Co w miejscu FSO?

Moderatorzy: Poc Vocem, Dantte

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36835
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 24 lut 2011, 10:02

http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,95 ... aniu_.html
Koniec FSO: Co się stanie z gruntami na Żeraniu?
Michał Wojtczuk
2011-02-24, ostatnia aktualizacja 2011-02-23 22:42


Obrazek

W środę z linii produkcyjnej w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu zjechał ostatni samochód. - Pogódźmy się z tym. Przemysł w stolicy znika, takie są prawa rynku. Pora pomyśleć, jak wykorzystać ten teren - radzi dr Ireneusz Grochowski, ekspert rozwoju lokalnego

Na początku lutego w zakładach FSO świętowano wyprodukowanie 100-tysięcznego egzemplarza chevroleta aveo. Nie było wielkiej fety, bo było to już jedno z ostatnich aut zmontowanych w tej fabryce. Na kolejne nie ma zamówień. Do końca miesiąca pracę straci 1,2 tys. osób, do czerwca - kolejne 450. Pozostanie już tylko ok. stu pracowników pełniących funkcję kustoszy zahibernowanej fabryki, na wypadek gdyby ktoś znalazł dla niej jakieś zlecenie.

- To pewnie zabrzmi źle z powodów sentymentalnych, ale prawda jest taka, że FSO zniknie. Współczuję ludziom, którzy 40 lat pracowali w tym zakładzie, ale to już koniec. Pytanie, co tam powstanie po tej fabryce - mówi dr Mirosław Grochowski, z Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego.

Zakłady FSO zajmują 110 hektarów przy ul. Jagiellońskiej. - Do prowadzenia działalności operacyjnej potrzebujemy połowy tego terenu. Obecnie trwają analizy zmierzające do ustalenia, które grunty będą sprzedawane, a które dzierżawione - mówił niedawno w rozmowie z Polską Agencją Prasową Roman Bugaj, rzecznik FSO.

W studium zagospodarowania miasta tereny FSO przeznaczone są na przemysł. Wprowadzenie na tereny fabryki samochodowej nowych funkcji wymagałoby zmiany studium, ratusz powinien też przyjąć nowy plan zagospodarowania, żeby kontrolować procesy przekształcania tego rejonu.

- Miasta się zmieniają, to proces ciągły. Już kilkanaście lat temu Warszawa przestała się rozwijać na podstawie przemysłu. Deindustrializacja (chyba dezindustralizacja? - B.) powoduje konieczność planowego zagospodarowanie terenów poprzemysłowych by je przywrócić miastu. To jeden z kluczowych trendów na świecie - przekonuje dr Grochowski.

W Warszawie od lat gwałtownie spada zatrudnienie w przemyśle. Jedna po drugiej zamykane są fabryki. Na miejscu zakładów Unitra-CEMI na Służewcu powstała Galeria Mokotów, na działce po zburzonych budynkach Bumaru-Waryński przy ul. Kolejowej hiszpański deweloper buduje duże osiedle, domy i biura powstaną na miejscu rozebranych hal fabryki ViS przy Kasprzaka, mieszkania rosną lub będą budowane na miejscu zakładów Zremb i - nomen omen FSO - na Żoliborzu Południowym. Zburzone zostało Przemysłowe Centrum Optyki przy Ostrobramskiej i budynki Browarów Warszawskich przy Grzybowskiej (tu będą kolejne osiedla), na miejscu fabryki żarówek im. Róży Luksemburg przy Przyokopowej będą biura. Trwają dyskusje, czy nowe dzielnice mieszkaniowe mają powstać na kilkudziesięciu hektarach po dawnej fabryce traktorów w Ursusie i w dawnej strefie ochronnej huty ArcelorMittal Warszawa na Bielanach.

Wiele z tych fabryk zamknięto, bo były projektowane według socjalistycznych wzorców. Zajmowały ogromne tereny. Dziś najczęściej podzespoły sprowadza się z innych zakładów i mało która fabryka potrzebuje tak dużo ziemi . Nikogo nie stać na płacenie ogromnych sum za użytkowanie wieczyste gruntów w stolicy, gdy taniej jest importować półprodukty.

- Należy odejść od przemysłowej funkcji terenu FSO - stawia tezę dr Grochowski. Przekonuje, że to rejon położony dość blisko centrum, w dobrej ekspozycji, z widokiem na panoramę miasta. - To dobre miejsce na ważne dla miasta funkcje. Można sobie tu wyobrazić jakieś ponaddzielnicowe centrum handlowo-usługowo-biurowe. Tylko błagam, nie jakąś banalną galerię handlową. To może być też dobre miejsce na park technologiczny, lokalizacja pod niektórymi względami jest lepsza niż na Siekierkach. Choćby dlatego, że tam już jest tramwaj, a na Siekierkach jest tylko w planach. Popatrzmy na ten teren jak na szklankę w połowie pełną, z punktu widzenia otwierających się możliwości - radzi.

Jakub Waclawek, prezes oddziału SARP jest jednak sceptyczny: - Nie zmieniałbym przemysłowego przeznaczenia terenów na Żeraniu - mówi.

Ale Grochowski przekonuje, że już pora, by w sprawie przyszłości gruntów na Żeraniu rozpocząć dyskusję społeczną.
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

ness
Posty: 1030
Rejestracja: 13 lut 2007, 20:19
Lokalizacja: pro-Q3dm6

Post autor: ness » 24 lut 2011, 13:34

Imho pozbywanie sie przemyslu do konca a przynajmniej wywalanie terenow pod to przeznaczonych to strzal w kolano.
Znam troche firm ktore z produkcja przenosza sie pod warszawe (czyli w wawie nie placa podatkow), a raczej nie zrobily tego z takie powodu ze lepiej miec zaklad w czosnowie niz na takim zeraniu.
Szczegolnie jesli chodzi np o farmacje czy przemysl maszynowy/mechanike precyzyjna ktora syfu naokolo nie robi, glosna tez nie jest.

Wbrew pozorom duzo takich terenow jak zeran w wawie nie ma.
Brak sasiedztwa obiektow mieszkaniowych (czyt. protestow) poza mala enklawa sliwicami, dostep do kolei, niezle skomunikowanie.
Powinno to zostac jako teren przemyslowy w mzpz.

Szczegolnie ze zaraz pewnie zabuduja cale tereny zakladow ursusa i zaczyna sie zabudowa odolan czy targowka przemyslowego.

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36835
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 24 lut 2011, 14:00

ness pisze:Szczegolnie jesli chodzi np o farmacje czy przemysl maszynowy/mechanike precyzyjna ktora syfu naokolo nie robi
Kiedyś ty ostatnio był pół kilometra od Polfy?

Moim zdaniem wielki przemysł w wielkich miastach nie ma racji bytu na dłuższą metę (koszty pracy!).
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

ness
Posty: 1030
Rejestracja: 13 lut 2007, 20:19
Lokalizacja: pro-Q3dm6

Post autor: ness » 24 lut 2011, 14:10

A co rozumiesz jako przemysl?
Srubexy i drutexy, walcownie koksownie?

To Ci napisalem farmacja, jakas mechanika, elektronika.
Tutaj koszty pracy to mala czesc, bardziej od niskich kosztow pracy liczy sie dostep do wykwalfikowanej kadry ktorej na jakiejs wsi pod zurominem sie nie znajdzie.
Wiec tam sie oni nie przeniosa.
Przeniosa sie pod warszawe i tam tez beda placic podatki (CIT) ktore to ztcp sa dla miasta glownym zrodlem kasy.

Jesli wierzysz ze nowoczesna gospodarka = 100% uslug to gratuluje dalekowzrocznosci.
Ja cie ostrzyge za 100 zl ty mi sprzedasz cytryny za 100 a sasiad je za 100zl zareklamuje i bedziemy miec dodatkowe 300zl PKB.
Tylko ze cos ten uklad musi zasilac zeby sie potem krecil i jest to przemysl.

Zreszta polecam zobaczyc jak to wyglada chociazby w niemczech i jak to wplywa na konkurencyjnosc i stabilnosc ich gospodarki.

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36835
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 24 lut 2011, 14:21

ness pisze:To Ci napisalem farmacja, jakas mechanika, elektronika.
Tutaj koszty pracy to mala czesc, bardziej od niskich kosztow pracy liczy sie dostep do wykwalfikowanej kadry ktorej na jakiejs wsi pod zurominem sie nie znajdzie.
Wiec tam sie oni nie przeniosa.
Tu się zgodzę - tyle że, jak napisano, tego typu przemysł wymaga znacznie mniej miejsca, niż te walcownie i koksownie. Mało tego, w wielu przypadkach można go zmieścić w budynku, który postawiony między biurowcami nawet niewiele się będzie odróżniał ;)
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

geograf_OSU
Posty: 868
Rejestracja: 28 lut 2007, 15:12

Post autor: geograf_OSU » 24 lut 2011, 18:54

Oboje macie racje: low-tech przemysl na wies (niska wartosc dodana), a high-tech przemysl na FSO (wysoka wartosc dodana).

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36835
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 24 lut 2011, 19:20

geograf_OSU pisze:Oboje
:ranting:
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
Mong
(ZEA_R-0)
Posty: 3832
Rejestracja: 29 lis 2010, 0:18
Lokalizacja: Warszawa Grochów

Post autor: Mong » 24 lut 2011, 19:45

Ja bym tam widział STP dla II linii. Wtedy zostałby załatwiony argument na budowę tego kretyńskiego odcinka Stadion - Gocław, czyli STP Kozia Górka.

Aligator
Posty: 927
Rejestracja: 17 wrz 2008, 9:34
Lokalizacja: Warsaw/Higashikurume

Post autor: Aligator » 25 lut 2011, 15:16

Tutaj koszty pracy to mala czesc, bardziej od niskich kosztow pracy liczy sie dostep do wykwalfikowanej kadry ktorej na jakiejs wsi pod zurominem sie nie znajdzie.
Wiec tam sie oni nie przeniosa.
Przeniosa sie pod warszawe i tam tez beda placic podatki (CIT) ktore to ztcp sa dla miasta glownym zrodlem kasy.

Wiesz tak było... parę lat temu.
Obecnie nawet przemysł zaawansowany jest bardziej opłacalny na wsi czy w małych miastach (sam szukałem dla swoich potrzeb firmy która zrealizuje zamówienie i nie mogłem się doszukać w Wawie rozsądnej ceny) - gdzie podatki lokalne są niżesze niż w Wawie - problem z siłą roboczą raczej tak duży nie jest bo najczęściej manufaktury czy małe fabryki to interes rodzinny (ludzie po studiach z Kraka czy Wawy wracają do siebie i tam zakładają działalność - jak w artykule, robiąc coś dla kogoś nie muszę być w miejscu ostatecznego montażu) - w ostateczności można zamówić odpowiednie szkolenia dla miejscowej ludności (kumpel np. zajmuje się szkoleniami do obsługi obrabiarek alfanumerycznych i ma raz w tygodniu nową grupę ludzi z prowincji, generalnie po przerobieniu kursu rysunku technicznego i przejściu kursu na obsługę możesz pracować przy obrabiarce - w końcu to nie projektowanie tylko obsługa maszyny która w znacznej mierze pracuje samodzielnie).

Co się tyczy Warszawy to raczej jest to miasto nieprzyjazne przemysłowi - nawet zaawansowanemu - bo koszty utrzymania takiego przemysłu są za wysokie w porównaniu np. z Kielcami, Mińskiem czy Siedlcami (w dwóch opstatnich mamy montownie PESY i Stadlera).
"Spóźniony pociąg przyspieszony relacji xyz, przyjedzie z opóźnieniem ok. 25 minut. Opóźnienie może ulec powiększe... zmianie"

Awatar użytkownika
Bywalec
Posty: 5099
Rejestracja: 29 mar 2010, 20:17

Post autor: Bywalec » 29 mar 2011, 16:02

KLIK
Obrazek
Hindusi na Żeraniu? Tata Motors rozmawia z FSO

Indyjska gazeta Financial Express donosi, że koncert Tata Motors prowadzi rozmowy na temat przejęcia FSO na Żeraniu. Według pisma koncert na inwestycje w Europie ma nawet miliard dolarów.


"Financial Express" podaje, że byłoby to kolejne przejęcie koncernu samochodowego w Europie po kupieniu przez Tata Motors za ponad 2 mld dolarów Jaguara i Land Rovera. Indyjski koncert jest zainteresowany transakcją, bo ułatwi mu ona dostęp do rynków wschodnioeuropejskich, gdzie do tej pory jest prawie nieobecny. Hindusi planują wprowadzenie na europejski rynek ośmiu owych modeli. Od 1 września 2008 roku w Polsce można kupić tylko jeden model osobowy Indica Vista i dwa terenowe.

Gazeta powołując się na nieoficjalne źródła podaje, że koncern na przejęcia w Europie ma zarezerwowany miliard dolarów. Nie wiadomo jaka część tej kwoty miałaby trafić na Żerań. Pismo wylicza za to dokładnie jak spadała produkcja w FSO: od wybuchu światowego kryzysu zmniejszyła się z 148 tys. do 45 tys. aut rocznie.

Tata Motors oficjalnie nie komentuje tych doniesień.

Koncern Tata Motors Limited wchodzi w skład grupy Tata and Sons. To szóste największe przedsiębiorstwo prywatne świata i największy producent samochodów i autokarów na świecie.

"The Financial Express" to najstarsza indyjska gazeta ekonomiczna, ukazuje się od 1961 roku.
Obrazek

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36835
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 18 maja 2011, 9:10

http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34 ... towym.html
Mennica Polska wybuduje osiedle na torze testowym FSO?
mpw
18.05.2011 aktualizacja: 2011-05-17 21:20

Obrazek

Spółka deweloperska Mennicy Polskiej kupiła 2,7 hektara gruntu przy Jagiellońskiej, na którym znajdował się m.in. tor testowy samochodów produkowanych w Fabryce Samochodów Osobowych. To niejedyny grunt, który chce sprzedać FSO.

(...)
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36835
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 23 lip 2012, 12:43

Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

Awatar użytkownika
Patryk2222
Posty: 1305
Rejestracja: 10 lut 2007, 22:52
Lokalizacja: Legionowo

Post autor: Patryk2222 » 23 lip 2012, 15:26

Czyli wychodzi na to że jeżeli to wybudują to trasa przy brzegu Wisły już nigdy nie powstanie. Jedyny plus to taki że tramwaje na Jagiellońskiej przestaną jeździć puste :grin:
A415>>3911>>3916>>3905>>4796>>4938 :?: >>5457>>1804

D2156HM6UT POWER >> http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=xyaT6AMVrU0
Ehhh wspomnienia ostatnią jazdą 5202 https://www.youtube.com/watch?v=xdPpMuFIcAg

Awatar użytkownika
KwZ
Posty: 10669
Rejestracja: 05 paź 2008, 22:43
Lokalizacja: z Parku Odkrywców

Post autor: KwZ » 23 lip 2012, 15:30

Wyglądają jak pudełka możliwie najgęściej upakowane.

Swoją drogą czytałem raport NBP o stanie rynku mieszkaniowego i wynikało z niego, że niedługo mieszkań na rynku będzie za dużo. I trochę mnie niepokoi, że taką ryzykowną inwestycją chce się zajmować Mennica.
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!

Awatar użytkownika
Wolfchen
(Busmann)
Posty: 14825
Rejestracja: 16 kwie 2006, 9:21
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Wolfchen » 23 lip 2012, 15:42

KwZ pisze:Swoją drogą czytałem raport NBP o stanie rynku mieszkaniowego i wynikało z niego, że niedługo mieszkań na rynku będzie za dużo.
To dobrze, bo wtedy obniżka cen będzie nieunikniona, a taka obniżna znowu rozbuja rynek. Akurat Warszawa nie musi się martwić o brak napływu ludności ;)
S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43

ODPOWIEDZ