MAN NG313 vs Solaris Urbino 18
- Glonojad
- Dark Lord of The Plonk
- Posty: 26855
- Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
- Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki
No właśnie, bo inaczej masa 18 metrowego autobusu zbliżała się do masy 27-metrowego składu tramwajowego...
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.
Ja powiem tylko tyle że gdyby SU18 miał przynajmniej takie siedzenia jak w SU15, to MAN (od strony komfortu podróży) nie miałby się przy nim czym pochwalić... ![;-) ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![;-) ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Od 5.2008 tylko autobusy
Galeria sław: http://omni-bus.eu/warsztat/profile.php?uid=108
http://omni-bus.eu/omnigaleria/profile.php?uid=34
![;-) ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Galeria sław: http://omni-bus.eu/warsztat/profile.php?uid=108
http://omni-bus.eu/omnigaleria/profile.php?uid=34
SU18. Jednak siedzenia są znacznie lepsze (gdyby były one jeszcze miękkie). Ogólnie MAN NG313 ma problematyczne zagospodarowanie sekcji B. A jeśli chodzi o układ siedzeń, skrzynię biegów, pulpit, silnik to jest to sprawa zamówienia, więc to pomijam...
S4 | R8 | R90 | RE8 | RE90 || 10 | 11 || 105 | 136 | 167 | 178 | 184 | 186 | 255 | 414 | 523 | N43
-
- Posty: 842
- Rejestracja: 11 lip 2007, 20:57
- Lokalizacja: Białołęka-Ratusz
Man. Man to ponad stuletnia tradycja. Man to niejednokrotny zwycięzca "Bus Of The Year". Man to najlepsze silniki w Europie. Man to niemiecka technologia w najlepszym wydaniu. I w końcu: na bazie Neoplana, który to należy do Mana i składa się z wielu Manowskich komponentów, powstał składak Urbino... Konkludując: Solaris to dość udana kopia niemieckiej inżynierii, w przeciwieństwie do gniota (M121M), który to jest makabrycznym i zupełnie nieudanym zlepkiem O405 i NL202...
Nieprawda. M121 jest całkowicie polską konstrukcją opartą o PR110/120M (pierwotnie oznaczony był M120MN) czyli w prostej linii o francuskiego Berlieta. Jednym z konstruktorów był Jerzy Kierecki, wieloletni, nieżyjący już pracownik zakładów w Jelczu.prosper5250 pisze:w przeciwieństwie do gniota (M121M), który to jest makabrycznym i zupełnie nieudanym zlepkiem O405 i NL202...
Także błąd. Solaris powstał w polskim zespole, jedynie design został stworzony przez niemiecką firmą projektową IFS Designprosper5250 pisze:Solaris to dość udana kopia niemieckiej inżynierii
15/12/2005-12/7/2019
Jako pasażer zdecydowanie wybieram Mana. W porównaniu z Osralisem zdecydowanie cichsza praca silnika i mniej drgań, w zapchanym busie jest gdzie stanąć (rzeźnie), uchwyty i poręcze rozmieszczone są jak dla mnie optymalnie, natomiast jeśli sadzam tyłek na miejscówce, to w Manie mam odpowiednio dużo miejsca na nogi (z wyjątkiem dwóch miejsc z przodu po prawej których unikam).
A jeśli ktoś jest ciekaw jak to wygląda z punktu widzenia kierowcy, to wieeelu driverów z R13 woli powozić Manem niż Solarką, mimo że stalowe Many są 5-6 lat starsze.
A jeśli ktoś jest ciekaw jak to wygląda z punktu widzenia kierowcy, to wieeelu driverów z R13 woli powozić Manem niż Solarką, mimo że stalowe Many są 5-6 lat starsze.
-
- Posty: 842
- Rejestracja: 11 lip 2007, 20:57
- Lokalizacja: Białołęka-Ratusz
Cieszę się, że jesteś kolejną osobą, która to potwierdza - bo dawno temu kiedy wypowiadałem się podobnie (po wielu rozmowach z kierowcami mającymi doświadczenie na obydwu wozach), dzieciaki sugerowały mi mijanie się z prawdą...jgas pisze:A jeśli ktoś jest ciekaw jak to wygląda z punktu widzenia kierowcy, to wieeelu driverów z R13 woli powozić Manem niż Solarką, mimo że stalowe Many są 5-6 lat starsze.
TLG jak widzę również to potwierdza.
Ale nie masz wrażenia iż jest to kopia? Kabina kierowcy, nadkola, siedzenia, dach, oświetlenie wewnętrzne: wszystko to jest identyczne w wymienionych przeze mnie dwóch różnych modelach dwóch różnych producentów.TLG pisze:prosper5250 napisał/a:
w przeciwieństwie do gniota (M121M), który to jest makabrycznym i zupełnie nieudanym zlepkiem O405 i NL202...
Nieprawda. M121 jest całkowicie polską konstrukcją opartą o PR110/120M (pierwotnie oznaczony był M120MN) czyli w prostej linii o francuskiego Berlieta. Jednym z konstruktorów był Jerzy Kierecki, wieloletni, nieżyjący już pracownik zakładów w Jelczu.
Dobra, to inaczej: ściśle wzorowali się na N4020TD...TLG pisze:prosper5250 napisał/a:
Solaris to dość udana kopia niemieckiej inżynierii
Także błąd. Solaris powstał w polskim zespole, jedynie design został stworzony przez niemiecką firmą projektową IFS Design
-
- Posty: 842
- Rejestracja: 11 lip 2007, 20:57
- Lokalizacja: Białołęka-Ratusz
Ostatnie komenty przywracają mi wiarę w ludzkie pojęcie techniczne... Jakkolwiek rozumiem porównywanie kilkuletniego NG313 do nowych Urbino - jestem w stanie zrozumieć, że wynik jest jaki jest, czyli pół na pół, ale porównywanie NG363 do U18 to nieporozumienie! Różnica między tymi pojazdami jest tak duża, że długo by o tym pisać! Produkcja Mana jest pod każdym względem doskonalsza i prześciga "bolechowskiego składaka" w każdym aspekcie! A tak w ogóle Solaris to jest fabryka? Oni tam przecież nic nie produkują - co najwyżej montują gotowe podzespoły, a każdy od innego producenta...
Nie.prosper5250 pisze:Ale nie masz wrażenia iż jest to kopia?
Tak, ten komponent istotnie pochodzi z Mercedesów, ale...prosper5250 pisze:nadkola
Te są tylko w Mercedesach O405N2 składanych w Jelczu i oznaczonych jako M122. W "oryginalnych" O405N2 to wygląda przeca zupełnie inaczej. Dosyć tego off-topa.prosper5250 pisze:siedzenia, dach, oświetlenie wewnętrzne
15/12/2005-12/7/2019
MAN-y to też składaki w podobnym procencie jak i Solarisy, ale przez to, że jest to autobus produkowany w Polsce, to od razu jest zły, niedopracowany i należy się dziwić, że ktoś go kupuje. Poza tym: szkielety MAN-ów, podobnie jak i szkielety Solarisów są przywożone do fabryki na lawetach, a w samej fabryce odbywa się uzbrajanie i wyposażanie. Wcale tak nie odstajemy od niemieckiej konkurencji.prosper5250 pisze:Ostatnie komenty przywracają mi wiarę w ludzkie pojęcie techniczne... Jakkolwiek rozumiem porównywanie kilkuletniego NG313 do nowych Urbino - jestem w stanie zrozumieć, że wynik jest jaki jest, czyli pół na pół, ale porównywanie NG363 do U18 to nieporozumienie! Różnica między tymi pojazdami jest tak duża, że długo by o tym pisać! Produkcja Mana jest pod każdym względem doskonalsza i prześciga "bolechowskiego składaka" w każdym aspekcie! A tak w ogóle Solaris to jest fabryka? Oni tam przecież nic nie produkują - co najwyżej montują gotowe podzespoły, a każdy od innego producenta...
Widziałeś może osie MAN (tylko MAN, nie MAN-ZF), skrzynie biegów MAN, szyby MAN, drzwi MAN, agregaty klimatyzacyjne MAN, reflektory MAN? Nie. MAN, tak jak i Solaris korzysta z podwykonawców:prosper5250 pisze:co najwyżej montują gotowe podzespoły, a każdy od innego producenta...
Osie: MAN-ZF (specjalna linia osi dla MAN-a, co daje dowolność w projektowaniu autobusów, co jednak nie zmienia faktu, że produkcja odbywa się u podwykonawcy)
Skrzynie biegów: ZF, Voith
Szyby: Avro (NG313), Pilkington (NG363)
Drzwi: BODE
Klima: Webasto
Reflektory: Hella
Łyso? MAN też korzysta z podwykonawców! A ewentualne niedostatki jakościowe dotyczą szaleńczego tempa produkcji, Niemcy nie wymagają produkcji "na gwałt", dlatego Solarisy dla nich są lepiej wykonane...
112 120 190 240 256 412 527 E-9 L43 L45 N11
-
- Posty: 842
- Rejestracja: 11 lip 2007, 20:57
- Lokalizacja: Białołęka-Ratusz
Łyso? Bzdura! Pisałem o tradycji Mana, o oryginalnej produkcji, gdzie najważniejsze elementy jezdne są "producenckie". To że tradycja została złamana tak w przypadku Mana jak i wielu innych producentów motoryzacyjnych i elektronicznych to inna sprawa...
Konkludując: Man jest lepszy i wręcz bezkonkurencyjny, a porównywać go można co najwyżej do produkcji Scanii i Mercedesa. Solaris też jest (w jednej) konkurencji najlepszy: w kwestii ceny... Jest to najtańszy autobusik w U.E. (i w sumie jak za tę cenę- nie ma się zbytnio czego czepiać).
I jeszcze jedno: jeśli masz ochotę sprawdzić kto lepiej zna Mana - na kanale i po otwarciu maskownic elementów mechanicznych, bardzo proszę... To jakie ma halogeny, drzwi czy klimę każdy wie. Jaki to ma wpływ na ważne parametry użytkowania jak wygoda jazdy, głośność silnika, jakość hamulców, czy wartości spalania ropy? Klima faktycznie ma - ale tu chyba nie będziesz się sprzeczał - która jest sprawniejsza... Wiadomo, że układ montowany w Manach jest lepszy z powodu kurtyn powietrznych i nawiewów na okna. Więc również elementy "niemanowskie" są lepsze a konkretnie pomysł i realizacja techniczna nawiewów.
Konkludując: Man jest lepszy i wręcz bezkonkurencyjny, a porównywać go można co najwyżej do produkcji Scanii i Mercedesa. Solaris też jest (w jednej) konkurencji najlepszy: w kwestii ceny... Jest to najtańszy autobusik w U.E. (i w sumie jak za tę cenę- nie ma się zbytnio czego czepiać).
I jeszcze jedno: jeśli masz ochotę sprawdzić kto lepiej zna Mana - na kanale i po otwarciu maskownic elementów mechanicznych, bardzo proszę... To jakie ma halogeny, drzwi czy klimę każdy wie. Jaki to ma wpływ na ważne parametry użytkowania jak wygoda jazdy, głośność silnika, jakość hamulców, czy wartości spalania ropy? Klima faktycznie ma - ale tu chyba nie będziesz się sprzeczał - która jest sprawniejsza... Wiadomo, że układ montowany w Manach jest lepszy z powodu kurtyn powietrznych i nawiewów na okna. Więc również elementy "niemanowskie" są lepsze a konkretnie pomysł i realizacja techniczna nawiewów.
-
- Posty: 842
- Rejestracja: 11 lip 2007, 20:57
- Lokalizacja: Białołęka-Ratusz
Widzisz... Żeby ona była polska... Nawet nazwa nie jest polska... W mniej niż w 40% Solaris składa się z polskich komponentów, ale zgadzam się: niech pruje naprzód! To nasz najlepszy towar eksportowy! Co nie oznacza, że osobiście chciałbym mieć go w miescie wiecej i wiecej, co ma miejsce aktualnie w Warszawie... Mój przesyt jest co raz większy. Liczę, że może choć ajenci wprowadzą coś innego...