Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

Moderatorzy: JacekM, Dantte

Awatar użytkownika
MJ
(Jachim)
Posty: 2254
Rejestracja: 24 lut 2012, 14:57

Post autor: MJ » 08 wrz 2024, 18:06

ZielonyJamnik pisze:
07 wrz 2024, 9:18
Ja bym tu nie czepiał się tyle (tak naprawdę) montowni, a projektantów. Ten autobus jest po prostu źle zaprojektowany. Serwisowanie z tego co mówią chłopaki też nie jest do końca przyjemne.

Po prostu aż żal, że VW Group wygasiło produkcję Scanii, a nie właśnie MANa
A ja bym się czepiał i montowni i projektantów. Do tej pory można czasem po otwarciu klap znaleźć jakieś śrubki, a na początku to było nagminne. Zdarza się, że niektóre rzeczy są podłączone niezgodnie z zamówieniem i schematami (były przypadki, że na jednych drzwiach w autobusie fotokomórka wykrywała cały czas przeszkodę jak w 22xx zamiast po zasterowaniu z kabiny). Poza tym mają dużo dziwnych rozwiązań projektowych np. w elektryce co powoduje, że szukanie usterki zajmuje znacznie dłużej niż w normalnej marce. Nawet głupie nakładki na przyciski w kabinie są tak nietypowo zaprojektowane, że mogą sie uszkodzic już przy wymianie. Na deser dochodzi jeszcze cena części zamiennych, która potrafi być nawet 3 razy wyższa od tej samej części montowanej w innej marce. Dlatego jesli tylko się da to trzeba unikać MANa.

SU89
Posty: 434
Rejestracja: 14 wrz 2016, 14:48
Lokalizacja: 400 metrów od R-5

Post autor: SU89 » 08 wrz 2024, 18:21

reserved pisze:
07 wrz 2024, 13:14
W czym przejawia się kapitalność 34xx? Z ciekawości pytam bo na Pragę rzadko zaglądam.
Bardzo dobre wykonanie podwozia, nadwozia, elektryki. Tylko w tej serii spotkałem się z uszczelkami z filcu, które wyciszają drgania klap ;) Elektryka jest przeniesiona z ciężarówek, poza paroma mankamentami, jest bardzo trwała i nie sprawia nieprzewidzianych problemów. Wygoda prowadzenia też przeniesiona z ciężarówki. Mechanizm napędowy rewelacyjny, mocny silnik i skrzynia z dobrze dopasowanym programem przełączeń, autobus słucha się poleceń kierowcy w całym zakresie prędkości - przy małej ilości gazu nie ciągnie niepotrzebnie na obrotach, na kickdownie wykorzystuje maksymalną moc. Autobus nie posiada układu adBlue, Man opracował technologię redukcji NOX bez użycia mocznika. A każdy w MZA wie jakie są kombinacje z dolewkami adBlue przed wyjazdem. Wnętrze wykonane z wysokiej jakości materiałów. Dla przykładu podłoga w równolatkach solarisach wymaga wycinania i montowania na nowo, tutaj poza przetarciami wykładziny podłogowej nic się nie dzieje. Bardzo rzadko luzują się poręcze i wiatrołapy. Drzwi BODE są bardzo odporne na zużycie i nie ma różnych niespodzianek jak w RAWAGach.
Największa wada dla kierowcy to czasem zbyt wolna elektryka (np. CG albo obsługa hamulca przystankowego) oraz wystające prawe lusterko krawężnikowe. No i klimatyzacja w porównaniu do Solarisa to porażka - MAN nie dał kanałów powietrznych dedykowanych tylko klimie (jak w Solarisie), więc chłodne powietrze ochładza głównie nagrzany dach.

Awatar użytkownika
ZielonyJamnik
Posty: 874
Rejestracja: 31 lip 2022, 8:25

Post autor: ZielonyJamnik » 09 wrz 2024, 13:57

Niestety chyba będzie ustawka pod MANa. Dużo rzeczy spełniają. Jedynie co to zostaje nadzieja, że ktoś powalczy ceną. Chyba, że Yutong wymusi w SIWZ zmianę na 18,75m i zdobędzie homologację.

https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 84635.html
Mkną po koleinach zielone jamniki... =D>

piorunus
Posty: 270
Rejestracja: 24 mar 2015, 10:53

Post autor: piorunus » 09 wrz 2024, 19:38

Przecież ten artykuł, a w zasadzie news to jedna wielka szpeja. W gruncie rzeczy jak każdy tekst "redaktora" JR i większości z "pudelka" transportowego. Nic nie wnosi, pomieszanie z poplątaniem. Także nie wiem skąd wniosek, że MAN jest uprzywilejowany.

chudy5d
Posty: 308
Rejestracja: 10 sty 2011, 20:31
Lokalizacja: Poznań

Post autor: chudy5d » 09 wrz 2024, 20:30

Wg artykułu z linku, to wymogu minimalnej użytkowej pojemności baterii w przegubowcu nie spełnia żaden producent na świecie, więc ustawka pod nikogo. :D
Ale też jestem ciekaw, który niby zapis faworyzuje lwa?

Awatar użytkownika
ZielonyJamnik
Posty: 874
Rejestracja: 31 lip 2022, 8:25

Post autor: ZielonyJamnik » 09 wrz 2024, 21:35

Zarówno Solaris jak i MAN ma baterie 640kWh, to raczej nie problem zaprogramować je na 600kWh użytecznej?

Wszystko co dopuszcza MANa go faworyzuje. Tak jak pisał MJ, części do MANa są droższe niż do innych marek. MAN może dać niższą cenę, po to by sobie potem odbić na częściach.
Oczywiście, to moje spostrzeżenia. Co wyjdzie, zobaczymy. Przekonamy się niedługo.
Mkną po koleinach zielone jamniki... =D>

chudy5d
Posty: 308
Rejestracja: 10 sty 2011, 20:31
Lokalizacja: Poznań

Post autor: chudy5d » 11 wrz 2024, 8:42

Nie, Solaris nie ma takich baterii jak MAN. Jak sobie wyobrażasz "programowanie" pojemności? #-o

px33
Posty: 1616
Rejestracja: 07 lut 2011, 17:43

Post autor: px33 » 11 wrz 2024, 9:11

Przez odpowiednie ustawienie progów i konfigurację BMS-ów, zdaje się że auta elektryczne też mają jakąś rezerwową pojemność, która nie jest wykazywana. Tylko nie wiem czy to jest robione tak, że BMS balansuje zużycie ogniw/modułów i wyłącza niektóre z użytku wg jakiegoś algorytmu czy po prostu realne ~90-95% jest raportowane jako 100 i system odcina ładowanie powyżej tego progu do czasu większego zużycia baterii

chudy5d
Posty: 308
Rejestracja: 10 sty 2011, 20:31
Lokalizacja: Poznań

Post autor: chudy5d » 11 wrz 2024, 9:21

Ale pewnych progów nie możesz przekroczyć, bo po prostu producent baterii na to nie pozwala. Nie możesz sobie kliknąć "dawej energii do oporu" i załatwione.

Awatar użytkownika
MJ
(Jachim)
Posty: 2254
Rejestracja: 24 lut 2012, 14:57

Post autor: MJ » 11 wrz 2024, 9:38

Ale jak masz większą baterię to możesz zaprogramować na mniej.

Awatar użytkownika
ZielonyJamnik
Posty: 874
Rejestracja: 31 lip 2022, 8:25

Post autor: ZielonyJamnik » 11 wrz 2024, 10:05

Solaris ma wóz, który ma pakiet 800kWh, także jest wóz który spełnia warunki, bez zostawiania małej rezerwy. Choć wydaje się, że 40kWh jest wystarczającą rezerwą, ale to MJ musiałby powiedzieć.

https://magazine.solarisbus.com/test-au ... trycznych/
Mkną po koleinach zielone jamniki... =D>

Michalk001
Posty: 1227
Rejestracja: 26 paź 2007, 20:18
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Michalk001 » 11 wrz 2024, 21:56

konri pisze:
06 wrz 2024, 21:15
Michalk001 pisze:
06 wrz 2024, 21:02
Ja jestem zdumiony w kwestii MAN-a jeżeli chodzi o kolosalny wręcz zjazd jakościowy. Po przeciętnych 33xx wypuścili wręcz kapitalne 34xx które mimo wieku nadal są jednymi z najlepszych wozów - aby spaść totalnie na dno serią 95xx i nowymi gazowcami którymi wręcz się jeździć nie da.
Też mnie zadziwia, co poszło nie tak w MANie po 2011r., że ich produkty są aż tak upośledzone.
Natomiast kompletnie nie rozumiem co masz na myśli pisząc o przeciętności wozów 33xx? Możesz rozwinąć?
Może kwestia głośnego silnika z niezbyt przyjemnym brzmieniem i tragicznej wentylacji wnętrza.

Michalk001
Posty: 1227
Rejestracja: 26 paź 2007, 20:18
Lokalizacja: Piastów

Post autor: Michalk001 » 11 wrz 2024, 22:11

reserved pisze:
07 wrz 2024, 13:14
Michalk001 pisze:
06 wrz 2024, 21:02
Ja jestem zdumiony w kwestii MAN-a jeżeli chodzi o kolosalny wręcz zjazd jakościowy. Po przeciętnych 33xx wypuścili wręcz kapitalne 34xx które mimo wieku nadal są jednymi z najlepszych wozów - aby spaść totalnie na dno serią 95xx i nowymi gazowcami którymi wręcz się jeździć nie da.
W czym przejawia się kapitalność 34xx? Z ciekawości pytam bo na Pragę rzadko zaglądam.
Drugie pytanie - czemu 95xx to dno? Też z ciekawości pytam bo przez trzy lata nimi kierowałem i bardzo dobrze mi się nimi jeździło.
Od samego początku wozy bardzo nieprzyjemne dla pasażera - wyjąca przekładnia w połączeniu z denerwującymi piskami elektroniki z tyłu wozu powoduje że po pół godzinie jazdy ma się dość tego elektronicznego jazgotu który jest podobnie denerwujący jak odgłosy hybryd Toyoty. Dodatkowo ostatnio jechałem 9511 który po kilku latach wydawał takie odgłosy i tak wibrował jakby miał się zaraz rozlecieć.

Awatar użytkownika
konri
Posty: 2077
Rejestracja: 21 paź 2011, 18:41
Lokalizacja: Legionowo

Post autor: konri » 12 wrz 2024, 22:28

Michalk001 pisze:
11 wrz 2024, 21:56
konri pisze:
06 wrz 2024, 21:15

Też mnie zadziwia, co poszło nie tak w MANie po 2011r., że ich produkty są aż tak upośledzone.
Natomiast kompletnie nie rozumiem co masz na myśli pisząc o przeciętności wozów 33xx? Możesz rozwinąć?
Może kwestia głośnego silnika z niezbyt przyjemnym brzmieniem i tragicznej wentylacji wnętrza.
Akurat NG313 miały wentylacje podobną do Neoplana, czyli i tak dużo lepszą od SU15, gdzie lufcików było najmnjej.
Gusty dźwiękowe są różne, dla wielu miłośników dźwięk MANa D2866 to jeden z najlepiej brzmiących silników i pierwszy raz słyszę, żeby ktoś go nazywał nieprzyjemnym.

Awatar użytkownika
primoż
Posty: 4017
Rejestracja: 24 gru 2010, 0:57
Lokalizacja: z pól kartoflanych

Post autor: primoż » 13 wrz 2024, 0:20

Mnie tam się dźwięk silnika eNGietek podobał.

NG313 to chyba miały jakieś wentylatory? Kiedyś jak jechałem 510 to raz w życiu się spotkałem z sytuacją, że jak siedziałem tutaj, co miejsca czwórkowe za przegubem w sekcji B, to coś buczało i jakby wpadało powietrze z tej skośnej podsufitki :-k

ODPOWIEDZ