Ajenci - dyskusje, komentarze, nowości

Moderatorzy: JacekM, Dantte

px33
Posty: 1656
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 14 kwie 2023, 19:58

Serio? Warbus nie miał 27 sztuk, w Krakowie mają rocznik 2014 (i niewykluczone że te wozy dalej będą jeździć jako przejściowe), Irex ma rocznik 2015 i wciąż eksploatuje część z nich. Ex-Łódź to też 2014. Za granicą nie sądzę żeby wielu przewoźników pozbywało się stosunkowo nowych aut.

Domas
(A408 i A451)
Posty: 7375
Rejestracja: 20 wrz 2009, 20:36

Post autor: Domas » 14 kwie 2023, 20:11

Nie wczytywałem się dokładnie, ale pytanie czy w przypadku "domówienia" autobusy muszą być tej samej marki.

Jurand
Posty: 1327
Rejestracja: 06 lis 2018, 13:42

Post autor: Jurand » 14 kwie 2023, 20:14

michael112 pisze:
14 kwie 2023, 19:41
Pisałem w innym temacie, ale tutaj będzie bardziej właściwe miejsce.
Skąd niby oferent (najpewniej Mobilis) ma wytrzasnąć owe 25 dodatkowych autobusów, których może sobie zażądać ZTM ?
Może ZTM ma na oku Scanie Michalczewskiej i innego ajenta który by je przejął :roll:

alojz
Posty: 2723
Rejestracja: 25 wrz 2010, 22:34

Post autor: alojz » 14 kwie 2023, 20:17

Jurand pisze:
14 kwie 2023, 20:14
Może ZTM ma na oku Scanie Michalczewskiej i innego ajenta który by je przejął :roll:
Wytłumacz może, jak chcesz te Scanie wydłużyć albo skrócić.

michael112
Posty: 3046
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 14 kwie 2023, 20:19

Domas pisze:
14 kwie 2023, 19:47
A zdobyć 27 autobusów z 2016 roku w podobnej specyfikacji akurat nie trudno.
A nie będzie kłopotu z dodatkowym wyposażeniem? Pewnie ZTM będzie nadal wymagał kompletnego systemu informacji pasażerskiej: wyświetlacze, tablice LCD, monitoring, głosowe zapowiedzi, biletomaty.
Jurand pisze:
14 kwie 2023, 20:14
Może ZTM ma na oku Scanie Michalczewskiej i innego ajenta który by je przejął :roll:
Zdaje się że nie, bo tam chodzi o autobusy analogicznej pojemności jak te podstawowe: czyli 18m i 8m.

px33
Posty: 1656
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 14 kwie 2023, 20:37

Domas pisze:
14 kwie 2023, 20:11
Nie wczytywałem się dokładnie, ale pytanie czy w przypadku "domówienia" autobusy muszą być tej samej marki.
Nawet jeśli nie, to naprawdę nie kojarzę nic innego z rocznika 2016+ w krajowym obrocie. Z zagranicy faktycznie czasami udaje się sprowadzić absurdalnie wysokie roczniki, ale nie wierzę że to tania zabawa.
A nie będzie kłopotu z dodatkowym wyposażeniem? Pewnie ZTM będzie nadal wymagał kompletnego systemu informacji pasażerskiej: wyświetlacze, tablice LCD, monitoring, głosowe zapowiedzi, biletomaty.
To się wszystko da spokojnie założyć, z tym że taka zabawa to dobre kilkadziesiąt tysięcy (z 70, 80?), całkiem solidny procent wartości pojazdu. Na 2 czy 3 lata to jest przesada.
Można zadziałać ekonomicznie i "zategować" jakąś część wyposażenia, ale szansa na to żeby w pojeździe były wszystkie potrzebne typy ekranów jest praktycznie zerowa. Warbusy są o tyle fajne, że mają już choinki (trzeba by zmienić soft, może też komputer) i sufitowe LCD, przy czym dla Mobilisu to o tyle niekomfortowe że musieliby na części wozów używać innego systemu i pewnie też dopłacić za nietypowy warszawski importer.

michael112
Posty: 3046
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 14 kwie 2023, 20:44

px33 pisze:
14 kwie 2023, 20:37
To się wszystko da spokojnie założyć, z tym że taka zabawa to dobre kilkadziesiąt tysięcy (z 70, 80?), całkiem solidny procent wartości pojazdu. Na 2 czy 3 lata to jest przesada.
Można zadziałać ekonomicznie i "zategować" jakąś część wyposażenia, ale szansa na to żeby w pojeździe były wszystkie potrzebne typy ekranów jest praktycznie zerowa. Warbusy są o tyle fajne, że mają już choinki (trzeba by zmienić soft, może też komputer) i sufitowe LCD, przy czym dla Mobilisu to o tyle niekomfortowe że musieliby na części wozów używać innego systemu i pewnie też dopłacić za nietypowy warszawski importer.
Z tego co pamiętam jak KM Łomianki kupiły autobusy od Warbusa (też rocznik 2016), to wymieniły sobie system SIL. Wyszło o tyle komicznie że o ile ekrany podsufitniki i chyba sterownik u kierowcy są według współczesnych standardów (zdaje się że właśnie SIMS tak jak Mobilis), o tyle nie ma bocznych ekranów i są tradycyjne dechy. Bardzo prawdopodobne zresztą że ten system jest rozszerzalny i mogliby w każdej chwili dokupić od nich brakujące ekrany i wpiąć je w to co teraz jest.

fraktal
Posty: 5690
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 14 kwie 2023, 21:01

pawcio pisze:
14 kwie 2023, 14:59
W końcu ktoś poszedł po rozum do głowy, że 7,5-8 lat kontraktu dla nowych autobusów nie ma żadnego sensu ekonomicznego. Ciekawe, jak bardzo inna będzie stawka Mobilisu w stosunku do obecnej.
No właśnie, z tym że Mobilis może zaproponować dowolną stawkę za wozokilometr, co nie musi być wcale opłacalne dla ZTMu.

reserved
Posty: 14771
Rejestracja: 27 gru 2005, 17:51
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: reserved » 14 kwie 2023, 21:18

alojz pisze:
14 kwie 2023, 10:08
ZTM ogłosił przetarg na obsługę 50 brygad midi oraz 50 brygad mega:
https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTIC ... HTML&src=0

Kontrakty na 37 miesięcy wozami używanymi, czyli w praktyce wyjdzie przedłużenie obecnych umów z Mobilisem.
Czy nowy kontrakt oznacza, że na tych autobusach już nie będzie możliwości zasilania, będzie konieczny odpowiedni poziom językowy itd.? Głównie chodzi mi o to że obecnie dyspozytorzy czy emeryci, albo Ukraińcy ze słabym językiem polskim sobie zasilają na tych autobusach. Rozumiem że od przyszłego roku już 98xx i 92xx będą na tych samych zasadach co 95xx?

Domas
(A408 i A451)
Posty: 7375
Rejestracja: 20 wrz 2009, 20:36

Post autor: Domas » 14 kwie 2023, 21:49

px33 pisze:
14 kwie 2023, 20:37
Nawet jeśli nie, to naprawdę nie kojarzę nic innego z rocznika 2016+ w krajowym obrocie. Z zagranicy faktycznie czasami udaje się sprowadzić absurdalnie wysokie roczniki, ale nie wierzę że to tania zabawa.
Na rynkach zagranicznych jest naprawdę dużo ciekawych używek - niech za przykład posłuży to zdjęcie: http://phototrans.pl/14,1197663,0,Merce ... 62581.html

Widać na placu, że stoją tam chociażby Citara C2 czy inne Lion'sy.
fraktal pisze:
14 kwie 2023, 21:01
No właśnie, z tym że Mobilis może zaproponować dowolną stawkę za wozokilometr, co nie musi być wcale opłacalne dla ZTMu.
Przede wszystkim Mobilis może zrobić psikus ZTM-owi i w ogóle nie wystartować w tym przetargu, a w ten sposób postawi organizatora jeszcze bardziej pod ścianą.
reserved pisze:
14 kwie 2023, 21:18
Czy nowy kontrakt oznacza, że na tych autobusach już nie będzie możliwości zasilania, będzie konieczny odpowiedni poziom językowy itd.? Głównie chodzi mi o to że obecnie dyspozytorzy czy emeryci, albo Ukraińcy ze słabym językiem polskim sobie zasilają na tych autobusach. Rozumiem że od przyszłego roku już 98xx i 92xx będą na tych samych zasadach co 95xx?
Specyfikacja warunków zamówienia, rozdział VI, punkt 12 mówi: "Zamawiający wymaga zatrudnienia na podstawie umowy o pracę w rozumieniu przepisów ustawy [...] dyspozytorów i pracowników służby nadzoru ruchu świadczących usługi na rzecz Wykonawcy w okresie obowiązywania Umowy."

Ponadto załącznik nr 6 do projektu umowy, punkt 1.1.a. mówi "znajomość języka polskiego co najmniej w stopniu A2 w skali Rady Europy, opisanej w dalszej części Załącznika, rozszerzoną o znajomość słownictwa i zwrotów typowych dla pracy kierowcy autobusu".

W dużym skrócie - zmieni się tyle, że "zasilacy" będą musieli być zatrudnieni na ułamek etatu (1/2, 1/4, 1/8 itd.), a wymagania językowe od 2016 są niezmiennie te same, zapewne gorzej z ich rzetelnym egzekwowaniem.

reserved
Posty: 14771
Rejestracja: 27 gru 2005, 17:51
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: reserved » 14 kwie 2023, 22:21

Domas pisze:
14 kwie 2023, 21:49
W dużym skrócie - zmieni się tyle, że "zasilacy" będą musieli być zatrudnieni na ułamek etatu (1/2, 1/4, 1/8 itd.), a wymagania językowe od 2016 są niezmiennie te same, zapewne gorzej z ich rzetelnym egzekwowaniem.
Ale czy będzie wtedy jakaś różnica między kontraktem na 95xx a kontraktem na 92xx i 98xx? Czy warunki zatrudnienia w obu kontraktach będą takie same? Czy w czymś się to będzie różnić? No i np. kwestia wymogu czarnych butów także w 92xx i 98xx?

michael112
Posty: 3046
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 14 kwie 2023, 23:02

pawcio_w_temacie_elektrobusy pisze:
14 kwie 2023, 22:00
Trzeba było od razu robić przetarg na 10 lat. Teraz Mobilis zbierze dywidendę za tamten błąd ZTM-u. Ale pewnie wyjdzie taniej niż by miało wyjść za nowy tabor. Co dziś jest kluczowe.
No niewątpliwie teraz jest zupełnie inna sytuacja. Tak samo miasto płaci za - chyba błędnie podtrzymywaną - decyzję żeby nie kupować nowych autobusów na diesla, jeśli chodzi o tabor MZA, podjętą w roku 2017.


Zobaczymy, ile finalnie te autobusy pojeżdżą. Specyfikacja przetargu zakłada, z tego co zrozumiałem, że mogą jeździć maksymalnie przez 6 lat + 2 miesiące. Dodając do tego dotychczasowy czas eksploatacji, to wychodzi razem ponad 13 lat (sierpień 2016 - luty 2030).
Podobną żywotność na warszawskich ulicach osiągnęły pierwsze MAN-y ITS Michalczewski, z rocznika 2003. Na początku to były bardzo nowoczesne autobusy, ale pod koniec eksploatacji już sprawiały wrażenie nieco przestarzałych. Na razie myślę że autobusy z Mobilisu spokojnie mogą pojeździć te 3 lata dłużej, ale co do kolejnych już bym miał wątpliwości i może lepiej w 2027 r. zdecydować się na nówki?

Ciekawe też, czy kolejne kontrakty ajencyjne mogą liczyć na podobne przetargi "przedłużeniowe"? Następne są pewnie 12-tki Arrivy i Grodzia, potem 12m hybrydy Moblisu, wreszcie Scanie ITS i Otokary, a na końcu 18stki Arrivy. Taka była kolejność rozpoczynania kontraktów.

Biorąc pod uwagę jakość wykonywania umów to na "przedłużenie" zasługuje Mobilis i Grodzio. Z ITS-em są podobno problemy jeśli chodzi o wyrabianie planu, natomiast Arriva miała "incydenty narkotykowe", w tym jeden bardzo poważny w skutkach. Przecież nawet ich zdjęli z sieci na kilka tygodni.

Flash8222
Posty: 7834
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 14 kwie 2023, 23:25

Pamiętajcie, że te dodatkowe 25 wozów to opcja i Mobilis nie musi jej wykorzystać.

michael112
Posty: 3046
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 14 kwie 2023, 23:39

Nie do końca się znam, na czym polega opcja w PZP i czy obie strony muszą się na nią zgodzić.

px33
Posty: 1656
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 15 kwie 2023, 0:46

Na rynkach zagranicznych jest naprawdę dużo ciekawych używek - niech za przykład posłuży to zdjęcie: http://phototrans.pl/14,1197663,0,Merce ... 62581.html

Widać na placu, że stoją tam chociażby Citara C2 czy inne Lion'sy.
Lionsy to chyba model 2005+, C2 to jakoś ok. 2010+, więc możliwe że nic miejskiego z tego placu nie jest z tak wysokiego rocznika. Autobusy przegubowe z dobrego rocznika też nie są częste (chociaż się zdarzają, był jakiś szalony kontrakt z Holandii, gdzie normalne autobusy zastąpiono po 4 latach elektrycznymi), autobusy 8-9 m w ogóle rzadko zmieniają właścicieli.
Przede wszystkim Mobilis może zrobić psikus ZTM-owi i w ogóle nie wystartować w tym przetargu, a w ten sposób postawi organizatora jeszcze bardziej pod ścianą.
Wtedy ZTM będzie szczęśliwy bo będzie miał podkładkę do przedłużenia z wolnej ręki. Może właśnie o to chodzi.
W dużym skrócie - zmieni się tyle, że "zasilacy" będą musieli być zatrudnieni na ułamek etatu (1/2, 1/4, 1/8 itd.), a wymagania językowe od 2016 są niezmiennie te same, zapewne gorzej z ich rzetelnym egzekwowaniem.
A certyfikacja? I skąd u licha się bierze ta etatoza? W Warszawie czasem nie obowiązuje zasada, że trzeba mieć na etatach dość osób do obsadzenia kontraktu a poza tym można jeździć na dowolnej zasadzie?
i może lepiej w 2027 r. zdecydować się na nówki?
O ile będzie można. Rząd Tysiąclecia negocjując z Unią wytyczne KPO wpisał taki cudowny pomysł żeby po 2025 większe miasta mogły zawierać kontrakty przewozowe tylko na pojazdy elektryczne, co de facto morduje cały rynek prywatnych przewoźników. I albo trzeba będzie zlecić ile się da przed 2025 albo przerzucić się na wrocławski model podwykonawstwa, gdzie to dominujący przewoźnik na starej umowie powierzenia będzie zlecać usługi.

ODPOWIEDZ