaną przez miłość przemianę krzykliwej kelnerki z dworcowej restauracji w opiekuńczą i pełną oddania kobietę.
...................................................................................................................................................................................................
POCIĄG ŻYCIA ( Train De Vie)
reż.i scen.: Radu Mihaileanu; zdj.: Yorgos Arvanitis; wyk.: Lionel Abelanski, Rufus, Clément Harari, Marie-José Nat, Agathe De la Fontaine i inni / Belgia / Francja / Holandia / Izrael / Rumunia 1998
Jest rok 1941. Do mieszkańców miasteczka zamieszkałego przez ludność żydowską docierają wiadomości o mordach i wywózkach. Rada postanawia przechytrzyć Niemców i zorganizować własny pociąg deportacyjny. W pośpiechu załatwiane są więc fałszywe dokumenty, krawcy szyją niemieckie mundury, gromadzona jest żywność a przede wszystkim trwają poszukiwania wagonów i lokomotywy. W końcu pociąg wyrusza...
...................................................................................................................................................................................................
DRÓŻNIK (The Station Agent)
reż. i scen.: Thomas McCarthy; zdj.: Oliver Bokelberg, wyk.: Bobby Cannavale, Patricia Clarkson, Peter Dinklage, Jase Blankfort i inni / Kanada / USA 2003
Największą pasją Finbara McBride jest kolej. Kiedy po śmierci swego szefa – właściciela sklepu z kolejkami - dziedziczy po nim małą stacyjkę w zapadłej dziurze w New Jersey, ma nadzieję na spokojne, samotne życie i możliwość ukrycia się przed ludźmi ze swoimi 135 cm wzrostu. Na miejscu wszystko toczy się inaczej niż to sobie zaplanował.
...................................................................................................................................................................................................
BAL NA DWORCU W KOLUSZKACH
scen. i reż.: Filip Bajon; zdj.: Piotr Sobociński; wyk.: Zbigniew Zamachowski, Hanna Polk, Henryk Bista, Jan Nowicki, Jan Peszek i inni / Polska 1989
Pasażerowie zgromadzeni na dworcu w Koluszkach na próżno oczekują na pociąg. Kiedy wybija północ rozpoczyna się, przełamująca wszelkie bariery towarzyskie i społeczne, zabawa. Film był nowym, aktualnym odczytaniem "Wesela" Wyspiańskiego - gorzkim i raczej pozbawionym optymizmu portretem społeczeństwa końca lat 70.
...................................................................................................................................................................................................
FILMY DOKUMENTALNE
KOLEJARSKIE SŁOWO
reż i scen.: Andrzej Munk; zdj.: Romuald Kropat / Polska 1953
Trasa pociągu towarowego w socrealistycznej konwencji: transport koksu dla huty w Szczecinie musi dotrzeć na czas.
...................................................................................................................................................................................................
DWORZEC / animacja
reż i scen.: Marek Serafiński; zdj. Jan Maciej Ptasiński / Polska 1984
Miss Mazowsza, milicjant, chłop z koniem i inni podróżni czekają na peronie, a pociąg nie nadjeżdża. Wszyscy spoglądają w stronę wciąż pustych torów.
...................................................................................................................................................................................................
DWORZEC
realizacja: Krzysztof Kieślowski; zdj.: Witold Stok / Polska 1980
Pozbawiona propagandowego sztafażu codzienność warszawskiego Dworca Centralnego w obiektywie Krzysztofa Kieślowskiego.
...................................................................................................................................................................................................
PAN CIUCHCIA
reż i scen.: Robert Stando; zdj.: Jerzy Chluski, Edward Bryła / Polska 1968
Impresja o grójeckiej kolejce z komentarzem starszych panów: Jeremiego Przybory i Jerzego Wasowskiego.
...................................................................................................................................................................................................
POCIĄGIEM PRZYJAŹN DO ZSRR
real., scen. i zdj.: Roman Wionczek / Polska 1967
Widokówka z PRL-u. Reportaż ze szczególnej wycieczki niezwyczajnym pociągiem.
...................................................................................................................................................................................................
WAGONY
reż i scen.: Piotr Morawski; zdj.: Krzysztof Pakulski / Polska 1988
Zbiorowy portret kobiet sprzątających wagony kolejowe. Niemal bez słów, obraz nie wymaga komentarza.
...................................................................................................................................................................................................
89 MM OD EUROPY
real. i scen.: Marcel Łoziński; zdj.: Jacek Petrycki, Artur Reinhard / Polska 1993
Brześć - granica między Polską a byłym Związkiem Radzieckim. Tu kończą się europejskie tory kolejowe, dalej biegną szersze. Tytułowa różnica 89 mm wyznacza granicę dwóch światów.
...................................................................................................................................................................................................
REQUIEM DLA PAROWOZÓW
real. i scen.: Bogusław Rybczyński; zdj.: Henryk Janas / Polska 1988
...................................................................................................................................................................................................
Nostalgiczna impresja o końcu pewnego świata.
PAROWÓZ P7.-47
reż.: Wojciech Jerzy Has; zdj.: Mieczysław Verocsy / Polska 1949
Reportaż z fabryki „Cegielski” w Poznaniu.
ceny biletów uzależnione są od długości filmów -
http://www.fn.org.pl/index.php?option=c ... &Itemid=86