Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

Moderatorzy: JacekM, Dantte

Awatar użytkownika
zxcvbnm
Posty: 2309
Rejestracja: 27 paź 2013, 12:12
Lokalizacja: Garażowany w Wawrze

Post autor: zxcvbnm » 27 paź 2024, 18:52

Wszystkie. MZA ma relatywnie stary tabor z 2008 roku.
Reprezentacja: 213, 115, 142, 154, 521, 523, 509, S1, KM7, M1, M2

michael112
Posty: 2999
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 27 paź 2024, 19:09

zxcvbnm pisze:
27 paź 2024, 17:04
Warszawa to sama nie ma planu co robić. Ajenci za drodzy. Nowe autobusy za drogie. Ekipa Trzaskowskiego powinna jednak rozważyć optymalizację funduszy w innych sektorach, chyba, że chcą oddać komunikację miejską Uberom...
W rzeczy samej.
Flash8222 pisze:
26 paź 2024, 22:57
Z tego co wiem, to są za stare już niestety.
No tak, bo szarpaki nie są za stare.

wincenty
Posty: 1509
Rejestracja: 04 lis 2014, 21:25
Lokalizacja: Miasteczko Kabaty

Post autor: wincenty » 28 paź 2024, 10:02

Flash8222 pisze:
27 paź 2024, 18:26
Które nowe autobusy są za drogie?
Elektryczne, ze względu na ich cenę i konieczność budowy infrastruktury pod ładowanie...
Przez co kupuje się ich mniej niż potrzeby wynikające z wymiany starzejącego się taboru.
Po co spieszyć, przecież do końca życia mamy na to czas.

px33
Posty: 1649
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 28 paź 2024, 10:22

Biorąc pod uwagę, że to zapewne ostatni moment na zakup spalinowych (i zapewne też gazowych) autobusów, to chyba jednak warto by trochę odpuścić ambicje i kupić sobie spokój na 12-15 lat. Skupowanie używanych wozów po prywaciarzach jest fajne, ale to zakup na kilka a nie kilkanaście lat, a podejrzewam że niezależnie od rozwoju baterii za dekadę też będą prace, na które lepiej nada się wóz spalinowy.

michael112
Posty: 2999
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 28 paź 2024, 11:37

px33 pisze:
28 paź 2024, 10:22
Biorąc pod uwagę, że to zapewne ostatni moment na zakup spalinowych (i zapewne też gazowych) autobusów, to chyba jednak warto by trochę odpuścić ambicje i kupić sobie spokój na 12-15 lat.
Też widziałem ten projekt ustawy i bardzo mnie zaniepokoił. Zwłaszcza że wykluczy on zakup, jak sam napisałeś, nawet gazowych autobusów.
Ale co tu poradzić jak projekt pisali pewnie tacy sami eko-maniacy, którzy siedzą w ratuszu i stoją za wprowadzeniem dogmatu że MZA nie może kupować dieslowskich autobusów już od kilku lat.
Ale @px33, co proponujesz? Szybki przetarg na nówki dieslowskie byleby go rozstrzygnąć przed 2026?

Awatar użytkownika
kocur
Posty: 1345
Rejestracja: 09 mar 2006, 10:43
Lokalizacja: Ursynów Północny

Post autor: kocur » 28 paź 2024, 12:10

Nie eko-maniacy tylko pożyteczni idioci na zamówienie chińskiego lobby. Zresztą, na tym forum miłośników chińszczyzny nie brakuje. Niektórzy orgazmu dostają na widok Yutonga.
"Ale ty jesteś mądry, Bonifacy!"

px33
Posty: 1649
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 28 paź 2024, 12:26

Robi tak Wrocław (150 wozów, chyba częściowo za prywaciarzy), Kraków (200!), Łódź (chyba 60). Jeśli poważni producenci się wyrobią i nie przywalą kosmicznych cen - tak jak stało się z tramwajami przy KPO - to myślę że zabezpieczenie sobie nowych diesli na jakieś 10-15% floty jest najbardziej rozsądnym ruchem.
Oczywiście można liczyć, że dzięki unijnym zakazom (ten 2025-26 rok to chyba nie tylko my) ceny autobusów na prąd za chwilę spadną do rozsądnych, żywotność baterii nas nie zaskoczy a dzięki różnorodności typów będzie można obsługiwać elektrykami dowolne prace, ale chyba jednak lepiej się zabezpieczyć. Tym bardziej, że MZA może i potrafi długo jeździć swoimi autobusami, ale jednak roczniki <2010 w ciągu kilku lat raczej zostaną wycofane, o żywotność Solbusów też chyba można by się trochę obawiać.

Z drugiej strony, zastanawiam się jak prawodawcy podejdą do tego nowego HVO100, być może dzięki dopłaceniu kilkunastu (do 30-40%, chociaż podobno jest szansa że ceny nie będą aż tak dużo wyższe od ON) będzie można uznać diesle za ekologiczne i bardzo mało emisyjne - tak jak ekologiczne jest ściąganie drzewa z drugiego końca świata i palenie go w piecu

wincenty
Posty: 1509
Rejestracja: 04 lis 2014, 21:25
Lokalizacja: Miasteczko Kabaty

Post autor: wincenty » 28 paź 2024, 12:29

px33 pisze:
28 paź 2024, 12:26
Robi tak Wrocław (150 wozów, chyba częściowo za prywaciarzy), Kraków (200!), Łódź (chyba 60). Jeśli poważni producenci się wyrobią i nie przywalą kosmicznych cen - tak jak stało się z tramwajami przy KPO - to myślę że zabezpieczenie sobie nowych diesli na jakieś 10-15% floty jest najbardziej rozsądnym ruchem.
Biorąc pod uwagę ideologiczne podejście obecnych władz Warszawy bardzo wątpię w decyzję kupna nowych diesli, czy hybryd, których MZA też nie chce.
Po co spieszyć, przecież do końca życia mamy na to czas.

michael112
Posty: 2999
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 28 paź 2024, 13:19

Niestety, muszę się zgodzić z wypowiedzią @wincenty powyżej.
Pomysł @px33 wydaje się być naprawdę rozsądny. Jeśli w przyszłości elektryki będą tańsze i lepsze, to nie ma problemu żeby je kupować.
Co do ustawy, sądzę że wystarczy aby umowa na dostawę została podpisana do 31.12.2025, nawet jeżeli dostawy i płatność za te dostawy będzie rozłożona na jakiś czas i wypadnie po 01.01.2026 r.

Autobus Czerwon
Posty: 4290
Rejestracja: 08 sie 2011, 23:20
Lokalizacja: Stary Mokotów
Kontakt:

Post autor: Autobus Czerwon » 29 paź 2024, 9:27

px33 pisze:
28 paź 2024, 12:26
Oczywiście można liczyć, że dzięki unijnym zakazom (ten 2025-26 rok to chyba nie tylko my)
Nie słyszałem o żadnym innym kraju UE który zakładałby w ten sposób szubienicę na szyję swojemu zbiorkomowi. Zarówno stara Unia jak i reszta Europy Środkowo-Wschodniej nadal kupuje diesle w ilościach hurtowych.

Awatar użytkownika
primoż
Posty: 4085
Rejestracja: 24 gru 2010, 0:57
Lokalizacja: tenmiasto w tenkraju

Post autor: primoż » 29 paź 2024, 9:56

Mnie to najbardziej rozwala, że w tenkraju nie ma analogicznego ograniczenia wobec kupna samochodów na ON/benzynę przez firmy. Przez co największy ciężar ekotransformacji przerzuca się na transport publiczny.

Samochodoza wśród polityków ma się świetnie.

michael112
Posty: 2999
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 29 paź 2024, 10:30

To tak samo wyskakiwanie przed szereg jak z systemem kaucyjnym na plastikowe butelki.

wincenty
Posty: 1509
Rejestracja: 04 lis 2014, 21:25
Lokalizacja: Miasteczko Kabaty

Post autor: wincenty » 29 paź 2024, 11:07

Autobus Czerwon pisze:
29 paź 2024, 9:27
px33 pisze:
28 paź 2024, 12:26
Oczywiście można liczyć, że dzięki unijnym zakazom (ten 2025-26 rok to chyba nie tylko my)
Nie słyszałem o żadnym innym kraju UE który zakładałby w ten sposób szubienicę na szyję swojemu zbiorkomowi. Zarówno stara Unia jak i reszta Europy Środkowo-Wschodniej nadal kupuje diesle w ilościach hurtowych.
Są pojedyncze miasta, które zobowiązały się tylko do zakupu autobusów zeroemisyjnych, jak Berlin i Hamburg i rzeczywiście kupują już same elektryki. Albo państwa, jak Norwegia, która pod tym względem jest "lepsza" od UE, bo od przyszłego roku nie kupi się już tam nowego samochodu spalinowego, a miasta kupują już same elektryczne autobusy, poza Oslo głównie chińskie zresztą.
Po co spieszyć, przecież do końca życia mamy na to czas.

Awatar użytkownika
Emyl
Podrzędne Chamidło
Posty: 7002
Rejestracja: 13 wrz 2009, 16:34
Lokalizacja: E91 ▸ Sbarascherstr.
Kontakt:

Post autor: Emyl » 29 paź 2024, 11:10

Ale Norwegia, w przeciwieństwie do nas, ma w cholere prądu "za darmo" z wody.

Awatar użytkownika
person
(geograf)
Posty: 8796
Rejestracja: 15 gru 2005, 2:45
Lokalizacja: z szafy

Post autor: person » 30 paź 2024, 14:08

michael112 pisze:
29 paź 2024, 10:30
To tak samo wyskakiwanie przed szereg jak z systemem kaucyjnym na plastikowe butelki.
Chyba żartujesz - że niby w kaucji na plastik byśmy wyskakiwali przed szereg, skoro nawet Litwini już to zrobili?

ODPOWIEDZ