Zużycie energii w różnej trakcji
W tramwajach klima odpowiada też za grzanie. W autobusach nieelektrycznych ciepło na inne źródło.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem
Klima czy jednak oporowe nagrzewnice?
5 i 6 razy tyle co 105?
Bardzo bym chciał by ktoś przemyślał jeszcze raz niezbędne wyposażenie taboru, zwłaszcza w zasadzie bezużyteczne ekrany podsufitowe.
- ZielonyJamnik
- Posty: 718
- Rejestracja: 31 lip 2022, 8:25
No niestety, ok. 6ton większa masa netto, wyświetlacze, mnóstwo grzejników, wentylacja/klimatyzacja, komputery pokładowe, mam wrażenie, że mocniejsze oświetlenie przedziału pasażerskiego. Wszystko to pobiera prąd
Mkną po koleinach zielone jamniki...
-
- Posty: 5834
- Rejestracja: 11 lis 2009, 11:48
Autobus elektryczny ciągnie za sobą chmurę spalin z Webasta.
miłośnik 13N
- a/p TALENT
- Posty: 1715
- Rejestracja: 31 sie 2007, 19:06
- Lokalizacja: Flughafen Bemowo
Problem poruszony przez was jest podobny do tego, czy budować nisko czy wysoko. Wysokie budownictwo jest pożeraczem energii el. Wystarczy wspomnieć takie urządzenia nie występujące w budownictwie niskim jak: windy, hydrofornie, wentylację mechaniczną, oświetlenie rozbudowanych części wspólnych itd. Problem następny to istnienie garażu podziemnego w budynku. Mamy tu kolejny wysyp urządzeń żrących energię el.
ZUS fundatorem emigracji
Trzeba by porównać z mokotowskimi jazzami, żoliborskie pamiętaj, że nie stygną na 2, jeżdżąc w kółko z pełnym salonem.
- ZielonyJamnik
- Posty: 718
- Rejestracja: 31 lip 2022, 8:25
A Jazzy ile finalnie więcej ważyły od deklarowanej wartości przez producenta?
Mkną po koleinach zielone jamniki...
- a/p TALENT
- Posty: 1715
- Rejestracja: 31 sie 2007, 19:06
- Lokalizacja: Flughafen Bemowo
Mój post dotyczy eksploatacji a nie urbanizacji.
ZUS fundatorem emigracji
Mnie to nadal nie pasuje. Komputer to zużywa 60 W, a nie 60 kW.
Zresztą nawet klima do mieszkania 40 m kw. może mieć 1,5 kW prądu / 5 kW ciepła, tramwaj ma ze 2x tyle. Kilka kW, nie kilkaset.
Ok, tramwaj wachluje drzwiami, a mieszkanie jest raczej szczelne, ale i tak: 100 kW prądu to 300 kW ciepła; powietrze ma ciepła właściwego ok. 1 kJ/kg i gęstość ok. 1,2 kg/m3, więc 300 kW w ciągu minuty między przystankami jest w stanie schłodzić o 10*C powietrze o objętości rzędu 1500 m3. Sam tramwaj ma wymiary rzędu 30 x 2,5 x 2,5 m3, nadal wychodzi o rząd wielkości za dużo (albo dwa, przecież nie całe powietrze jest wymienione na przystanku).
Zresztą nawet klima do mieszkania 40 m kw. może mieć 1,5 kW prądu / 5 kW ciepła, tramwaj ma ze 2x tyle. Kilka kW, nie kilkaset.
Ok, tramwaj wachluje drzwiami, a mieszkanie jest raczej szczelne, ale i tak: 100 kW prądu to 300 kW ciepła; powietrze ma ciepła właściwego ok. 1 kJ/kg i gęstość ok. 1,2 kg/m3, więc 300 kW w ciągu minuty między przystankami jest w stanie schłodzić o 10*C powietrze o objętości rzędu 1500 m3. Sam tramwaj ma wymiary rzędu 30 x 2,5 x 2,5 m3, nadal wychodzi o rząd wielkości za dużo (albo dwa, przecież nie całe powietrze jest wymienione na przystanku).
Czy pełzający zamach stanu zostanie odkręcony?
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!
Sądy są na polityków - a nie dla polityków!
A wziąłeś pod uwagę jak się te wozy katuje? To spokojnie bierze 1000A i więcej na rozruch. Tysiąc amper! Ile jest w sieci? 600 V? Masz 600 kW z samego rozruchu. Już nie pamietam który guzik, ale na swingu na ekranie to wszystko było. Najwiecej wykręciłem chyba 1020 czy 1050. Jak się skończy zabawa w F1 to i zużycie dramatycznie spadnie.KwZ pisze: ↑12 sty 2023, 16:00Mnie to nadal nie pasuje. Komputer to zużywa 60 W, a nie 60 kW.
Zresztą nawet klima do mieszkania 40 m kw. może mieć 1,5 kW prądu / 5 kW ciepła, tramwaj ma ze 2x tyle. Kilka kW, nie kilkaset.
Ok, tramwaj wachluje drzwiami, a mieszkanie jest raczej szczelne, ale i tak: 100 kW prądu to 300 kW ciepła; powietrze ma ciepła właściwego ok. 1 kJ/kg i gęstość ok. 1,2 kg/m3, więc 300 kW w ciągu minuty między przystankami jest w stanie schłodzić o 10*C powietrze o objętości rzędu 1500 m3. Sam tramwaj ma wymiary rzędu 30 x 2,5 x 2,5 m3, nadal wychodzi o rząd wielkości za dużo (albo dwa, przecież nie całe powietrze jest wymienione na przystanku).
Kilka danych statystycznych mam więc się podzielę: Swing ma 4 silniki po 105 kW (łącznie 420 kW), Jazz ma 8 po 60 kW (łącznie 480 kW). Wagon 120Na jeżdżący około 14 godzin w ciągu dnia zużywa ~1200 kWh (200-220 km, 1450 kWh przy 250 km), z tego co widzę to pomiary są podobne niezależnie od linii. Jeśli motorniczy ma ciężką rękę to zarówno Swingiem jak i Jazzem spokojnie będzie na rozruchu ciągnąć 1000A od zadania pełnego momentu (elektronika zadaje 100% przy około 15 km/h) aż do odcinki (ten ekran na którym to widać jest pod dwójką - tam jest widoczne pełne zużycie sieci, lub pod jedynką - tam widać ile bierze konkretny falownik ). Swing na ogrzewanie/klimę bierze około 100A w momencie pełnego załączenia agregatów. Te zwykle po dotarciu w okolice temperatury docelowej przełączają się na pracę naprzemienną, więc wtedy zużycie spada do 40-50A. Te dane dotyczą wyłącznie zużycia, nie odlicza się od tego nic co tramwaj do sieci oddaje.
Jedyna metoda żeby zdążyć na te kretyńskie czasy to pełny rozruch i pełne hamowanie. Trik polega na tym, żeby ludzi z tylu nie pozabijać. Pokazałem patronowi jak to robię, zabronił, ale był pełen podziwu. Rozruch maksymalny a nikt po wagonie nie lata!Mae pisze: ↑12 sty 2023, 20:28Kilka danych statystycznych mam więc się podzielę: Swing ma 4 silniki po 105 kW (łącznie 420 kW), Jazz ma 8 po 60 kW (łącznie 480 kW). Wagon 120Na jeżdżący około 14 godzin w ciągu dnia zużywa ~1200 kWh (200-220 km, 1450 kWh przy 250 km), z tego co widzę to pomiary są podobne niezależnie od linii. Jeśli motorniczy ma ciężką rękę to zarówno Swingiem jak i Jazzem spokojnie będzie na rozruchu ciągnąć 1000A od zadania pełnego momentu (elektronika zadaje 100% przy około 15 km/h) aż do odcinki (ten ekran na którym to widać jest pod dwójką - tam jest widoczne pełne zużycie sieci, lub pod jedynką - tam widać ile bierze konkretny falownik ). Swing na ogrzewanie/klimę bierze około 100A w momencie pełnego załączenia agregatów. Te zwykle po dotarciu w okolice temperatury docelowej przełączają się na pracę naprzemienną, więc wtedy zużycie spada do 40-50A. Te dane dotyczą wyłącznie zużycia, nie odlicza się od tego nic co tramwaj do sieci oddaje.
Dzięki za przypomnienie, ostatni raz za pulpitem to 27.02.2015, 013B na 15, niestety trup 1152
Fajnie było.