Tytuł artykułu "linia dwadzieścia sześć" zacytuję fragmentami : "Zakład "Żoliborz" obsługuje 19 z 26 brygad linii 26. Zakładowi szczególnie zależy na takim rozdysponowaniu linii, aby jak najwięcej brygad miało krańce w pobliżu zakładu. Uzasadnienie jest proste i wynika z troski o maksymalne zmniejszenie strat wozokilometrów w przypadku awarii. Komisja Wydziałowa NSZZ Solidarnośc R-4,wystąpiła do kierownictwa zakładu o uzyskanie zgody na wprowadzenie zmian w podziale linii obsługiwanych przez R-4 "Żoliborz". Dział Eksploatacji T.W Sp. z.o.o. zwrócił się do Z.T.M. o rozważenie możliwości innego rozdysponowania brygad na liniach obsługiwanych przez R-4". A co na to Z.T.M. oto odpowiedź:
Układ wprowadzony 2 stycznia 2006 r powstał w oparciu o nw. aspekty:
-Bezpieczeństwo ruchu wynikające ze znajomości możliwie największej części sieci tramwajowej przez motorniczych w poszczególnych zajezdniach, a w szczególności:- lokalizacji niebezpiecznych przejść dla pieszych:
- organizacji ruchu na poszczególnych skrzyżowaniach:
-organizacji ruchu tramwajów w obrębie pętli
-sposobu korzystania z sygnalizacji wzbudzanych
-lokalizacji przystanków (zwłaszcza z wysiadaniem pasażerów na wyznaczoną część jezdni).
-Znajomość sieci przez motorniczych pozwalającą na swobodne realizowanie doraźnych kierowań tramwajów na trasy objazdowe.
- Znajomość układu linii tramwajowych przez motorniczych oraz posiadanie przez zajezdnie oznakowania liniowego dla większej liczby linii ułatwiające planowanie okresowych zasileń.
- Utrzymanie w eksploatacji, a co za tym idzie w całkowitej przejezdności, ważnych relacji skrętnych na skrzyżowaniach, co skutkuje:- zwiększeniem bezpieczeństwa, ponieważ motorowi wiedzą, że dane relacje są wykorzystywane:- regularnością konserwowania zwrotnic i innych elementów infrastruktury.
Powyższe znacząco uelastycznienia sieć tramwajową, co ma również znaczenie przy wprowadzaniu doraźnych kierowań.
-Wprowadzenie DODATKOWEJ zajezdni na najważniejsze linie i ciągi podnosi niezawodność trakcji tramwajowej (pozwala na utrzymanie na możliwie największej liczby brygad na linii w przypadku odcięcia wyjazdów z jednej zajezdni). Ponadto przejęcie wszystkich brygad linii 17, 19 i 22 przez zakład R-4 przywróciłoby sytuację z lat ubiegłych, w której np. na linii 22 pierwsze odjazdy z Huty odbywały się godzinę wcześniej niż z pętli Wiatraczna a ostatnie dojazdy godzinę później. Obecnie na ww. liniach brygady realizujące dojazdy i zjazdy na różne krańce obsługiwane są przez zakład R-1 położony w pobliżu środka ich tras.
-Jednocześnie informujemy, że postulat zmniejszenia liczby brygad linii 26 obsługiwanych przez zakład R-4 będzie brany pod uwagę przy każdej stałej zmianie rozkładów jazdy, co będzie skutkowało stopniowym zmniejszaniem obsługi linii 26. W związku z wcześniejszymi aspektami przedstawionymi w niniejszym piśmie Z.T.M. weźmie pod uwagę skierowanie do obsługi przez R-4 tylko wybranych brygad linii: 17, 19 i 22 oraz innych, których trasy przebiegają bliżej zajezdni niż trasa linii 26.
To powinno wyjaśnić takie "kwiatki', wprowadzane przez Z.T.M. nie tylko w tramwajach?