http://www.polskatimes.pl/warszawa/fakt ... l#pz_49662
Ciekawy, nie? Szkoda że autor zapomniał się podpisać
2009-11-20 10:38:13, aktualizacja: 2009-11-20 11:51:53
Najpierw była Tatra. Dlaczego? Bo aby mógł powstać najpopularniejszy przez całe dekady model warszawskiego tramwaju 13N, trzeba było sięgnąć po pomoc do naszych południowych sąsiadów.
W latach 50. w Czechosłowacji produkowano w CKD Tatra Smichov szybkobieżne tramwaje T13 zbudowane na podstawie licencji zakupionej od amerykańskiej firmy Westighouse. A kiedy w Polsce rozpoczęto przygotowania do produkcji tramwaju szybkobieżnego, okazało się, że trudności projektowe i niemożność skonstruowania w krótkim czasie skomplikowanej aparatury elektrycznej uniemożliwiają wszczęcie czysto rodzimej produkcji. Zadecydowano więc o zakupie wagonów w Czecho- słowacji.
W styczniu 1956 r. do Warszawy dotarły dwa tramwaje typu T13, które wpisano na stan zajezdni Wola. Pierwszy kurs odbył się na linii 21 (Żerań FSO - Zoo). Niedługo po uruchomieniu wagon o numerze 502 pojechał do Konstalu, a następnie do Centralnego Biura Konstrukcyjnego PTK w Poznaniu, gdzie został dokładnie "przebadany", dzięki czemu łatwiej było skonstruować jego polski odpowiednik - 13N. Po tym zabiegu 502 powrócił do Warszawy. Wagony Tatra kursowały najczęściej na liniach 27, 28 i 31.
W 1959 r. wagon 502 (po przejechaniu około 120 tys. km) został wycofany z linii i stał się magazynem części zamiennych dla drugiego - 501.
Okazało się znów, że polski przemysł nie będzie w stanie szybko uruchomić produkcji odpowiedniej aparatury trakcyjnej, stąd zdecydowano się na zakup tejże w Belgii. W czerwcu 1957 r. podpisano kontrakt z belgijską firmą ACEC na zakup 25 kompletów aparatury. Przeprojektowany tramwaj otrzymał oznaczenie 13N i został wdrożony do produkcji.
W lipcu 1959 r. powstał pierwszy prototyp, a w październiku drugi. Początkowo wagony były bardzo awaryjne i dopiero pod koniec lat 60. udało się uzyskać w miarę niezawodny tramwaj szybkobieżny.
W sumie w latach 1959-1969 wyprodukowano dla Warszawy 838 wagonów typu 13N. Były przydzielane do wszystkich zajezdni w Warszawie - najszybciej zapełniły zajezdnię R4 Żoliborz.
A teraz 13N, zwany potocznie wyjcem albo parówką, ustępuje miejsca PESIE 805N.
A teraz otwórzmy tramwar, podstronę o Tatrze T1 - http://tramwar2.republika.pl/twt1.html, a potem rzućmy okiem na przedostatni akapit podstrony o genezie polskich tramwajów szybkobieżnych - http://tramwar.republika.pl/twszybko.html.
Fajne, co?
(do modów - jeśli uważacie że gdzieś jest lepsze miejsce dla tego posta, to go przenieście)