Berlin i Paryż poprawią naszą komunikację
Jarosław Osowski2007-12-05, ostatnia aktualizacja 2007-12-05 22:58
Komputerową wyszukiwarkę połączeń chce wprowadzić Warszawa za pieniądze z unijnego programu, w którym stare stolice UE pomagają nowym usprawniać komunikację miejską
Unia Europejska wydzieliła pulę pieniędzy dla regionów stołecznych, które zmagają się z lawinowo rosnącym ruchem samochodowym. W programie o nazwie "CAPRICE" chodzi o to, żeby tanim kosztem zachęcić jak najwięcej mieszkańców do korzystania z tramwajów, autobusów, metra i kolei podmiejskich. Tym razem nie wchodzą w grę kosztowne inwestycje, ale wykorzystanie praktycznych pomysłów, które najlepiej sprawdziły się w Berlinie i Paryżu. Unia uznała, że obie metropolie mają wzorcowo rozwinięty i zintegrowany transport publiczny. Do pomagania nowym stolicom chce się też włączyć Sztokholm.
Z pierwszego spotkania w tej sprawie ze stolicy Niemiec wrócił właśnie dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta. Udało mu się załatwić, że Warszawa obok m.in. Rygi, Pragi i Budapesztu weźmie udział w podziale prawie 1,5 mln euro na wskazany przez nasze władze projekt. Trzeba go przedstawić do połowy stycznia. - Bardzo poważnie myślimy o kupieniu oprogramowania do informacji pasażerskiej, którą mają już w Berlinie - powiedział "Gazecie" dyrektor Ruta.
U nas pasażerowie PKP korzystają z wyszukiwarki Hafas. Wystarczy wpisać nazwę stacji, z której odjeżdżamy, a także stacji docelowej, a komputer odnajduje wszystkie połączenia i dogodne przesiadki. Gdyby taki program trafił do Warszawy, Unia sfinansowałaby go w 80 proc.
O tym, że wyszukiwarka połączeń komunikacyjnych jest potrzebna, świadczą chociażby powtarzające się pytania na warszawskim forum dyskusyjnym w portalu Gazeta.pl. Np. w tym tygodniu forowicz "T." założył wątek: "Z Centralnego na Krzywickiego. Jak tam dojadę?". Nasi czytelnicy podsunęli mu oczywiście kilka wyczerpujących propozycji połączeń między Dworcem a siedzibą Najwyższej Izby Kontroli. Jeśli ZTM wprowadzi nowy system informacyjny, zrobi to komputer, który nie tylko poda numery linii tramwajowych, nazwy przystanków, ale też godziny odjazdów.
Współpracę stolic w projekcie "CAPRICE" Unia przewiduje na najbliższe trzy lata. Jednak według dyrektora Ruty pierwsza część naszego systemu informacyjnego mogłaby działać już w przyszłym roku. Ze względu na częste zmiany tras musiałby być aktualizowany. Docelowo zostałby zintegrowany z informacją kolejową.
Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna
Komunikacyjny Hafas
- MeWa
- Cukiereczek
- Posty: 25176
- Rejestracja: 14 gru 2005, 21:34
- Lokalizacja: Czachówek Centralny Południowo-Środkowy
Już myślałem, że to coś większego będzie, a chodzi o wyszukiwarkę... Ciekawe czym ta "unowocześniona" będzie się różnić od tej aktualnie znajdującej się na stronie ZTM-u...
STACJA METRA "RATUSZ" POWINNA NAZYWAĆ SIĘ "PLAC BANKOWY"
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
[size=0]M-1 1 7 9 14 15 182 208 523[/size]
Miejsca na rozszerzenie funkcjonalnosci jest bardzo duzo. Jak powinna wygladac wyszukiwarka polaczen mozna zobaczyc tutaj.MeWa pisze:Już myślałem, że to coś większego będzie, a chodzi o wyszukiwarkę... Ciekawe czym ta "unowocześniona" będzie się różnić od tej aktualnie znajdującej się na stronie ZTM-u...
Krzysztof Waszkiewicz *** Gumokol je zlý a vláček je hodný.
http://www.kolej.eu.org http://www.eu07.pl http://www.kolej.pl
GG://3721721 Telefon: +48664435528
http://www.kolej.eu.org http://www.eu07.pl http://www.kolej.pl
GG://3721721 Telefon: +48664435528
Kwestia pieniędzy. Nikt tego nie będzie robić za darmo.Iwan pisze:Miejsca na rozszerzenie funkcjonalnosci jest bardzo duzo. Jak powinna wygladac wyszukiwarka polaczen mozna zobaczyc tutaj.MeWa pisze:Już myślałem, że to coś większego będzie, a chodzi o wyszukiwarkę... Ciekawe czym ta "unowocześniona" będzie się różnić od tej aktualnie znajdującej się na stronie ZTM-u...
A skoro wolą wydać 1.5mln zamiast kwoty x razy mniejszej,
to ich problem - bogatemu wszystko wolno.
Problem oczywiście leży gdzie indziej, a wyszukiwarka
zintegrowana z ich planem miasta i możliwością wyboru obiektów
już praktycznie jest, tylko kwestia chęci, dopracowania, uwag.
ŁK
Telekomunikacja Kolejowa na stronie sitkol.pl uruchomiła testowo nową wyszukiwarkę połączeń, uwzględniającą również komunikację miejską. http://rozklad.sitkol.pl/bin/query.exe/pn
O tym doniosłym fakcie poinformował dziennik Polska The Times
Najpewniej nie ma ich po prostu w bazie, co skutkuje tym, że po dodaniu w opcji przez
Warszawa Śródmieście zwraca puste zapytanie.
O tym doniosłym fakcie poinformował dziennik Polska The Times
Postanowiłem sprawdzić to "cudo" w praktyce. Tylko dla jednego zapytania pokazał mi jakikolwiek wynik, nie uwzględniający ani skm-ki, ani pociągów koleii mazowieckich.
Zaplanuj swoją trasę w telefonie
Podróżujących pociągami warszawiaków i odwiedzających stolicę turystów czeka nie lada ułatwienie.
Telekomunikacja Kolejowa uruchomiła w niedzielę internetową wyszukiwarkę i aplikację w telefonie komórkowym, które podpowiedzą nam, jak po opuszczeniu pociągu dogodnie dojechać w wybrane miejsce w Warszawie. Nad podobnym rozwiązaniem pracuje też Zarząd Transportu Miejskiego. To nie wszystko - w połowie roku za pomocą komórki będziemy mogli zarezerwować miejsce i kupić bilet na podróż pociągiem.
Od niedzieli warszawiacy mogą korzystać z przygotowanej w ramach unijnego programu System Informacyjny Obsługi Transportu Kolejowego witryny Sitkol.pl. Pieczę nad nią ma Ministerstwo Infrastruktury. Wchodząc na stronę http://rozklad.sitkol.pl lub uruchamiając w telefonie komórkowym aplikację WAP i adres http://h2g.sitkol.pl lub http://mobile.sitkol.pl, dowiemy się, jak zaplanować swoją podróż pociągiem i skoordynować ją z miejską komunikacją.
Wpisując nazwę ulicy, numer domu lub punkt docelowy (np. Zamek Królewski czy Centrum Zdrowia Dziecka), zobaczymy na ekranie komunikat z wszystkimi możliwymi rozwiązaniami komunikacyjnymi, nazwami i numerami przystanków, a nawet informacjami, ile zajmie nam pokonanie poszczególnych etapów podróży. Otrzymamy również wizualizację swojej trasy w wersji cyfrowej.
Spróbowaliśmy. Wracamy o godz. 15 z Olsztyna i chcemy dojechać na ul. Elbląską na Żoliborzu. Na ekranie ukazuje się informacja o czterech możliwych trasach. Wybieramy pociąg osobowy odjeżdżający o godz. 15.40 do Iławy, gdzie mamy przesiąść się w Intercity do Warszawy Centralnej.
Dowiadujemy się, że poczekamy na nie 18 minut i wsiądziemy na tym samym peronie. Wiemy też, że o godz. 20.22 wysiądziemy na Centralnym i będziemy mogli przesiąść się w jeden z sześciu tramwajów jadących w kierunku Żoliborza. Najwcześniej, bo o godz. 20.28 podjedzie "17-tka", którą dojedziemy do dawnego ronda Babka.
Stamtąd, po blisko 5-minutowym spacerze dotrzemy na przystanek Cmentarz Żydowski, by przesiąść się w autobus linii 180, który dowiezie nas na Elbląską. Cała podróż zajmie nam niecałe 5 godzin.
Podobne rozwiązanie szykuje też ZTM, ale jak mówi Igor Krajnow, rzecznik spółki, jest za wcześnie na zdradzanie szczegółów. - Pracujemy nad nową przeglądarką, która ułatwi życie pasażerom - potwierdza jedynie.
Pojawi się ona zarówno na stronach ZTM, jak i w telefonach komórkowych. Wszystko w ramach unijnego programu Caprice, którego budżet wynosi 180 tys. euro i który pokrywa 85 proc. wydatków związanych z wprowadzeniem nowego systemu. Podobny doskonale sprawdza się np. w Berlinie, który, jak mówią urzędnicy z ZTM, jest partnerem spółki i "wzorem do naśladowania".
Systemy ZTM i Sitkol będą zintegrowane. Informacje, które otrzymają pasażerowie, będą uwzględniały opóźnienia pociągów i autobusów, ale też remonty i objazdy.
Kolejna rewolucja czeka warszawiaków w systemie sprzedaży biletów kolejowych. - Przygotowaliśmy już aplikację, dzięki której będzie można zarezerwować bilet wraz z miejscówką - zdradza Alicja Kozłowska z Telekomunikacji Kolejowej. Obecnie trwają rozmowy z przewoźnikami, którzy mieliby włączyć się do projektu.
Dzięki temu wystarczy, że podamy numer wybranego pociągu, godzinę odjazdu oraz rodzaj miejsca (dla palących lub niepalących), zarezerwujemy bilet i zlecimy przelew pieniędzy. Przy kontroli będzie trzeba pokazać konduktorowi komunikat zwrotny, który otrzymamy po zakupie. Usługa ma być dostępna na przełomie czerwca i lipca.
- Oby ta procedura nie była zbyt skomplikowana, bo może to być prawdziwie rewolucyjna usługa - mówi Jakub Rożen, student podróżujący regularnie z Warszawy do Gdańska.
Najpewniej nie ma ich po prostu w bazie, co skutkuje tym, że po dodaniu w opcji przez
Warszawa Śródmieście zwraca puste zapytanie.
- R-9 Chełmska
- Posty: 7765
- Rejestracja: 14 gru 2005, 20:15
- Lokalizacja: Czerniaków/Rakowiec
Brawo Ja bym jechał 19/33 do Włościańskiejpolska pisze:Dowiadujemy się, że poczekamy na nie 18 minut i wsiądziemy na tym samym peronie. Wiemy też, że o godz. 20.22 wysiądziemy na Centralnym i będziemy mogli przesiąść się w jeden z sześciu tramwajów jadących w kierunku Żoliborza. Najwcześniej, bo o godz. 20.28 podjedzie "17-tka", którą dojedziemy do dawnego ronda Babka.
Stamtąd, po blisko 5-minutowym spacerze dotrzemy na przystanek Cmentarz Żydowski, by przesiąść się w autobus linii 180, który dowiezie nas na Elbląską. Cała podróż zajmie nam niecałe 5 godzin.
bury me in my favourite yellow patent leather shoes / and with a mummified cat / and a cone-like hat.
- Bastian
- Sułtan Maroka
- Posty: 36640
- Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
- Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...
Ja w ogóle zwracam uwagę, że 5-minutowy spacer z Babki do Cmentarza Żydowskiego może być co najwyżej w wykonaniu Roberta Korzeniowskiego...
[ Dodano: Wto 10 Mar, 2009 22:52 ]
[ Dodano: Wto 10 Mar, 2009 22:52 ]
Jakbyś wpisał WŁOŚCIAŃSKA to tak, a jak wpisali ELBLĄSKA, to ich wysłało na ELBLĄSKĄ, czyż nie? ;;)JacekM pisze:Brawo Ja bym jechał 19/33 do Włościańskiej
Honi soit qui mal y pense...
Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow
Sitkolem w telefonie bawię się od jakiegoś czasu, a przez to ze jest teraz rozreklamowany... cięzko było go użyć wczoraj czy dziś.
Warszawę Śródmieście i wszystkie pociagi KM i SKM ma, łączy z komunikacją ZTM. Działa, tylko brakuje jeszcze paru ułatwień i aktualizacji ZTM. ale działa
Warszawę Śródmieście i wszystkie pociagi KM i SKM ma, łączy z komunikacją ZTM. Działa, tylko brakuje jeszcze paru ułatwień i aktualizacji ZTM. ale działa
-
- Posty: 730
- Rejestracja: 11 cze 2007, 21:46