Strona 1 z 9

Rewitalizacja Chłodnej i "Dzikiego Zachodu"

: 11 cze 2008, 1:13
autor: MeWa
Obrazek
Konny tramwaj po 142 latach
Rafał Jabłoński 10-06-2008, ostatnia aktualizacja 10-06-2008 22:33

Na Chłodnej pojawi się szynowy tramwaj konny. W sobotę – tylko do oglądania, w niedzielę będzie się można nim przejechać.


Prezentacja tego wehikułu odbędzie się w ramach Jarmarku na Kercelaku – imprezy promocyjno-sentymentalnej.

Ponad 1,5-hektarowy Kercelak powstał w roku 1867, rok po pojawieniu się tramwaju konnego w Warszawie. Nazwę wziął od placów wykupionych na miejskie targowisko od Józefa Kercelego. Centrum bazaru było w miejscu dzisiejszego skrzyżowania al. Solidarności z Okopową. Po wojnie to kultowe miejsce w zasadzie nie zostało odtworzone.

Pojazd, który będzie można podziwiać w weekend, to wierna replika wagonu, wykonana przez Juliusza i Tomasza Siudzińskich. Tramwaj ma zmienione niektóre elementy zawieszenia w stosunku do oryginału sprzed 142 lat, co poprawia bezpieczeństwo jazdy, choć u niektórych miłośników starych pojazdów budzi wątpliwości. Dwukonny „napęd” zapewnia mu stajnia z Wilanowa.

Jedyne tory nadające się do jazdy takim tramwajem znajdują się na Chłodnej, między Żelazną a budynkiem straży pożarnej. Ten 400-metrowy odcinek jest mocno sfatygowany; w jednym miejscu była nawet przerwa spowodowana przez bombę lotniczą. Całą trasę jednak sprawdzono i postanowiono dosztukować brakujące kilka metrów. Najprawdopodobniej w niedzielę odbędzie się pierwszy, próbny kurs. Oczywiście po zamknięciu ulicy, bo taka jazda jest niebezpieczna – tramwaj porusza się z prędkością od 5 do 7 kilometrów na godzinę!

Tramwaje Warszawskie posiadają dwa drogowe omnibusy konne: odrestaurowany wagon pochodzący z Zamościa oraz kolejną replikę wykonaną przez Juliusza Siudzińskiego. Zainteresowanych budową kopii tramwajów kierujemy pod adres e-mailowy: biuro@automuzeum.org.

Źródło : Życie Warszawy

: 11 cze 2008, 9:24
autor: Dennis
Nareszcie :!: =D> Od zawsze widział mi się ten tramwaj właśnie tam (podobnie, jak nie widziały mi się omnibusy konne np. na Długiej) :-$ Szkoda tylko, że nie zdecydowano się na renowację torowiska wzdłuż całego odcinka ulicy Chłodnej.

: 11 cze 2008, 13:32
autor: jasiu
właśnie, 400m toru to jednak ciut mało...

: 12 cze 2008, 10:38
autor: JaBaal
A czy to jest odcinek "szerokotorowy" (wg przedwojennego rozstawu)?

: 12 cze 2008, 10:41
autor: Dennis
Tak, 1524 mm.

: 12 cze 2008, 12:29
autor: ziomal
Pierwszy krok w odbudowie klimatu- piknik i omnibus...

: 12 cze 2008, 17:43
autor: MisiekK
Dennis pisze:Nareszcie :!: =D> Od zawsze widział mi się ten tramwaj właśnie tam (podobnie, jak nie widziały mi się omnibusy konne np. na Długiej) :-$ Szkoda tylko, że nie zdecydowano się na renowację torowiska wzdłuż całego odcinka ulicy Chłodnej.
Lepiej wydać kupę kasy na konne badziewie niż umozliwić przejazd wagonom elektrycznym, które Chłodną kursowały o 20 lat dłużej i to one stanowiły klimat tej ulicy??

: 12 cze 2008, 18:23
autor: SławekM
No ale bez przekucia torów nie da rady puścić zwykłego tramwaju ;)

: 12 cze 2008, 20:48
autor: piotram
MisiekK pisze: Lepiej wydać kupę kasy na konne badziewie niż umozliwić przejazd wagonom elektrycznym, które Chłodną kursowały o 20 lat dłużej i to one stanowiły klimat tej ulicy??
Weź, szkoda gadac, przeciez oni planują zweżenie ulicy, tak jak Nowego Światu i pętlę dla konki pod Daewoo tower. #-o

: 12 cze 2008, 22:59
autor: jasiu
1525 mm, jeśli wierzyć monografii z 1998...

: 13 cze 2008, 10:11
autor: MisiekK
solaris8315 pisze:No ale bez przekucia torów nie da rady puścić zwykłego tramwaju ;)
Projekt przebudowy Chłodnej zawiera przebudowę całej ulicy. Oznacza to, że torowisko będzie kładzione od nowa. Nie jest więc problemem zmiana rozstawu torów.

: 13 cze 2008, 10:51
autor: Dennis
MisiekK pisze:Lepiej wydać kupę kasy na konne badziewie niż umozliwić przejazd wagonom elektrycznym, które Chłodną kursowały o 20 lat dłużej i to one stanowiły klimat tej ulicy??
Nie lepiej zapewne. Ale o planowanej przebudowie Chłodnej nic nie wiem, a nawet gdybym wiedział, to nie oczekiwałbym jej w najbliższej pięciolatce. Poza tym samo naprawienie torów o rozstawie 1525 i umożliwienie kursowania tamtędy tramwajom konnym to koszt wielokrotnie niższy od zrobienia na nowo całej ulicy, z zupełnie nowym torowiskiem tramwajowym, odwodnieniem, podbudową i nawierzchnią.

: 13 cze 2008, 11:54
autor: MisiekK
Dennis pisze:Nie lepiej zapewne. Ale o planowanej przebudowie Chłodnej nic nie wiem, a nawet gdybym wiedział, to nie oczekiwałbym jej w najbliższej pięciolatce.
Jest już gotowy projekt przbudowy przegłosowany przez Radę Warszawy - warto się interesować, co się w mieście dzieje. Gazety o 'rewitalizacji Chłodnej' trąbią od 2 lat.
Dennis pisze:Poza tym samo naprawienie torów o rozstawie 1525 i umożliwienie kursowania tamtędy tramwajom konnym to koszt wielokrotnie niższy od zrobienia na nowo całej ulicy, z zupełnie nowym torowiskiem tramwajowym, odwodnieniem, podbudową i nawierzchnią.
O weekendowym incydencie nie mówię, tylko o polityce tworzenia pseudohistorii w naszym mieście. Po pierwsze pan konstruktor za darmo tego cuda nie odda, a po drugie budowa nowego torowiska pod konie, będzie tak samo kosztowna jak pod tramwaj elektryczny.

: 13 cze 2008, 12:30
autor: Glonojad
MisiekK pisze: a po drugie budowa nowego torowiska pod konie, będzie tak samo kosztowna jak pod tramwaj elektryczny.
Pomıjajac ww. kwestıe zasadnosci, powyzsze jest jednak po prostu nieprawda.

Tramwaj konny nie wymaga zailania (czyli: sıeci, slupow, kabli zasilajacych, ew. rozbudowy podsdtacji); moze miec duzo lzejsze, albo starouzyteczne (juz tam lezace) szyny i moga byc one ulozone bezposrednio na podbudowie pod kostke - to wynika z nizszych naciskow na os oraz nizszej predkosci. Sam wagon jest duzo lzejszy i mozna go tam spokojnie czyms dowıezc, wiec nie ma potrzeby budowy dodatkowych, kosztownych w eksploatacji i spowalnıajacych ruch liniowy wezlow rozjazdowych, o koniecznosci dobudowania jakıegos podlaczenia do tejze sieci liniowej nie wspominajac.
Petla moze miec tez duzo mnıejszy promien luku, a wiec sıe tam zmiesci po prostu.

Zatem nie tylko budowa, ale i eksploatacja i utrzymanıe tego ogryzka jako konnego beda duzo nizsze. Utrzymywanıe pol kılometra dwutorowego torowiska tramwaju elektrycznego, do jezdzenia tylko zabytkiem w wakacyjne weekendy to bylaby chyba jeszcze wieksza bzdura.

: 13 cze 2008, 14:00
autor: MeWa
inż. Glonojad pisze:Zatem nie tylko budowa, ale i eksploatacja i utrzymanıe tego ogryzka jako konnego beda duzo nizsze. Utrzymywanıe pol kılometra dwutorowego torowiska tramwaju elektrycznego, do jezdzenia tylko zabytkiem w wakacyjne weekendy to bylaby chyba jeszcze wieksza bzdura.
Zreszą skoro nie udało się jeszcze z Przyokopową...