Strona 1 z 9
Rewitalizacja Chłodnej i "Dzikiego Zachodu"
: 11 cze 2008, 1:13
autor: MeWa
Konny tramwaj po 142 latach
Rafał Jabłoński 10-06-2008, ostatnia aktualizacja 10-06-2008 22:33
Na Chłodnej pojawi się szynowy tramwaj konny. W sobotę – tylko do oglądania, w niedzielę będzie się można nim przejechać.
Prezentacja tego wehikułu odbędzie się w ramach Jarmarku na Kercelaku – imprezy promocyjno-sentymentalnej.
Ponad 1,5-hektarowy Kercelak powstał w roku 1867, rok po pojawieniu się tramwaju konnego w Warszawie. Nazwę wziął od placów wykupionych na miejskie targowisko od Józefa Kercelego. Centrum bazaru było w miejscu dzisiejszego skrzyżowania al. Solidarności z Okopową. Po wojnie to kultowe miejsce w zasadzie nie zostało odtworzone.
Pojazd, który będzie można podziwiać w weekend, to wierna replika wagonu, wykonana przez Juliusza i Tomasza Siudzińskich. Tramwaj ma zmienione niektóre elementy zawieszenia w stosunku do oryginału sprzed 142 lat, co poprawia bezpieczeństwo jazdy, choć u niektórych miłośników starych pojazdów budzi wątpliwości. Dwukonny „napęd” zapewnia mu stajnia z Wilanowa.
Jedyne tory nadające się do jazdy takim tramwajem znajdują się na Chłodnej, między Żelazną a budynkiem straży pożarnej. Ten 400-metrowy odcinek jest mocno sfatygowany; w jednym miejscu była nawet przerwa spowodowana przez bombę lotniczą. Całą trasę jednak sprawdzono i postanowiono dosztukować brakujące kilka metrów. Najprawdopodobniej w niedzielę odbędzie się pierwszy, próbny kurs. Oczywiście po zamknięciu ulicy, bo taka jazda jest niebezpieczna – tramwaj porusza się z prędkością od 5 do 7 kilometrów na godzinę!
Tramwaje Warszawskie posiadają dwa drogowe omnibusy konne: odrestaurowany wagon pochodzący z Zamościa oraz kolejną replikę wykonaną przez Juliusza Siudzińskiego. Zainteresowanych budową kopii tramwajów kierujemy pod adres e-mailowy:
biuro@automuzeum.org.
Źródło : Życie Warszawy
: 11 cze 2008, 9:24
autor: Dennis
Nareszcie
Od zawsze widział mi się ten tramwaj właśnie tam (podobnie, jak nie widziały mi się omnibusy konne np. na Długiej)
Szkoda tylko, że nie zdecydowano się na renowację torowiska wzdłuż całego odcinka ulicy Chłodnej.
: 11 cze 2008, 13:32
autor: jasiu
właśnie, 400m toru to jednak ciut mało...
: 12 cze 2008, 10:38
autor: JaBaal
A czy to jest odcinek "szerokotorowy" (wg przedwojennego rozstawu)?
: 12 cze 2008, 10:41
autor: Dennis
Tak, 1524 mm.
: 12 cze 2008, 12:29
autor: ziomal
Pierwszy krok w odbudowie klimatu- piknik i omnibus...
: 12 cze 2008, 17:43
autor: MisiekK
Dennis pisze:Nareszcie
Od zawsze widział mi się ten tramwaj właśnie tam (podobnie, jak nie widziały mi się omnibusy konne np. na Długiej)
Szkoda tylko, że nie zdecydowano się na renowację torowiska wzdłuż całego odcinka ulicy Chłodnej.
Lepiej wydać kupę kasy na konne badziewie niż umozliwić przejazd wagonom elektrycznym, które Chłodną kursowały o 20 lat dłużej i to one stanowiły klimat tej ulicy??
: 12 cze 2008, 18:23
autor: SławekM
No ale bez przekucia torów nie da rady puścić zwykłego tramwaju
: 12 cze 2008, 20:48
autor: piotram
MisiekK pisze:
Lepiej wydać kupę kasy na konne badziewie niż umozliwić przejazd wagonom elektrycznym, które Chłodną kursowały o 20 lat dłużej i to one stanowiły klimat tej ulicy??
Weź, szkoda gadac, przeciez oni planują zweżenie ulicy, tak jak Nowego Światu i pętlę dla konki pod Daewoo tower.
: 12 cze 2008, 22:59
autor: jasiu
1525 mm, jeśli wierzyć monografii z 1998...
: 13 cze 2008, 10:11
autor: MisiekK
solaris8315 pisze:No ale bez przekucia torów nie da rady puścić zwykłego tramwaju
Projekt przebudowy Chłodnej zawiera przebudowę całej ulicy. Oznacza to, że torowisko będzie kładzione od nowa. Nie jest więc problemem zmiana rozstawu torów.
: 13 cze 2008, 10:51
autor: Dennis
MisiekK pisze:Lepiej wydać kupę kasy na konne badziewie niż umozliwić przejazd wagonom elektrycznym, które Chłodną kursowały o 20 lat dłużej i to one stanowiły klimat tej ulicy??
Nie lepiej zapewne. Ale o planowanej przebudowie Chłodnej nic nie wiem, a nawet gdybym wiedział, to nie oczekiwałbym jej w najbliższej pięciolatce. Poza tym samo naprawienie torów o rozstawie 1525 i umożliwienie kursowania tamtędy tramwajom konnym to koszt wielokrotnie niższy od zrobienia na nowo całej ulicy, z zupełnie nowym torowiskiem tramwajowym, odwodnieniem, podbudową i nawierzchnią.
: 13 cze 2008, 11:54
autor: MisiekK
Dennis pisze:Nie lepiej zapewne. Ale o planowanej przebudowie Chłodnej nic nie wiem, a nawet gdybym wiedział, to nie oczekiwałbym jej w najbliższej pięciolatce.
Jest już gotowy projekt przbudowy przegłosowany przez Radę Warszawy - warto się interesować, co się w mieście dzieje. Gazety o 'rewitalizacji Chłodnej' trąbią od 2 lat.
Dennis pisze:Poza tym samo naprawienie torów o rozstawie 1525 i umożliwienie kursowania tamtędy tramwajom konnym to koszt wielokrotnie niższy od zrobienia na nowo całej ulicy, z zupełnie nowym torowiskiem tramwajowym, odwodnieniem, podbudową i nawierzchnią.
O weekendowym incydencie nie mówię, tylko o polityce tworzenia pseudohistorii w naszym mieście. Po pierwsze pan konstruktor za darmo tego cuda nie odda, a po drugie budowa nowego torowiska pod konie, będzie tak samo kosztowna jak pod tramwaj elektryczny.
: 13 cze 2008, 12:30
autor: Glonojad
MisiekK pisze: a po drugie budowa nowego torowiska pod konie, będzie tak samo kosztowna jak pod tramwaj elektryczny.
Pomıjajac ww. kwestıe zasadnosci, powyzsze jest jednak po prostu nieprawda.
Tramwaj konny nie wymaga zailania (czyli: sıeci, slupow, kabli zasilajacych, ew. rozbudowy podsdtacji); moze miec duzo lzejsze, albo starouzyteczne (juz tam lezace) szyny i moga byc one ulozone bezposrednio na podbudowie pod kostke - to wynika z nizszych naciskow na os oraz nizszej predkosci. Sam wagon jest duzo lzejszy i mozna go tam spokojnie czyms dowıezc, wiec nie ma potrzeby budowy dodatkowych, kosztownych w eksploatacji i spowalnıajacych ruch liniowy wezlow rozjazdowych, o koniecznosci dobudowania jakıegos podlaczenia do tejze sieci liniowej nie wspominajac.
Petla moze miec tez duzo mnıejszy promien luku, a wiec sıe tam zmiesci po prostu.
Zatem nie tylko budowa, ale i eksploatacja i utrzymanıe tego ogryzka jako konnego beda duzo nizsze. Utrzymywanıe pol kılometra dwutorowego torowiska tramwaju elektrycznego, do jezdzenia tylko zabytkiem w wakacyjne weekendy to bylaby chyba jeszcze wieksza bzdura.
: 13 cze 2008, 14:00
autor: MeWa
inż. Glonojad pisze:Zatem nie tylko budowa, ale i eksploatacja i utrzymanıe tego ogryzka jako konnego beda duzo nizsze. Utrzymywanıe pol kılometra dwutorowego torowiska tramwaju elektrycznego, do jezdzenia tylko zabytkiem w wakacyjne weekendy to bylaby chyba jeszcze wieksza bzdura.
Zreszą skoro nie udało się jeszcze z Przyokopową...