Temat trochę zamarł, postanowiłem więc wykorzystać okazję, żeby podrzucić swój pomysł na komunikację w tym rejonie po M2.
Założenia:
- Bez rewolucji, coś co byłoby do przełknięcia dla ogółu
- Zrobienie podwalin do zmian po uruchomieniu dalszych stacji metra, tj. nie wprowadzanie relacji, z których trudno będzie zrezygnować później.
Trochę konsekwencją tych założeń jest niestety duża liczba linii krańcujących przy MKJ (Metro Księcia Janusza). Technicznie - byłaby to pewnie zawrotka przy Redutowej, choć uważam, że jakby zawczasu pomysleć, dałoby się zrobić tymczasową mini pętlę na skrzyżowaniu KJ/Olbrachta/Górczewskiej (teraz zajmowany przez budowę metra jest naprawdę duży aktualnie).
Zakładam też, że przystanek MKJ w kierunku bemowa będzie na zachód od skrzyżowania (jedyne sensowne miejsce), a także że ruch między MKJ a Kołem pójdzie Księcia Janusza (choć to akurat nie jest krytyczne dla układu).
Układ:
154 - PR.Krakowska - ... - Dw. Zachodni - Pr. Tysiąclenia - Kasprzaka - Redutowa - Olbrachta - ZNANA
Coś ze znanej powinno być do tramwajów. Do Metra Daszyńskiego niekoniecznie, tam będzie metro z MKJ. Relacja z Górczewskiej, jak i starego Bemowa na Ochotę i tak daje 523, więc w tych relacjach tej linii nie szkoda.
167 - SIEKIERKI .... Grójecka - Bitwy Warszawskiej - Białobrzeska - SZCZĘŚLIWICE
Taki pierwszy krok do wyoutowania stamtąd 521
109 - STARE BEMOWO - Kaliskiego - Górczewska - Redutowa - Kasprzaka - Emilii Plater (lub coś równoległego).. Al. Jerozolimskie - TORWAR
Silna linia - przejęcie końcówek od 154 i 171, środka od 155, zachowanie ogólnej relacji, ale bez dubla metra.
520 - ZNANA - Górczewska - Pl. Bankowy ... MARYSIN
A jednak z powrotem na Znaną. Bo coś musi być ze Znanej do MKJ - a potem jedyny sensowny kierunek to wschód, a ponadto zachowamy ze wschodniej Górczewskiej i Leszna coś do centrum (choć okroimy, bo z pary 171/520 zostanie tylko to).
171 - CHOMICZÓWKA -- Górczewska - MKJ (skrócenia do MKJ). Po dalszym przedłużenia metra można np. Os. Górczewska Skasowanie środkowego odcinka dublującego metro.
201 - NOWE BEMOWO -- MKJ (przedłużenie do MKJ)
397 - ŻEROMSKIEGO - MKJ (przedłużenie do MKJ)
184 - bez zmian
Szkoda, że bez metra, ale wydaje mi się, ze kombinowanie z tym przyniosłoby więcej szkody niż pożytku. Prosty ciąg na Elekcyjnej/Deotymy ma swoją wartość.
Najchętniej zachowałbym dokładnie aktualna trasę, tj. przez Kasprzaka i Ordona. Uważam że przystanego ORDONA jest istotniejszy niż PKP Kasprzaka (Wola) - zahacza o Odolony i w szczególności daje opcje dojazdu do szkół na Elekcyjnej/Deotymy z Odolan (na Odolanach szkoły niet).
Aby to miało sens, przystanek ORDONA musi pozostać w aktualnej lokalizacji ZA Ordona. Wg mnie ma to sens - będzie też stanowił wspólny przystanek z 255.
209 - Os. Górczewska - Górczewska - MKJ
Silna nowa linia (wg potrzeb) na krótkiej relacji. Będzie łatwa i naturalna do wycięcia po przedłużeniu metra.
E2 - WILANÓW -.. - SENATORSKA (lub gdzieś tam w okolicy).
129, 190, 197- powrót na trasy sprzed budowy metra
155 - out (przejęcie trasy przez 109)