Kolej w aglomeracji warszawskiej

Moderator: JacekM

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27396
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 25 kwie 2023, 11:21

Georg pisze:
25 kwie 2023, 10:56
Emyl pisze:
25 kwie 2023, 10:49
Może 15 dopompować w szczycie do silnego? Nie wszyscy jadą na Jerozolimskie tymi pociągami przecież.
A nie lepiej tak, jak od wielu lat pisze @fik, zrobić silną 1 na Okęcie, a 15 skrócić? Silny tramwaj nad metrem nie przejdzie. Nawet w obecnych czasach.
Z punktu widzenia przesiadek z R8 to bez sensu, bo na Wolę i do M2 pociąg jedzie bezpośrednio.
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26826
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 25 kwie 2023, 11:59

Krokiet pisze:
25 kwie 2023, 10:13
Pytanie tylko w jaki sposób dalej wzmacniać tramwajowo Grójecką, skoro i tak składy często w godzinach szczytu muszą czekać w kolejce do Placu Zawiszy...
Zawiszę rozwala 11, a nie 7/9 itp. Trzeba 11 przełożyć na ONZ i Nowowiejską, gdzie jest otwarcie 2x w cyklu (do tego współbieżne z 4).

Albo trzeba podwoić 7, na przykład za cenę poźniejszego uruchomienia 25. Zamiana 7 z 1 też jest wbrew pozorom niezła - od Towarowej do Prymasa jest kawał drogi, strefy dojścia nie pokrywają, a po Ochocie jest bardzo duży ruch lokalny (wymiany na Prymasa) ktoremu numer wsjo rawno; mało też ludzi do tej Warki na Rakowcu wsiadło, więc Ochota się na kolej w drodze do M2 najwyraźniej nie rzuciła.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Gdynianin
Posty: 637
Rejestracja: 13 sie 2011, 21:32

Post autor: Gdynianin » 25 kwie 2023, 13:03

Glonojad pisze:
25 kwie 2023, 7:39
Po obsłudze Rakowca w pociągu z Warki zostało mniej, niż 50% siedzących zajęte :shock: . Niestety, ZTM nie wzmocnil tramwajow na Grójeckiej, a KM upiera się, bt RE nie stawały na Rakowcu.
Pasażerowie "zza Służewca" szukają opcji przesiadek przed Młynowem. Obecnie wydaje się pożądane, by RE stawały zarówno na Służewcu (przesiadki + mordor), Rakowcu (tramwaje), Aleje Jerozolimskie (przesiadki w S2 oraz WKD), Młynowie (M2). No i Zachodni, choć peron 9 obecnie jest chyba najmniej potrzebny na RE8 w kontekście dojazdów do pracy. Coraz częstszy jest widok, gdzie pasażerowie z innych pociągów przeskakują na S2 stojąca przy tym samym peronie na W-wa Aleje Jerozolimskie.
Na tym odcinku nie ma sensu sztucznie przyspieszać RE8, bo różnice w czasie przejazdu będą minimalne. KolMazy niestety "wiedzą lepiej"...
Glonojad pisze:
25 kwie 2023, 11:59
więc Ochota się na kolej w drodze do M2 najwyraźniej nie rzuciła.
W porannym szczycie działa to raczej w drugą stronę: pracownicy dojeżdżają do biur w rejonie Alei/Rakowca/Żwirek/Mordoru od północy i to z tych składów wywalają się ludzie. Wynika to z prostego faktu - bliżej LK8 mamy biurowce, a nie mieszkania.
Jeśli ktoś jedzie z Ochoty do biur na Daszyńskiego, nie użyje tak chętnie kolei bo musiałby się cofać przystanek tramwajem do PKP Rakowiec. Do biur w rejonie Muranowa/Dw.Gdańskiego też naturalnym wyborem jest "1", ewentualnie tramwaj+metro.

Pomijam już aspekty takie jak częstotliwość czy dziury w relacji LK8-LK20 gdy wpadnie S40 lub gdy jedzie akurat IC. Np. w porannym szczycie z Rakowca w kierunku LK20 mamy dwie ponad 20-minutowe dziury: 7:03 - 7:27, 7:56 - 8:20. Zresztą sam 7:56 ma 3 minuty postoju na peronie 9 zachodniego (po co?). Jak już ktoś jedzie zza Ochoty (aleja Krakowska) i siedzi w tramwaju to woli dojechać już do centrum czy na przesiadkę na Ochota-Ratusz niż ryzykować przesiadkę na pociąg.

Warto dodać, że teoretycznie najlepszy kurs S40 "do korporacji", o 8:12 z Rakowca, ma aż 6 minut postoju na Zachodnim. Zamiast ok. 10 minut, mamy 16 minut WRakowiec-WGłówna. Dla porównania: 10 minut jedzie "1" z Bitwy do samego Ronda Daszyńskiego, pod drzwi biurowców. Swoją drogą - jak wygląda wykorzystanie S40 w porównaniu z S3/S4?

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26826
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 25 kwie 2023, 15:55

A mimo to na S40 jeżdżą 10-członowe składy...

A co do KM - napisałem do nich wniosek. A oni na to tak:
Szanowny Panie!
Uprzejmie dziękujemy za uwagi dotyczące działalności Spółki „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o.
przekazane w skardze, która wpłynęła do Spółki KM w dniu 05 kwietnia 2023 r. Opinie naszych klientów
stanowią dla nas istotne źródło informacji, w jaki sposób powinniśmy kształtować nasze usługi.
Przedmiot skargi
1. Zmiana w rozkładzie jazdy pociągów Spółki KM na odcinku Warszawa – Radom tak, aby pociągi
przyśpieszone zatrzymywały się na stacji Warszawa Rakowiec.
2. Zestawienie pociągu w taki sposób, aby wagon przeznaczony do przewozu rowerów znajdował się zawsze
po tej samej stronie.
3. Obowiązki kierownika pociągu w stosunku do osób podróżujących z rowerem.
Wyjaśnienia
Ad. 1
Spółka KM uruchamia pociągi na liniach kolejowych będących pod zarządem spółki PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A. Ogólne zasady konstruowania rozkładu jazdy pociągów określone są w Regulaminie sieci
2022/2023 oraz Instrukcji o rozkładzie jazdy pociągów Ir-11 zarządcy infrastruktury kolejowej, tj. PKP Polskie
Linie Kolejowe S.A. Zostały one podane do wiadomości publicznej na stronie internetowej PKP PLK S.A.,
tj. www.plk-sa.pl.
Należy pamiętać, że na obszarze Województwa Mazowieckiego pociągi uruchamiane są również przez „PKP
Intercity” S.A., Szybką Kolej Miejską sp. z o.o., POLREGIO S.A. oraz Łódzką Kolej Aglomeracyjną sp. z o.o.
Rozkład jazdy pociągów jest wynikiem ustaleń pomiędzy wszystkimi użytkownikami linii kolejowych.
Zarządca infrastruktury kolejowej, tj. PKP Polskie Linie Kolejowy S.A., od 2020 r. realizuje projekt pn. „Prace
na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”
współfinansowany ze środków unijnych POIiŚ. Projekt składa się z następujących zadań:
• przebudowa 2 stacji kolejowych – Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia,
• dostosowanie układu peronowego stacji Warszawa Centralna do obowiązujących standardów PKP PLK
i TSI,
• przebudowa przystanków Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieście (zmiana na stację) i Powiśle
(zamiana na dwa nowe przystanki),
• budowa stacji kolejowej Warszawa Główna,
• przebudowa około 100 km torów oraz sieci trakcyjnej,
• budowa nowych urządzeń srk oraz centrum sterowania ruchem kolejowym w rejonie stacji Warszawa
Zachodnia i Warszawa Wschodnia,
• przebudowa tunelu średnicowego o długości ponad 1000 m dla linii podmiejskiej i dalekobieżnej,
• modernizacja 2 mostów kolejowych na Wiśle,
• budowa kilkudziesięciu nowych obiektów inżynieryjnych – wiaduktów i mostów kolejowych, przejść
podziemnych, kładek, ścian oporowych.
Zakończenie realizacji projektu jest zaplanowane na 2027 r. Ze szczegółami projektu można zapoznać
się na stronach: www.plk-sa.pl i www.stolicadobrychrelacji.pl.
Realizacja powyższych działań pozwoli m.in. na zwiększenie dostępności do podróży koleją, poprawi komfort,
niezawodność i bezpieczeństwo podróży koleją oraz umożliwi sprawne łączenie kolei i transportu miejskiego.
Prace realizowane na liniach kolejowych wymagają zmian w organizacji ruchu pociągów, co niestety
uniemożliwia dogodne kształtowania rozkładu jazdy pociągów. Spółka KM dokłada wszelkich starań, aby
w miarę możliwości technicznych, organizacyjnych i infrastrukturalnych opracować dla podróżnych jak
najbardziej optymalny rozkład.

Celem ułatwienia podróżowania w czasie utrudnień, wynikających z prowadzonych prac remontowo-
modernizacyjnych, w pociągach Spółki KM i innych przewoźników kolejowych, a także środkach

komunikacji miejskiej nadzorowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie (ZTM) wprowadzane
jest czasowe wzajemne honorowanie biletów według zasad publikowanych na bieżąco na stronie Spółki KM
www.mazowieckie.com.pl oraz na stronie ZTM www.wtp.waw.pl.
Mając na uwadze powyższe, Spółka KM nie ma możliwości uwzględnienia zaproponowanej przez Pana uwagi
dotyczącej zatrzymywania się pociągów przyspieszonych Spółki KM Radom na stacji Warszawa Rakowiec.
Zachęcamy do śledzenia strony internetowej Spółki KM, tj. www.mazowieckie.com.pl, na której umieszczane
są wszelkie informacje dotyczące aktualnego rozkładu jazdy oraz ewentualnych zmian w kursowaniu
pociągów. Zapraszamy również do obserwowania profili Spółki KM na Instagramie oraz Facebooku,
na których publikowane są przydatne dla Podróżnych informacje, w tym informacje na temat bieżących
utrudnień w ruchu pociągów.
Ad.2
Informujemy, że zgodnie z § 17 ust. 6 Regulaminu odprawy oraz przewozu osób, rzeczy i zwierząt przez
„Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. (RP-KM), Podróżny może zabrać ze sobą do pociągu jeden rower
i przewieźć go nieodpłatnie. Pasażer jest zobowiązany do nadzoru nad przewożonym rowerem. Rower
nie może utrudniać przejścia, ani narażać na szkodę osób i mienia innych Podróżnych, a także nie może
zagrażać bezpieczeństwu. Rower może być przewożony (w zależności od taboru):
• w pierwszym lub ostatnim przedsionku składu,
• w miejscu przystosowanym do przewozu rowerów,
• w przedziale dla Podróżnych z większym bagażem opatrzonym odpowiednim piktogramem.
Spółka KM nie ma możliwości uwzględnienia zaproponowanej przez Pana uwagi dotyczącej możliwości
ujednolicenia zestawienia pociągów w taki sposób, aby wagon przeznaczony do przewozu rowerów znajdował
się zawsze po tej samej stronie, ponieważ miejsce do przewozu rowerów znajduje się tylko w wagonie
sterowniczym. Wagon sterowniczy znajduje się na końcu lub na początku składu pociągu.
Ad. 3
Informujemy, że zgodnie z obowiązującymi przepisami w czasie postoju pociągu na przystanku osobowym
kierownik pociągu przebywa na peronie obserwując skład pociągu, Podróżnych wsiadających
i wysiadających oraz osoby przebywające na peronie, a także pracę konduktorów. Ponadto pracownicy
drużyny konduktorskiej przed podaniem sygnału gotowości do odjazdu upewniają się, czy nie ma przeszkód
do odjazdu. Należy zaznaczyć, że kierownik pociągu w momencie nadawania sygnału znajduje się na zewnątrz
jednostki i nie jest w stanie ocenić sytuacji panującej wewnątrz składu. Podróżni wymagający pomocy
podczas przejazdu pociągiem, powinni niezwłocznie zgłosić pracownikom drużyny konduktorskiej taką
potrzebę. W takiej sytuacji pracownicy drużyny konduktorskiej są zobowiązani do podjęcia właściwych
działań.
Jednocześnie informujemy, że zgodnie z § 44 ust. 5 Taryfy Przewozowej Kolei Mazowieckich (TP-KM) rower
nie może utrudniać przejścia, ani narażać na szkodę osób i mienia innych Podróżnych oraz nie może zagrażać
bezpieczeństwu. Tym samym rower należy przewozić wyłącznie w miejscu do tego przeznaczonym.
Zdajemy sobie sprawę, że troska o wizerunek Spółki KM w oczach naszych Pasażerów spoczywa
na naszych pracownikach. Wszelkie sugestie naszych Podróżnych są dla nas ważnymi wskazówkami,
niezbędnymi do wyeliminowania pojawiających się ewentualnie nieprawidłowości. Dlatego też pracownicy
bezpośrednio związani z obsługą Podróżnych przechodzą liczne szkolenia związane z profesjonalną obsługą
klienta. Uczulani są przez swoich bezpośrednich przełożonych, na to jak ważna jest otwarta postawa, kontakt
z Podróżnymi i natychmiastowa reakcja na wszystkie zgłaszane przez Pasażerów nieprawidłowości.
W przypadku udowodnionego niedopełnienia, bądź niewłaściwego wykonywania powierzonych obowiązków,
w stosunku do winnych wyciągane są konsekwencje służbowe.
Jeszcze raz dziękujemy za zgłoszone przez Pana uwagi i jednocześnie serdecznie przepraszamy
za zaistniałe niedogodności. Zapewniamy, że dołożymy możliwych starań, aby oferta Spółki KM w pełni Pana
satysfakcjonowała.
Ilość tekstu imponująca, ale treści za wiele nie ma, może poza punktem trzecim (choć tutaj tez nie było odpowiedzi na pytanie, czy zaczekają na mnie, jesli z rowerem będę na drugi koniec peronu szedł).
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Paweł D.
Posty: 5271
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 25 kwie 2023, 19:04

Pierdu, pierdu. W czasie podawania sygnału odjazdu kierownik zwykle jest w środku składu bo inaczej zostanie na peronie.

Stary Pingwin
Posty: 5814
Rejestracja: 11 lis 2009, 11:48

Post autor: Stary Pingwin » 25 kwie 2023, 22:01

Glonojad pisze:
25 kwie 2023, 7:39
Po obsłudze Rakowca w pociągu z Warki zostało mniej, niż 50% siedzących zajęte :shock: . Niestety, ZTM nie wzmocnil tramwajow na Grójeckiej, a KM upiera się, bt RE nie stawały na Rakowcu.
Jeżeli to była niedziela, to (być może) mieszkańcy okolic Rakowca wracali z domów do mieszkań.
miłośnik 13N

Andrzej
Posty: 1519
Rejestracja: 15 gru 2005, 22:11

Post autor: Andrzej » 26 kwie 2023, 7:59

Typowa odpowiedź kolejowego betonu. Nie da się, nie można, nie ma możliwości.
***
Ja bym poszedł dalej. Dopóki na każdej jednej zwykłej stacji pociągi KM (same lub w koordynacji z SKM) nie zapewnią regularnych kursów najrzadziej co kwadrans to nie może być czegoś takiego jak pociągi przyśpieszone KM. Najpierw trzeba zapewnić podstawową przyzwoitą obsługę wszystkich stacji (w granicach wspólnego biletu), a potem dopiero robić produkt premium jako ofertę uzupełniającą.

Awatar użytkownika
kveld
Posty: 1852
Rejestracja: 28 lut 2007, 8:59
Lokalizacja: Marki

Post autor: kveld » 26 kwie 2023, 8:24

Andrzej pisze:Typowa odpowiedź kolejowego betonu. Nie da się, nie można, nie ma możliwości.
***
Ja bym poszedł dalej. Dopóki na każdej jednej zwykłej stacji pociągi KM (same lub w koordynacji z SKM) nie zapewnią regularnych kursów najrzadziej co kwadrans to nie może być czegoś takiego jak pociągi przyśpieszone KM. Najpierw trzeba zapewnić podstawową przyzwoitą obsługę wszystkich stacji (w granicach wspólnego biletu), a potem dopiero robić produkt premium jako ofertę uzupełniającą.
Hahaha, idea szczytna, ale wymagałaby koordynacji zasad co najmniej trzech podmiotów podlegających zwierzchnictwu politycznemu o rozbieżnych celach i poglądach. Szerokiej drogi :)





Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27396
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 26 kwie 2023, 8:45

Andrzej pisze:
26 kwie 2023, 7:59
Ja bym poszedł dalej. Dopóki na każdej jednej zwykłej stacji pociągi KM (same lub w koordynacji z SKM) nie zapewnią regularnych kursów najrzadziej co kwadrans to nie może być czegoś takiego jak pociągi przyśpieszone KM. Najpierw trzeba zapewnić podstawową przyzwoitą obsługę wszystkich stacji (w granicach wspólnego biletu), a potem dopiero robić produkt premium jako ofertę uzupełniającą.
Pomyliło ci się: usługa premium to jest obsługa Woli Grzybowskiej i Bród Warszawskich, gdzie zatłoczone pociągi zatrzymują się tylko po to, aby klapnąć drzwiami, a usługa podstawowa to połączenie ośrodków miejskich i dużych wsi. Już widzę, jak ludzie z Siedlec jadą połowę dłużej do Warszawy, bo w Koszewnicy nie ma cyklu 15 minut, przecież to absurd.
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Paweł D.
Posty: 5271
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 26 kwie 2023, 9:13

KM jest zakochane w pociągach przyspieszonych. 19141. Ostatnio skrócony do Sochaczewa, czas przejazdu zbliżony do osobowego (krzyżowanie z IC), zapełnienie tak 60% miejsc siedzących. Aż się prosi aby zagęścić nim normalną siatkę połączeń. Ale chyba jeździ nim jakiś ważny kolejarz bo ciągle jest w rozkładzie.
PS. Podobno PLK samo ułożyło rozkłady wakacyjno-średnicowo-zamknięciowe i wysłało do konsultacji. Ciekawe co z tego wyniknie.... Zastanawiam się czy nie wyciągnąć tego projektu od PLK, ale pewnie powiedzą, że to póki co wewnętrzna korespondencja.

Gdynianin
Posty: 637
Rejestracja: 13 sie 2011, 21:32

Post autor: Gdynianin » 26 kwie 2023, 9:30

fik pisze:
26 kwie 2023, 8:45
Już widzę, jak ludzie z Siedlec jadą połowę dłużej do Warszawy, bo w Koszewnicy nie ma cyklu 15 minut, przecież to absurd.
RE mają taki priorytet, że na ten moment to przyspieszony z Siedlec o 5:10 kończy na Wschodniej (Łuków - Warszawa Wschodnia), a jadący 1,5x dłużej osobowy o 5:30 dojeżdża do centrum (Śródmieście-Zachodnia-Sochaczew). Dobrze, że chociaż Łukowianka po 6 dojeżdża na Centralny.

A Radomiak z Piaseczna do Gdańskiej jedzie tylko 2 minuty dłużej niż SKM. Nie zatrzyma się w Alejach, ale za to 3 minuty poczeka na peronie 9.

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27396
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 26 kwie 2023, 9:48

Paweł D. pisze:
26 kwie 2023, 9:13
KM jest zakochane w pociągach przyspieszonych.
Zakochane? Oferta pociągów przyspieszonych jest, nie da się ukryć, kompletnie żenująca i nieadekwatna do przemieszczeń występujących w sieci. Pociągów jest bardzo, ale to bardzo, mało i w większości przypadków mają zbyt dużo postojów.
Gdynianin pisze:
26 kwie 2023, 9:30
A Radomiak z Piaseczna do Gdańskiej jedzie tylko 2 minuty dłużej niż SKM. Nie zatrzyma się w Alejach, ale za to 3 minuty poczeka na peronie 9.
Pociągi przyspieszone powinny dawać odzysk przede wszystkim w najdłuższych relacjach, a niekoniecznie wewnątrz aglomeracji - choć uważam, że te pięć minut z Piaseczna do Warszawy to też wartość nie do pogardzenia, zwłaszcza że zapewne w warunkach normalnych byłoby do urwania więcej. W dalszych relacjach różnica w czasie jazdy sięga 30-50% nawet przy dość szczodrej polityce postojów obecnie stosowanej w KM.
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Paweł D.
Posty: 5271
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 26 kwie 2023, 10:43

A najciekawsze jest to, że KM chyba nie dysponuje (albo to olewa) wiedzą, gdzie są największe potoki. Bo niby zapyziały przystanek osobowy, a potrafi wysiąść 30-40 osób. Ale przyśpieszone to tylko chyba na stacjach mogą mieć postój. Wg KM.

Awatar użytkownika
fik
Naczelne Chamidło
Posty: 27396
Rejestracja: 10 gru 2005, 12:34
Lokalizacja: so wait for me at niemandswasser

Post autor: fik » 26 kwie 2023, 11:15

Przecież pociągi przyspieszone KM zatrzymują się na wielu przystanków osobowych: Toruńska, Pomiechówek, Gołotczyzna, Halinów, Cegłów, Kotuń, Zalesie Górne; doprawdy nie wiem, jaka jest twoja teza, ale szczytowe wymiany rzędu 30-40 osób przy pociągach o pojemności do 1200 osób to nie jest specjalnie imponujący wynik też.
and I ask my masks and I:
surely we are living in a dream?

Paweł D.
Posty: 5271
Rejestracja: 21 sie 2006, 23:50
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Paweł D. » 26 kwie 2023, 11:22

Akurat chodziło mi o linię R3.
Jeżeli po wyjściu tych 30 osób pociąg w zasadzie pustoszeje, to też daje do myślenia.
Co z tego że pociąg ma 1200 miejsc jak po kolejnych cięciach w rozkładach jeździ nim co raz mniej osób...

ODPOWIEDZ