Zużycie energii w różnej trakcji
W tramwajach klima odpowiada też za grzanie. W autobusach nieelektrycznych ciepło na inne źródło.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem
Klima czy jednak oporowe nagrzewnice?
5 i 6 razy tyle co 105?
Bardzo bym chciał by ktoś przemyślał jeszcze raz niezbędne wyposażenie taboru, zwłaszcza w zasadzie bezużyteczne ekrany podsufitowe.
![Obrazek](https://i.imgur.com/HHh8NNE.png)
- ZielonyJamnik
- Posty: 718
- Rejestracja: 31 lip 2022, 8:25
No niestety, ok. 6ton większa masa netto, wyświetlacze, mnóstwo grzejników, wentylacja/klimatyzacja, komputery pokładowe, mam wrażenie, że mocniejsze oświetlenie przedziału pasażerskiego. Wszystko to pobiera prąd
Mkną po koleinach zielone jamniki... ![=D> =D>](./images/smilies/eusa_clap.gif)
![=D> =D>](./images/smilies/eusa_clap.gif)
-
- Posty: 5834
- Rejestracja: 11 lis 2009, 11:48
Autobus elektryczny ciągnie za sobą chmurę spalin z Webasta.
miłośnik 13N
- a/p TALENT
- Posty: 1715
- Rejestracja: 31 sie 2007, 19:06
- Lokalizacja: Flughafen Bemowo
Problem poruszony przez was jest podobny do tego, czy budować nisko czy wysoko. Wysokie budownictwo jest pożeraczem energii el. Wystarczy wspomnieć takie urządzenia nie występujące w budownictwie niskim jak: windy, hydrofornie, wentylację mechaniczną, oświetlenie rozbudowanych części wspólnych itd. Problem następny to istnienie garażu podziemnego w budynku. Mamy tu kolejny wysyp urządzeń żrących energię el.
ZUS fundatorem emigracji
Trzeba by porównać z mokotowskimi jazzami, żoliborskie pamiętaj, że nie stygną na 2, jeżdżąc w kółko z pełnym salonem.
- ZielonyJamnik
- Posty: 718
- Rejestracja: 31 lip 2022, 8:25
A Jazzy ile finalnie więcej ważyły od deklarowanej wartości przez producenta?
Mkną po koleinach zielone jamniki... ![=D> =D>](./images/smilies/eusa_clap.gif)
![=D> =D>](./images/smilies/eusa_clap.gif)
- a/p TALENT
- Posty: 1715
- Rejestracja: 31 sie 2007, 19:06
- Lokalizacja: Flughafen Bemowo
Mój post dotyczy eksploatacji a nie urbanizacji.
ZUS fundatorem emigracji
Mnie to nadal nie pasuje. Komputer to zużywa 60 W, a nie 60 kW.
Zresztą nawet klima do mieszkania 40 m kw. może mieć 1,5 kW prądu / 5 kW ciepła, tramwaj ma ze 2x tyle. Kilka kW, nie kilkaset.
Ok, tramwaj wachluje drzwiami, a mieszkanie jest raczej szczelne, ale i tak: 100 kW prądu to 300 kW ciepła; powietrze ma ciepła właściwego ok. 1 kJ/kg i gęstość ok. 1,2 kg/m3, więc 300 kW w ciągu minuty między przystankami jest w stanie schłodzić o 10*C powietrze o objętości rzędu 1500 m3. Sam tramwaj ma wymiary rzędu 30 x 2,5 x 2,5 m3, nadal wychodzi o rząd wielkości za dużo (albo dwa, przecież nie całe powietrze jest wymienione na przystanku).
Zresztą nawet klima do mieszkania 40 m kw. może mieć 1,5 kW prądu / 5 kW ciepła, tramwaj ma ze 2x tyle. Kilka kW, nie kilkaset.
Ok, tramwaj wachluje drzwiami, a mieszkanie jest raczej szczelne, ale i tak: 100 kW prądu to 300 kW ciepła; powietrze ma ciepła właściwego ok. 1 kJ/kg i gęstość ok. 1,2 kg/m3, więc 300 kW w ciągu minuty między przystankami jest w stanie schłodzić o 10*C powietrze o objętości rzędu 1500 m3. Sam tramwaj ma wymiary rzędu 30 x 2,5 x 2,5 m3, nadal wychodzi o rząd wielkości za dużo (albo dwa, przecież nie całe powietrze jest wymienione na przystanku).
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!
A wziąłeś pod uwagę jak się te wozy katuje? To spokojnie bierze 1000A i więcej na rozruch. Tysiąc amper! Ile jest w sieci? 600 V? Masz 600 kW z samego rozruchu. Już nie pamietam który guzik, ale na swingu na ekranie to wszystko było. Najwiecej wykręciłem chyba 1020 czy 1050. Jak się skończy zabawa w F1 to i zużycie dramatycznie spadnie.KwZ pisze: ↑12 sty 2023, 16:00Mnie to nadal nie pasuje. Komputer to zużywa 60 W, a nie 60 kW.
Zresztą nawet klima do mieszkania 40 m kw. może mieć 1,5 kW prądu / 5 kW ciepła, tramwaj ma ze 2x tyle. Kilka kW, nie kilkaset.
Ok, tramwaj wachluje drzwiami, a mieszkanie jest raczej szczelne, ale i tak: 100 kW prądu to 300 kW ciepła; powietrze ma ciepła właściwego ok. 1 kJ/kg i gęstość ok. 1,2 kg/m3, więc 300 kW w ciągu minuty między przystankami jest w stanie schłodzić o 10*C powietrze o objętości rzędu 1500 m3. Sam tramwaj ma wymiary rzędu 30 x 2,5 x 2,5 m3, nadal wychodzi o rząd wielkości za dużo (albo dwa, przecież nie całe powietrze jest wymienione na przystanku).
Kilka danych statystycznych mam więc się podzielę: Swing ma 4 silniki po 105 kW (łącznie 420 kW), Jazz ma 8 po 60 kW (łącznie 480 kW). Wagon 120Na jeżdżący około 14 godzin w ciągu dnia zużywa ~1200 kWh (200-220 km, 1450 kWh przy 250 km), z tego co widzę to pomiary są podobne niezależnie od linii. Jeśli motorniczy ma ciężką rękę to zarówno Swingiem jak i Jazzem spokojnie będzie na rozruchu ciągnąć 1000A od zadania pełnego momentu (elektronika zadaje 100% przy około 15 km/h) aż do odcinki (ten ekran na którym to widać jest pod dwójką - tam jest widoczne pełne zużycie sieci, lub pod jedynką - tam widać ile bierze konkretny falownik
). Swing na ogrzewanie/klimę bierze około 100A w momencie pełnego załączenia agregatów. Te zwykle po dotarciu w okolice temperatury docelowej przełączają się na pracę naprzemienną, więc wtedy zużycie spada do 40-50A. Te dane dotyczą wyłącznie zużycia, nie odlicza się od tego nic co tramwaj do sieci oddaje.
![:wink: :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jedyna metoda żeby zdążyć na te kretyńskie czasy to pełny rozruch i pełne hamowanie. Trik polega na tym, żeby ludzi z tylu nie pozabijać. Pokazałem patronowi jak to robię, zabronił, ale był pełen podziwu. Rozruch maksymalny a nikt po wagonie nie lata!Mae pisze: ↑12 sty 2023, 20:28Kilka danych statystycznych mam więc się podzielę: Swing ma 4 silniki po 105 kW (łącznie 420 kW), Jazz ma 8 po 60 kW (łącznie 480 kW). Wagon 120Na jeżdżący około 14 godzin w ciągu dnia zużywa ~1200 kWh (200-220 km, 1450 kWh przy 250 km), z tego co widzę to pomiary są podobne niezależnie od linii. Jeśli motorniczy ma ciężką rękę to zarówno Swingiem jak i Jazzem spokojnie będzie na rozruchu ciągnąć 1000A od zadania pełnego momentu (elektronika zadaje 100% przy około 15 km/h) aż do odcinki (ten ekran na którym to widać jest pod dwójką - tam jest widoczne pełne zużycie sieci, lub pod jedynką - tam widać ile bierze konkretny falownik). Swing na ogrzewanie/klimę bierze około 100A w momencie pełnego załączenia agregatów. Te zwykle po dotarciu w okolice temperatury docelowej przełączają się na pracę naprzemienną, więc wtedy zużycie spada do 40-50A. Te dane dotyczą wyłącznie zużycia, nie odlicza się od tego nic co tramwaj do sieci oddaje.
Dzięki za przypomnienie, ostatni raz za pulpitem to 27.02.2015, 013B na 15, niestety trup 1152
![kwasny :/](./images/smilies/kwasny.gif)
Fajnie było.