Autobusy dla Warszawy-plany, przetargi, zamówienia, dyskusje

Moderatorzy: JacekM, Dantte

michael112
Posty: 2843
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 03 lis 2023, 11:05

Leitner98 pisze:
03 lis 2023, 10:31
MZA ogłasza przetarg na zakup 30 elektryków 12 metrowych. 12 z nich ma być ładowana poprzez pantograf (szacowana wartość nieco ponad 2,8 mln zł/sztukę), a 18 wyłącznie poprzez plug-in (nieco ponad 2,6 mln zł za sztukę).

https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTIC ... HTML&src=0
Tu SWZ: https://mza.eb2b.com.pl/open-preview-au ... y-maxi-12m
Fajnie że kupują, niefajnie że elektryki. Po pierwsze, jest kłopot z ładowaniem, po drugie na pewno taniej wyszłoby kupić diesle, a przecież jest na co wydawać pieniądze.

BTW. Czy od strony prawnej było możliwe żeby miasto:
- zmniejszyło budżet MZA na ten przetarg, polecając kupić diesle zamiast elektryków;
- zwiększyło budżet ZTM w pozycji "usługi przewozowe" aby starczyło pieniędzy na Mobilis 9m
:?:

Flash8222
Posty: 7608
Rejestracja: 14 gru 2005, 23:37
Lokalizacja: Pies wam mordy lizał

Post autor: Flash8222 » 03 lis 2023, 11:20

MZA wraz z miastem już dawno temu podjęli decyzję, że nie będą wchodzić w diesle, nie rozumiem tylko czemu aż 18 wozów będzie wyłącznie plug-in.
zxcvbnm pisze:
03 lis 2023, 10:52
Pewnie R1?
A masz numery totka? Nie sądzisz, że dużo za wcześnie na pisanie o tym?

michael112
Posty: 2843
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 03 lis 2023, 11:25

Flash8222 pisze:
03 lis 2023, 11:20
MZA wraz z miastem już dawno temu podjęli decyzję, że nie będą wchodzić w diesle
To lepiej nie mieć pieniędzy na usługi przewozowe? Przypominam że Warszawie grozi brak 50 brygad midi od 1 stycznia.
Dodajmy też że tamtą decyzję podejmowano w zupełnie innych realiach gospodarczych.

Awatar użytkownika
zxcvbnm
Posty: 2233
Rejestracja: 27 paź 2013, 12:12
Lokalizacja: Garażowany w Wawrze

Post autor: zxcvbnm » 03 lis 2023, 11:31

Chyba takie decyzje są planowane długofalowo, no chyba, że faktycznie tak nie jest.
Jak się kupuje tabor elektryczny, to trzeba wiedzieć na jaką zajezdnię, by zaplanować punkty ładowania. Fakt faktem, Woronicza już chyba sporo więcej elektryków nie uciągnie, a oprócz tego mozliwości, aby przyjąć partię 30 wozów elektrycznych ma tylko R3 i R4. Może te plug-in właśnie po to, by jeżdzić po liniach "zwykłych". Najpewniej R4, za szarpaki. Zaznaczam tylko, że to luźne gdybanie, żeby ktoś się znów nie wściekał.
Reprezentacja: 213, 115, 142, 154, 521, 523, 509, S1, KM7, M1, M2

Awatar użytkownika
zxcvbnm
Posty: 2233
Rejestracja: 27 paź 2013, 12:12
Lokalizacja: Garażowany w Wawrze

Post autor: zxcvbnm » 03 lis 2023, 11:32

michael112 pisze:
03 lis 2023, 11:25
Flash8222 pisze:
03 lis 2023, 11:20
MZA wraz z miastem już dawno temu podjęli decyzję, że nie będą wchodzić w diesle
To lepiej nie mieć pieniędzy na usługi przewozowe? Przypominam że Warszawie grozi brak 50 brygad midi od 1 stycznia.
Dodajmy też że tamtą decyzję podejmowano w zupełnie innych realiach gospodarczych.
Dokładnie. W cenie elektryków można kupić prawie 2x tyle samo diesli. Rozumiem, że są różne dofinansowania, ale pchamy się w kłopoty.
Reprezentacja: 213, 115, 142, 154, 521, 523, 509, S1, KM7, M1, M2

michael112
Posty: 2843
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 03 lis 2023, 11:34

Flash8222 pisze:
03 lis 2023, 11:20
MZA wraz z miastem już dawno temu podjęli decyzję, że nie będą wchodzić w diesle
Ja bym umiał to ładnie wyjaśnić PR-owo: Szanowni Państwo, decyzję o zaprzestaniu zakupów pojazdów diesla podejmowano w czasach korzystnej koniunktury gospodarczej. W ostatnich latach jednak skokowo wzrosły koszty eksploatacji autobusów. NIedawno przeprowadzaliśmy przetarg na przedłużenie usług przewozowych 50 brygad 9m + 50 brygad 18m, okazało się że złożona oferta o __% przekraczała założony przez nas budżet.
Uznałem że ważniejsze od ekologii jest podtrzymanie stabilności usług przewozowych, dlatego do czasu poprawy sytuacji gospodarczej wracamy do kupowania autobusów na diesel.

Rozsądni pasażerowie chyba wolą żeby na przystanki podjeżdżały diesle niż na jednym kursie elektryk, a drugi kurs całkiem zlikwidowany bo zabrakło funduszy.
zxcvbnm pisze:
03 lis 2023, 11:32
Dokładnie. W cenie elektryków można kupić prawie 2x tyle samo diesli. Rozumiem, że są różne dofinansowania, ale pchamy się w kłopoty.
Więcej autobusów by też się przydało, ale na razie bym zaczął od zapewnienia budżetu na usługi ajencyjne, nawet jeśli Mobilis zażyczył sobie więcej, a autobusów dla MZA można kupić też te 30 tylko diesli. Jak starczy pieniędzy, to można dokupić załóżmy jeszcze z 10-15.
zxcvbnm pisze:
03 lis 2023, 11:32
Dokładnie. W cenie elektryków można kupić prawie 2x tyle samo diesli. Rozumiem, że są różne dofinansowania, ale pchamy się w kłopoty.
Aaa, czekaj, zapomniałem... Nowe elektryki to jeszcze koszt zakupu ładowarek na pętlach. No i kolejny wydatek.

Awatar użytkownika
Glonojad
Dark Lord of The Plonk
Posty: 26838
Rejestracja: 13 gru 2005, 23:39
Lokalizacja: z Ochoty, jak to płaczki

Post autor: Glonojad » 03 lis 2023, 11:41

Takie Monachium w ogóle się nie bawi w ładowarki na mieście, kupili elektryki, które codziennie wyjeżdżają 260-280 km.

Inna sprawa, że każdy autobus, nawet diesel , jest i tak o rząd wielkości bardziej ekologiczny niż samochód. O ile, oczywiscie, nie jeździ na liniach politycznych z napełnieniem rzędu 2-5 pasażerów na kurs.
Wypowiedź ta stanowi moje prywatne zdanie i nie może być cytowana lub analizowana w związku z moją działalnością w jakiekolwiek instytucji z którą mogę lub mogłem współpracować, ani jako stanowisko tej instytucji. Nie wyrażam także zgody na jej przetwarzanie w żadnej formie technicznej ni magicznej.

Awatar użytkownika
zxcvbnm
Posty: 2233
Rejestracja: 27 paź 2013, 12:12
Lokalizacja: Garażowany w Wawrze

Post autor: zxcvbnm » 03 lis 2023, 11:44

Większą ekologią jest linia autobusowa jeżdząca co n minut (na dieslach) i x aut niż linia autobusowa jeżdząca co 0.25 * n minut (na elektrykach) i 10 * x aut :)

Rozumiem, że różnego rodzaju dofinansowania, chyba, że MZA będzie stać na 50 wozów MIDI teraz (w cenie nie wywalonej na orbitę) + zatrudnić kierowców. A gdzie miejsce na zajezdniach?
Reprezentacja: 213, 115, 142, 154, 521, 523, 509, S1, KM7, M1, M2

michael112
Posty: 2843
Rejestracja: 20 gru 2005, 16:02
Lokalizacja: Korzysta z zespołów 3005, 3006, 3007

Post autor: michael112 » 03 lis 2023, 11:46

Glonojad pisze:
03 lis 2023, 11:41
Inna sprawa, że każdy autobus, nawet diesel , jest i tak o rząd wielkości bardziej ekologiczny niż samochód. O ile, oczywiscie, nie jeździ na liniach politycznych z napełnieniem rzędu 2-5 pasażerów na kurs.
zxcvbnm pisze:
03 lis 2023, 11:44
Większą ekologią jest linia autobusowa jeżdząca co n minut (na dieslach) i x aut niż linia autobusowa jeżdząca co 0.25 * n minut (na elektrykach) i 10 * x aut :)
Sami widzicie. ;)

Awatar użytkownika
Dantte
Posty: 3480
Rejestracja: 09 sie 2006, 15:00
Lokalizacja: 8052

Post autor: Dantte » 03 lis 2023, 11:50

Glonojad pisze:
03 lis 2023, 11:41
Takie Monachium w ogóle się nie bawi w ładowarki na mieście, kupili elektryki, które codziennie wyjeżdżają 260-280 km.
Chwała Monachium, Zurych nie bawi się w jakieś ładowarki na mieście, elektryki wracają do zajezdni po przejechaniu 100-150km :lol: Noale wiem, to jednak pipidówa. eot
wszystkie linie metra na bialoleke!
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 17

fraktal
Posty: 5483
Rejestracja: 17 gru 2005, 12:03

Post autor: fraktal » 03 lis 2023, 12:00

michael112 pisze:
03 lis 2023, 11:25
Flash8222 pisze:
03 lis 2023, 11:20
MZA wraz z miastem już dawno temu podjęli decyzję, że nie będą wchodzić w diesle
To lepiej nie mieć pieniędzy na usługi przewozowe? Przypominam że Warszawie grozi brak 50 brygad midi od 1 stycznia.
Dodajmy też że tamtą decyzję podejmowano w zupełnie innych realiach gospodarczych.
Pytanie, czy miasto jest świadome tego, że będzie mniej pracy przewozowej przy przyszłorocznych cenach. Naprawdę przed wyborami samorządowymi ZTM ma mocne karty, by prosić o dosypanie kasy na przewozy - bo kiedy jak nie teraz. Chyba że uważają, że wszystko jakoś uda się finansowo spiąć.

Awatar użytkownika
pawcio
Posty: 25373
Rejestracja: 16 gru 2005, 13:53
Lokalizacja: Os. Wilga

Post autor: pawcio » 03 lis 2023, 12:22

O te same pieniądze Skarbnika będą prosić szkoły, drogowcy, pracownicy urzędu. Chętnych znajdzie się wiele, tylko sytuacji Skarbnika to nijak nie zmieni.
Niekoniecznie zgadzam się ze wszystkim, co napiszę. (C) Marshall McLuhan
"Na diamentach nic nie wyrośnie. Za to kwiaty świetnie rosną na gnoju." - Josefa Idem

Awatar użytkownika
Bastian
Sułtan Maroka
Posty: 36653
Rejestracja: 13 gru 2005, 14:08
Lokalizacja: Gdzieś tam na północy...

Post autor: Bastian » 03 lis 2023, 13:45

Glonojad pisze:
03 lis 2023, 11:41
Inna sprawa, że każdy autobus, nawet diesel , jest i tak o rząd wielkości bardziej ekologiczny niż samochód. O ile, oczywiscie, nie jeździ na liniach politycznych z napełnieniem rzędu 2-5 pasażerów na kurs.
No ale to jest dużo mniej atrakcyjne propagandowo. Pokażesz na obrazku napełniony autobus i powiesz ludziom, że ma to budzić ich entuzjazm? ;)
Honi soit qui mal y pense... Chemia teraz doszła do wspaniałych wyników. Robią wiewiórki z aminokwasów. Kir Bułyczow
Gdzieś tam może i jest prawda, ale kłamstwa tkwią w naszych głowach. Terry Pratchett
Darmowy ser znajduje się tylko w pułapkach na myszy. Kir Bułyczow

ashir
Posty: 27734
Rejestracja: 14 paź 2009, 16:36
Lokalizacja: Targówek

Post autor: ashir » 03 lis 2023, 13:47

A jak finansowo wychodzą hybrydy, choćby tylko mild hybrid? Bo te pojazdy też można ładnie opakować marketingowo, jako ekologiczne. ;-)


ODPOWIEDZ